Annons:
Etikett03-hälsa-beteende-och-skötsel
Läst 2630 ggr
Moonstone
2017-03-30 17:02

Beteende problem

Hej,

Vi har lite problem med våran (kastrerade) Ragdoll hane på snart 9 månader och vi hoppas att ni kanske har tips o råd som kan hjälpa oss och honom.

Han kom till oss o våra andra två katt killar (3 och 2 år) i december förra året och efter några dagar av morrande gick det bra mellan alla 3. Dom två äldre killar var redan bästisar sedan tidigare. Dom busar tillsammans nästan dagligen och tvättar varandra ibland.

Men problem uppstår när vi ska ge dom mat. Ragdollen är extremt matglad och hetsäter och när han har ätit upp sin mat då ska han putta bort dom andra två och ta deras mat också (alla har egna skålar med blöt och torr foder). Vi har provat allt möjligt. Det vi gör nu är att vi ge honom maten lite senare än dom andra två, så att dom hinner äta maten, och dom äter även på ett annat ställe. Men om vi lämnar köket så rusar han dit och puttar bort dom o äter deras mat.

Vi vet att det förmodligen är pga uppfödaren som bara kastade ner blötmaten i en skål o då fick alla hennes katter (vi tror det var 7 st då) kämpa för att få i sig något.

Vi vet mycket väl att man egentligen inte ska skaffa en katt från en oseriös uppfödare, men vi ville bara att han skulle kunna komma därifrån o få ett bra, nytt hem.

Är detta gluffs-ätande ett beteende som ofta syns hos Ragdoll katter?

Är det någon som har förslag på vad vi skulle kunna göra åt att han puttar bort dom andra två?
Vi tar tacksamt emot lite tips.

Han puttar också bort dom andra två om vi leker med dom, men dom är som sagt inte ovänner. Dom slåss/morrar/fräser aldrig mot varandra.

Sedan är han rädd för främlingar. Vi vet inte riktigt om vi kan göra något åt det. Vi får inte besök så ofta och uppfödaren bodde helt själv, så han fick nog inte träffa mycket människor där heller. Han är däremot inte rädd för höga ljud, när man borrar eller dammsuger osv.

Vi vill ju såklart att alla våra kissar mår bra och vill göra vad som helst för dom, o eftersom vi inte har erfarenhet av just rasen Ragdoll tänkte vi höra efter här på forumet.

Annons:
Honestyisdead
2017-03-30 17:26
#1

Jag måste mata mina katter i olika rum med stängd dörr. Annars äter den ena upp även andra kattens mat.

Eliinn
2017-03-30 21:45
#2

Min ragdoll kan också gluffsa i sig fort ibland också, båda mina katter snor mat ifrån varandra och båda kan flytta sig för den andre. Ragdollen är möjligen lite mesigare.
Har separerat dem så dem äter på olika höjder i köket.
Om det är ett typiskt beteende för ragdoll kan jag tyvärr inte svara på då Milton är min första ragdoll så jag har inget direkt att jämföra med.

Finns ju foderautomater som har en chippavläsare som gör att en lucka endast öppnar sig om rätt katt ställer sig under en båge som läser av chipp. Man måste alltså ha en för varje katt.  Går att ställa in på kattens chipp eller sätta på en liten grej på halsbandet om katten inte är chippad.
Jag har själv funderat på en sån  :)
Här finns dem:
http://www.supercat.se/kattmatskalar/microchip-pet-feeder.html

Du har inte testat att gömma lite mat runt omkring inne där ni bor? Jag gjorde detta när min ena katt jamade långa stunder på nätterna för att aktivera henne med något. Kanske att det kan fungera i ditt fall också ? Att  han får sin blötmat som vanligt men att han lär sig att han även kan leta efter mat som finns gömd efteråt.
Behöver ju inte gömma det noggrant om man skulle tycka att det är tidskrävande utan mest lägga ut lite torrfoder här och där så att han fokuserar på det istället för att gå direkt och sno från de andra. Kan ju va så att han tycker att det är enklare att sno mat från de andra och därför väljer det förre den gömda maten. Men kanske värt och prova en period.

Angående främlingar så tror jag det bara handlar om att ni får utsätta honom för främlingar, dvs att ni behöver ha lite besök av andra men självklart i lagom dos.
Det är säkert inget som går att få bort helt och hållet men han kan säkert bli betydligt bättre och tryggare med främlingar! :)

Att han puttar bort dem andra när ni leker är kanske ett beteende som är svårt att få bort. Kanske är det sån han är, att han tycker att han kräver er uppmärksamhet mer. Vi människor kan ju va precis likadana, vissa av oss kräver mer uppmärksamhet än andra.

Lycka till!

/Elin
Sajtvärd på Ragdoll ifokus

Pia-69
2017-03-31 10:34
#3

Den foderautomaten som #2 nämnde finns lite billigare på Bitiba och köper man 2 st så får man ytterligare några kr rabatt! ☝️🙂Jag har två sådana och jag är jättenöjd!

http://www.bitiba.se/esearch.htm#q=foderautomat


Cats are like Potato Chips, You can't just have one!

Lena129
2017-04-02 02:55
#4

Jag har 2 katter och den ena puttar alltid bort den andra och glufsar i sig allt vad han ser. Det gäller att vara med när det serveras mat annars får den andra ingenting. Hon är inte alls lika glufsig.

//

Lena

Upp till toppen
Annons: