Annons:
Etikett03-hälsa-beteende-och-skötsel
Läst 2467 ggr
Monika_Larrson
6/30/17, 8:14 PM

Skaffa en till katt

Har tidigare skrivit här om min Rufus och hans bitande och attackerande. Blev igår erbjuden en 12 veckors kattunge då köparen hade dragit sig ur i sista sekunden. Men jag känner mig tveksam, är orolig för att Rufus ska vara för hårdhänt med en sådan liten kattunge. Han visar igen aggression när han ser katter genom fönster men samtidigt så är han väldigt lättirriterad och väldigt våldsam med allt han leker med. Jag har inte haft en katt som biter så mycket tidigare och är rädd för att jag skaffar mig mer problem. Vad tror ni?

Annons:
Pia-69
6/30/17, 8:33 PM
#1

Är12v kattungen också en Ragdoll? Jag känner en fd. Uppfödare som tog tillbaks en kattunge hon sålt efter 3v. Hos den nya ägaren p.g.a att den nya ägarens första katt var elak mot kattungen och hon var juste och köpte tilbaka kattungen. Du kan ju fråga om du får köpa den på prov och lämna tillbaka den om din nuvarande katt absolut inte skulle acceptera en ny kompis! 🤔☺


Cats are like Potato Chips, You can't just have one!

Mortiscia
6/30/17, 8:59 PM
#2

Jag tycker att du ska ta din första katt till veterinär för ett utlåtande kring psykisk hälsa, det där verkar ju inte normalt. Btw, kattbett kan ge allvarliga infektioner, även livsfarliga. Sök akut vård om du blir biten så det blöder, även om det bara är lite grann.

Sidospår: Jag trodde Ragdoll var en snäll ras men av alla individer som jag hört om så verkar de vara rent aggressiva katter?

Monika_Larrson
6/30/17, 11:01 PM
#3

Kattungen är inte ragdoll utan en exotic. Ska på ett återbesök hos veterinären på måndag så jag avvaktar till efter det. Att köpa på prov är en bra ide, även vid ett senare tillfälle. Tack!

Honestyisdead
6/30/17, 11:37 PM
#4

#2 Verkar snarare som de katter du hört om felbehandlas av ägarna om du bara hört om aggressiva raggisar. Den uppfattningen är du nog ganska ensam om här.

lunakees
7/1/17, 12:08 AM
#5

#2 Tråkigt att du hört om aggressiva ragdolls :( Det är inte alls min erfarenhet i alla fall. Jag har träffat över 10 ragdolls och alla är som små trasdockor och låter en göra i princip vad man vill med dom. Otroligt snälla och lugna.

Aleya
7/1/17, 5:07 AM
#6

#2 vet inte hur många du hört om. Men jag skulle tippa på att det kanske är en raggdoll/dolls som kanske varit sjuka. Då kan vilken katt som helst bli sur. Men att du sitter i en annan tråd och säger att dom ska avlivas är ju lite väl tycker jag.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Annons:
Lena129
7/1/17, 6:25 AM
#7

Köpa på prov är en värdelös sak från uppfödarsidan sett. Efter några veckor får man tillbaka en psykiskt belastad unge som haft det dåligt och behöver läka ut innan den ev kan säljas igen. Och den stackars kattungen dom man köper och tror att den kanske kommer att fara illa! Varje djur som säljs förtjänat det bästa hemmet. Lan man inte ge det ska man inte köpa på sig ett nytt djur innan man löst situationen med det första.

//

Lena

Monika_Larrson
7/1/17, 12:51 PM
#8

Jag har kanske uttryckt mig klumpigt eller otydligt i mina inlägg på det här forumet. Jag vill förtydliga att Rufus inte är en aggressiv katt utan en katt med ett bit beteende som jag önskar få bort för min och hans skull. Han biter bara mig, inte min sambo eller någon annan som kommer hem hit. Han är en jättefin katt som är mycket snäll hos veterinären och i andra stressande situationer. Han går hellre undan än tvärtom. Att skaffa en till katt är inte något som jag bara har tagit ur det blå. Utan något som jag och min veterinär har kommit fram till som en möjlig lösning, då vi båda tycker att hans beteende visar på att han vill leka på ett sätt som jag som människa inte kan göra med honom. Katter kan leka ganska våldsamt med varandra och det är då den stora skillnaden på storleken mellan Rufus och en 12 veckors kattunge som jag oroar mig för. Även om han inte biter hårt så gör det ont med hans stora tänder. När jag skriver här är det inte för att klaga på varken Rufus eller på Ragdollen som ras. Jag letar efter kattägare som har varit i liknande situationer och som kan ge lite råd på vägen. // Monika

Lena129
7/4/17, 6:59 AM
#9

Och vad har du och veterinären då tänkt att ni ska göra om Rufus blir för hårdhänt? Är det inte bättre att du tar hjälp och lär dig hur du ska uppfostra din katt? Katter är ju liksom inte födda till att leka för hårdhänt med en enda medlem i familjen.

//

Lena

Monika_Larrson
7/4/17, 4:40 PM
#10

Rufus är så som alla mina katter har varit mycket väluppfostrad. Dock har ingen av teknikerna jag använt under våren helt hjälpt med bitandet. Men hans beteende har blivit mycket bättre. Jag läser och har läst mycket om kattens beteende samt varit i kontakt med flera kattbeteendevetare. Arbetar för tillfället med tekniker som kommer ifrån Susanne Hellman Holmström, Cats International och Jason Galaxy som enligt min mening är mycket kompetenta inom området. Enligt Susanne Hellman Holmström är det inte ovanligt att unga hankatter väljer ut en människa eller ett djur ur sin familj som de använder som sin sparringspartner. De väljer ut personen/djuret som de känner sig tryggast med och det drabbar oftast inte någon annan i "familjen". Det blir dock ingen kattunge för tillfället. Då jag inte vill utsätta Rufus för en potentiellt stressande situation som skulle kunna förstöra de framsteg som vi har gjort.

Eliinn
7/4/17, 10:29 PM
#11

Jag tror att du vet svaret själv :)
Du skriver att ni gör framsteg och att en kattunge i dagens läge kan innebära en risk för en potentiell stressande situation och förstöra dessa framsteg som ni gjort.
Det är kanske klokt att vänta med en till katt tills ni gjort ytterligare framsteg och han blivit äldre.
Visst är det klokt att introducera en kattunge medan den första katten är rätt ung också i vanliga fall. Men i din katts fall kanske det inte är så :)

Precis som andra skriver så vore det ju oerhört tråkigt för er alla tre om det inte alls skulle fungera med Rufus.

/Elin
Sajtvärd på Ragdoll ifokus

Upp till toppen
Annons: