Annons:
Etikett03-hälsa-beteende-och-skötsel
Läst 1020 ggr
Eliinn
2017-05-06 14:00

Milton inskriven hos veterinären

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Igår var jag och Milton på ett vanligt rutinbesök hos veterinären. 
Som många av er kanske vet så har Milton en benägenhet att bilda kristaller/stenar i njuren.
2015 fick vi operera bort två stenar som blockerade urinledaren (mellan njuren och urinblåsan) Stenarna hade gjort stor skada på hans högra njure som är delvis permanenta och den högra njuren har inte så stor funktion längre. Däremot kan han leva ett väl fungerande liv med den vänstra njurens funktion. Alla njurvärden m.m har ligger inom gränsen för det normala så.

Senaste tiden har Milton mått jättebra! och vi har inte hittat några nya stenar på ett bra tag nu… Därför var nog både jag och veterinären inställda på att allt skulle se bra ut. Men  oron inför varje ultraljud  kommer jag nog aldrig slippa. Men denna gång mådde han ju såå bra!

Tyvärr hittades en sten i urinledaren… FAN är allt både jag och veterinären kunde säga just då… I samråd med min veterinär så beslutades att vi att Milton skulle skrivas in över helgen. Han sätts på dropp och muskelavslappnande 
 muskelavslappnande. Tanken är att stenen ska kunna spolas ut av sig själv med hjälp av droppet. Stenen är i slutskedet på urinledaren och ska vi göra nånting så ska det göras nu.. för att förhindra att stenen börjar orsaka skada på njuren igen.
På måndag görs ett nytt ultraljud för att se om det lyckats eller ej…

Lyckas det ej så står vi inför en eventuell operation igen …
Något jag fasar över då den typen av operation i sig är rätt enkel enligt veterinär men intensivvården efter är kritisk och risken för att den ihopsydda sytrådstunna urinledaren kan brista finns…

Jag hoppas innerligt att spolningen fungerar så att han slipper en operation.
Jag saknar honom nå fruktansvärt, men jag vet att han är i trygga händer!
Det gjorde lite ont att inte kunna förklara för honom varför han måste stanna kvar där…

Bild: i Mattes knä är man tryggast när man är här igen på det där konstiga stället dem kallar veterinären.

/Elin
Sajtvärd på Ragdoll ifokus

Annons:
burmamys
2017-05-06 14:37
#1

Håller tummarna för er!❤️

Fabolousdolls
2017-05-06 19:20
#2

Jag, katter och kattungar, håller tummarna för er!

Mvh

Stéphanie med ragdolls på S*Fabolousdolls

www.fabolousdolls.se

Kattblogg: http://www.fabolousdolls.se/68034780

OberonsMatte
2017-05-07 19:26
#3

Vi håller tummar och tassar för att finingen Milton snart är hemma igen!

Sajtvärd Katter iFokus

Eliinn
2017-05-07 21:01
#4

Tack allihopa! <3

/Elin
Sajtvärd på Ragdoll ifokus

Eliinn
2017-05-08 21:13
#5

Tjiihoo! Spolningen verkar ha fungerat då det inte kunde hitta någon sten vid ultraljudet idag. Så vi slipper operation! 

Så nu är han hemma min lilla skrutt, fullt upp med att ta igen allt missat gos med matte… jaaa efter att han kikat i matskålen förstås! 

Urinprovet visade även att han har urinvägsinfektion så nu blir det en antibiotikakur och återbesök nästa vecka.

Men ååååh så skönt att han honom hemma igen och att allt gick som vi ville!

/Elin
Sajtvärd på Ragdoll ifokus

Fabolousdolls
2017-05-09 21:53
#6

Följ upp urinvägsinfektionen efter avslutad antibiotikakur, min ena katt dock, ej ragdoll, han var njurkatt och hans UVI blev njurbäcken inflammation och han dog av b la. det ;(. Njurkatter får oftare UVI…

Mvh

Stéphanie med ragdolls på S*Fabolousdolls

www.fabolousdolls.se

Kattblogg: http://www.fabolousdolls.se/68034780

Annons:
burmamys
2017-05-10 10:33
#7

Underbart att spolningen gick bra och att Milton fått komma hem! ❤ Som #5 skriver, följ upp urinvägsinfektionen så du vet att den är borta sedan och inte återkommer vare sig i urinblåsan eller urinledarna/ njurbäckenet. Bra också att se till att han får i sig ordentligt med vatten, rör gärna ner extra vatten i hans mat. Hoppas att allt ordnar sig! 👍

Eliinn
2017-05-10 20:29
#8

#6 usch va tråkigt :/ vi åker på regelbudna återbesök så det är ju bra men sen funderar jag på att köpa hem stickor från apotek och mäta hans ph i urinen nångång ibland där imellan. Besöket nästa vecka är till för att kolla upp urinvägsinfektionen och så :) slutar med antibiotikan på lördag. Han äter ju bara blötmat nuförtiden och jag häller på lite vatten när han är kräsen, brukar funka då. Men blir nog att hälla på lite vatten varje gång nu :)

/Elin
Sajtvärd på Ragdoll ifokus

Eliinn
2017-05-10 20:35
#9

Jobbiga med Milton är ju också att man inte märker på honom när han mår dåligt… Som nu.. Jag sa till veterinären att han mått så braa så.. Och sen har han gått omkring med en urinvägsinfektion liksom… Första gången vi upptäckte stenarna så var det ju bara jag som tyckt att han kaanske börjat dricka lite mer och tappat lite i vikt. Men det vart ju operation snarast och utan operation hade han inte levt länge till tydligen. Såå det är tyvärr på ont att han är så snäll och döljer allt så väl…

/Elin
Sajtvärd på Ragdoll ifokus

burmamys
2017-05-10 21:46
#10

Ja det är tyvärr inte ovanligt att katter döljer smärta och obehag. Du verkar ju ändå väldigt uppmärksam på hans signaler, tänk de som inte läser av sin katt alls. Tycker det låter jättebra att köpa några stickor så du kan ha koll själv när han är så duktig på att dölja när han får besvär. 👍 Och ja, lite extra vatten är bara bra, även om blötmat innehåller en hel del (70-80%?) så skadar det inte. Typ som att ge lite extra varje dag istället för ibland. 😊

OberonsMatte
2017-05-11 19:55
#11

Vad skönt att Milton är hemma igen och att ni slipper operation!

Angående eventuellt dåligt samvete kan jag trösta dig med att du inte är den enda som missat att en älskad katt har ont. Fy vad hemsk och ouppmärksam jag kände mig när veterinären berättade illa det var ställt med en av matvraket Oberons tandrötter!! Snäll och go, matglad och busig… hur kan man tro att någon har ont då?

Sajtvärd Katter iFokus

Eliinn
2017-05-11 22:20
#12

#10 Nej det är ju inte det tyvärr,.. Jag försöker men att märka att han fått en sten verkar jag då inte märka.  Därför lyssnar jag mycket på veterinärens råd angående intervallerna mellan återbesöken, Nu när vi upptäckt en sten så kommer det bli lite tätare till en början t.ex.

#11 Jo men visst känner man lite dåligt samvete,  Men jag vet ju att han är bra på att dölja det.  Mina tankar går mycket åt att undra hur han verkligen mår, hur pass mycket han lider utav det här, om vissa dagar är sämre, om han mår jätttebra när det inte finns en sten, eller om han är påverkad rent allmänt även när stenarna inte finns där. Jag hade såååå önskat att han kunde berätta för mig hur han mår. Och det är jag nog inte ensam att önska heller.
Hur är det med Oberons tandröter idag ?

/Elin
Sajtvärd på Ragdoll ifokus

Upp till toppen
Annons: