Annons:
Etikett16-veckans-fråga
Läst 5168 ggr
[Shaiya]
2010-09-17 16:24

Hur får man en katt att ...

… äta rå föda när hon vägrar? Inte ens en liiiiten kycklingfilé bit går ner, kaanske om den kommer direkt från mattes tallrik med det är ju inte nyttigt.

Knappt blötmat vill hon äta längre, endast torrfoder eller iller torrfoder…

Annons:
emimollie
2010-09-17 16:49
#1

Mina tycker med det är blä med annat än torrfoder. Har försökt locka med smakbitar av rått kött av olika slag, men det rynkas bara på näsan!

Även om dte inte blir helt Barf så hade det varit kul om dom kunde uppskatta en kycklingvinge eller liknande nån gång då och då iallafall.

Ni som kan, kom gärna med tips! Är lika nyfiken jag hur ni gör!?Tungan ute

[Shaiya]
2010-09-17 16:51
#2

Jag fick ena kissen att äta kyckling, fick lov att koka den med vanligt vatten lite så den såg och luktade tillagad, nästa gång kokade jag mindre till sist åt han rå kyckling! Men annars är rått kött äcklande.

Men nu är min Ragdoll hona en sådan petig liten sak att endast torrfoder duger…

Heidi
2010-09-17 21:07
#3

Mina rynkar oftast på nosen om det är tex kycklingvingar eller hjärta. Det enda som funkar är kött/kycklingbitar uppskurna i bitar men bara det kan dom ju inte äta får dom får dom ju brister.

Skall försöka blanda med blötmaten, kanske funkar för er också. Men Pärla åt inte blötmat heller eller?

//Heidi - Webbtidningen för djurintresserade- Vimeddjur.se

[Shaiya]
2010-09-17 22:32
#4

Hej Heidi! Trevligt att se dig här!

Pärla har slutat äta blötmat, hon rykar på nosen och står och jamar och kraffsar på torrfoderpåsen när vi ger henne blötmat. Förmodligen bara tillfälligt.

huldabella
2010-09-18 13:38
#5

Det är ju inte hela världen om hon inte vill äta blötmat, bara hon äter bra av torrisar och har bra tillgång till friskt vatten. Skrattande

-----------------------------------------------

www.hallonglantans.se

Vi har kattungar!

-----------------------------------------------

[Shaiya]
2010-09-18 14:48
#6

#5 Åh där är ju hennes fina uppfödare! (du). Jo, hon äter bra och dricker vatten men det hade vart roligt om hon fick i sig en liten köttbit då och då. Glad

Det måste vara någonting med katter som kommer från dig då Heidis (kattfamiljen.se)'s katter inte gillar kött heller!! Flört

Annons:
huldabella
2010-09-18 15:45
#7

#6 Ja, man kan ju undra varför, eftersom alla mina kullar föds upp på både torrt och BARF. Men du vet ju hur det är med oss människor - vårt smaksinne förändras ju också när vi blir vuxna, och man blir mer kräsen med vad man stoppar i munnen. ;o)

-----------------------------------------------

www.hallonglantans.se

Vi har kattungar!

-----------------------------------------------

[Shaiya]
2010-09-18 16:31
#8

#7 Ja, det är ju tyvärr så att smaksinnet ändras… Vi får väl hoppas på att det bara är någon sorts tonårs-bantnings grej hon fått för sig eller liknande… Flört

Heidi
2010-09-18 19:46
#9

#6,7

Hihi kött gillar dom men det måste vara skuret i fina små bitar och måste vara muskelkött typ bröstfile på kycklingen. Men hjärta och kycklingvingar tex duger inte, visserligen är ju hjärtat en muskel också men ne. Lever däremot går ner.

//Heidi - Webbtidningen för djurintresserade- Vimeddjur.se

[Shaiya]
2010-09-18 22:04
#10

Kyckling filé fungerar ibland men inte ofta, för Pärla i alla fall. :)

miher33
2010-09-20 11:10
#11

Mina katter vill helst inte ha något annat än torrfoder. Det enda som de äter är tonfisk och sen slickar dom gladeligen i sig av såsen i blötmaten.

Någon gång kan lite lite kött duga men det är sällan. Påläggsskinka i minibitar har funkat någon gång.

atique
2010-09-20 11:57
#12

har märkt att det är skitsvårt o få de o äta färsk föda ,,är de flesta ragdoll sånna :)?

[Shaiya]
2010-09-20 12:30
#13

Jag kan få i mina katter kött men då ska det vara gourme(?) smörgås kalkon, det ääälskar dom men i princip allt annat kött bara hatar dom.

Igår hade vi slut på torrfoder så jag serverade dom en skuren kyckling filé och dom vägrade, dom hade ner hundmats påsen istället och åt där ifrån…

Annons:
huldabella
2010-09-20 13:50
#14

#12 Det är nog helt okia. Två av mina vägrar att äta annat än torrisar, en vägrar att äta annat än BARF och resten alternerar.

-----------------------------------------------

www.hallonglantans.se

Vi har kattungar!

-----------------------------------------------

huldabella
2010-09-20 13:50
#15

Olika skulle det vara och inget annat. ;o)

-----------------------------------------------

www.hallonglantans.se

Vi har kattungar!

-----------------------------------------------

Mig-
2010-09-20 19:11
#16

Min MCO är tvärt om, han vägrar torrfoder, och älskar allt som är kött och slemmigt… jag brukar blanda blöt och torrfoder i hopp om att han ändrar sig när han blir äldre, det vore skönt om han ville äta bara torrfoder nån gång :)

[Shaiya]
2010-09-20 19:36
#17

#16 Du får ta hit din MCO så han får visa mina pojkar och flickor vad man ska äta!! Flört

Mig-
2010-09-24 00:00
#18

haha ja kanske det :P

Upp till toppen
Annons: