Annons:
Etikett04-uppfödning-och-genetik
Läst 1180 ggr
LadySansa
2017-04-26 19:45

Hjälp ang. avel!

Hejsan!

jag har läst om avel/uppfödning mm. För ska skaffa en kull på våran lilla sötnöt! Mycket att läsa på men gör mitt bästa.

Jag finner ingenstans om att jag, som äger honan och den som äger hankatten ska skriva på något "intyg"? Eller är det bara att kolla så allt stämmer med stamnamn, hälsokontroller, stamtavlor mm.? för Registrering av kull "pappret" tar jag med till hanens ägare så hon får skriva på direkt så slipper jag åka flera mil för att hon ska skriva på senare om det blir kattungar. Finner inget… är jag blind eller är det bara att köra på?

Mvh Emma och Lady Sansa

Annons:
NatasjaHemby
2017-04-26 20:18
#1

Jag är inte helt säker på om jag fattat din fråga rätt, men rätta mig gärna om jag svarar på helt fel sak 😛 Du och hankattsägaren skriver på ett parningsavtal, men det är mest för er egen skull och skickas inte in till förbundet ( i alla fall inom SVERAK, övriga förbund har jag dålig koll på). För övrigt som du säger så är det din skyldighet att kontrollera att hankatten har allt i ordning (glöm inte navelbråcksintyg och testikelintyg ifall han inte har registrerade ungar sedan tidigare!) och vice versa.

Blanketten för registrering av kull ska inte hankattsägaren skriva på förrän det är dags för registrering och övriga uppgifter är ifyllda. Det är ju bara att skicka fram och tillbaka med posten, det var inga problem för mig när jag lånade hane i annat land 🙂

SE*Simbelmynes

LadySansa
2017-04-26 21:58
#2

var lite svårt att förklara när jag själv inte vet om det finns :') men det va ett parningsavtal jag tänkte på! Vart finns det att få tag på?  

står på blanketten att hon/han kan skriva på vid parningstillfället så det blir nog inga problem ;)

tack!

NatasjaHemby
2017-04-26 22:01
#3

Tillhör du SVERAK? I så fall finns alla blanketter inklusive parningsavtal här: http://www.sverak.se/blanketter/

Lycka till 🙂

SE*Simbelmynes

[[pimey]]
2017-04-27 23:50
#4

Reg papperet ska hon INTE skriva på förns hon har fått betalt för kattungarna. Skriver man på innan så kan du som honkattsägare skita i att betala men ändå få ut stamtavlorna på ungarna. Jag skriver endast under när jag fått betalt för kattungeavgiften, ingen betalning = inga stamtavlor

Upp till toppen
Annons: