Annons:
Etikett03-hälsa-beteende-och-skötsel
Läst 3940 ggr
new2ragdoll
7/27/17, 2:18 PM

Glömt att vaccinera..!

Jag vet inte riktigt varför jag skriver om detta men jag kom på häromdagen att vår Samuel, 3 år, inte har blivit vaccinerad sedan han fick sina sprutor hos uppfödaren! Hur kan man få ett sådant hjärnsläpp? Han blev kastrerad 2014 och inlagd 2015 (allmänt slö, dreglar och lös mage = möjligen kattpest? men återställd efter ett par dagar) och på något sätt har detta skapat en hjärnsläpp hos mig att han även blivit vaccinerad.

Vi har en ytterligare katt som årligen blivit vaccinerad har vi liksom fått för oss att de båda blivit vaccinerade. 

När jag kontaktade djursjukhuset och undrade om Samuel har några vaccinationer inskrivna i hans journal hade de inte det och de menade på att de inte skickar ut några kallelser förrän man först varit hos dem och vaccinerat katten.

Jag undrar lite om det inte brukar vara sjukhuset som erbjuder vaccination för en "ny klient". Men vi har ju då varit hos dem två ggr med Samuel och borde man inte få ett erbjudande om vaccinationsprogram?

Har i alla fall bokat in akut tid hos veterinären för Samuel.. 😭

Annons:
OberonsMatte
7/27/17, 5:48 PM
#1

Ja, tiden går fort och det är lätt att missa när det är dags för nästa vaccination. Lite konstigt att veterinären inte såg sin chans att värva en ny vaccinationspatient, men kanske antog de bara att du som ägare redan hade full koll på det?

De vill ju heller aldrig vaccinera när kattens immunförsvar är upptaget med annat, så är katten sjuk eller opererad måste man ändå vänta med vaccinationen tills katten återhämtat sig ordentligt.

Sajtvärd Katter iFokus

new2ragdoll
7/29/17, 9:59 AM
#2

@Oberonsmatte - Igår fick han i alla fall sin dos. En lättnad. ^^

Tack för synpunkterna. Enligt veterinären är det nog rätt ovanligt att innekatter blir smittade av kattpest men en viss risk finns ju ändå eftersom våra skor drar med sig en del utifrån.

Passade på att byta klinik. De bedyrar att de kommer att skicka ut påminnelser. :-)

Junkan
7/29/17, 2:00 PM
#3

Min veterinär rekommenderar faktiskt endast spruta var tredje år efter att grundvaccinationen är gjord på innekatter.

OberonsMatte
7/29/17, 3:23 PM
#4

#3 Även mot kattsnuva alltså? Mycket märkligt. Innekatter är ju särskilt sårbara  just för att de (till skillnad mot utekatter) inte har möjlighet att bygga upp sitt naturliga immunförsvar på samma sätt.

Sajtvärd Katter iFokus

Junkan
7/29/17, 5:52 PM
#5

Japp så är det, jag litar på honom.

Upp till toppen
Annons: