Annons:
Etikett16-veckans-fråga
Läst 3594 ggr
Christelle
4/8/10, 9:05 PM

Hemligheten bakom sammarbetet?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Idag hade jag ett väldigt långt och intressant santal med en kvinna. jag ringde för att beställa några varor men istället satt vi nästan 3 timmar och pratade om kattavel utställningar mm.

Denna kvinna har själv varit uppfödare av Maine Coon men slutade tyvärr pga att hon tyckte det var för mycket skitsnack inom kattvärlden och väldigt dåligt avelssammarbete. Men hon är ändå på väldigt många utställningar varje år.

Även jag tycker tyvärr att det är alldeless för mycket sånt inom Maine Coon världen (finns även hos alla raser), men Maine Coon världen är väldigt tydligt uppdelat.

Vi kom då även in på att prata om hur bra vi uppfattar att Radoll uppfödarna i Sverige har sammarbetat och fått fram en sån bra ras på så kort tid.
Inte bara utseendemässigt utan även temprament.
Både hon och jag upplever att Radoll uppfödare sammarbetar bättre, är gladare,snackar mindre skit, hjälper nybörjare och gläds åt andras vinster på utställningar än i många andra raser?!

Vad beror då detta på? Vad är hemligheten?
Jag vill få Maine Coon världen att bli mer som Radollvärlden!

En stor elogé och massor av rosor till er som vet att ni är sådana människor. Samt att ni tagit fram en sån underbar, trevlig och vacker ras!
Fortsätt som ni gör så har ni allt att vinna!

Tror mycket av detta även bidrar till Ragdollens otroliga popularitet!

Christelle-Sajtvärd för Maine Coon ifokus.

Besök gärna min hemsida: http://www.christelles.se/

Annons:
GunBertus
4/8/10, 10:05 PM
#1

jag förstår vem du pratade med, det var inte svårt att räkna ut, hihi:)

skit samma- men jag håller inte alls med dig. Visst är det uppdelat inom MCO- för eller emot tester men jag tycker ändå jag har fått uppfattningen om att det varit bra. Däremot har jag mycket sämre erfarenhet av ragdoll .

(MCO) Det kan bero på att jag jobbade ensam, skötte mig själv och var aldrig inne på forum!! mm( forum kan vara både på gott och ont..eller gjorde saker som det kunde "snackas" om. Det finns säkrt de som inte tycker om mig alls men jag har aldrig haft ont av demSkrattande

Ragdollvärlden har jag märkt av mer, det har varit mer påtagligt med all missunsamhet. Men det bästa är att ligga lågt och sköta sig själv (tyvärr)

De som gnäller över att det snackas så mycket borde se om sitt hus- för jag har fått uppfattningen att de som gnäller högst, är de som snackar mest. Det är lätt att skylla på andra när man borde rannsaka sig självFlört

men- detta finns nog inom all djuravel skulle jag tro

Kattungar väntas hos GunBertus

GunBertus
4/8/10, 10:06 PM
#2

ps nu menade jag inte att du gnällde ChristelleFlört ds

Kattungar väntas hos GunBertus

LeS-
4/8/10, 11:07 PM
#3

Jag har en liten tanke på det här med att alla i ragdollvärlden hjälps åt. Tycker att det stämmer, jag har fått mycket positiva svar från uppfödare när jag berättat att jag vill starta en uppfödning och behöver vägledning. Inte heller har jag haft problem med att hitta avelskatter. Så på det viset uppfattar jag ragdollvärlden som hjälpsam och trevlig.

Sen kan jag inte sluta undra varför det är så svårt att låna en fin avelshane av andra? Jag har själv nog frågat en gång och fick ett kanske, men vet vänner som blivit nekade flera gånger.

Häromdagen var jag inne och kikade på norsk skogkatt i fokus sajten och där har de rubriker där man man kan söka efter en avelshane respektive annonsera ut sin avelshane till sökande. Varför finns inte såna rubriker här inne på ragdoll? Kanske nåt jag missat men ni får gärna förklara för mig Glad

auroraborealis
4/9/10, 1:13 AM
#4

Fniss, vet också vem personen är. Men jag tror man får ta allt med en nypa salt, vi har alla olika åsikter och ibland lyckas man vara flera stycken som är eniga och om man ser inne här på forumet så är alla glada för varandras katter och berömmer och är hjälpsamma. I hundvärlden är det väldigt mycket skitsnack också, men man får sålla vad man tycker är rimligt och ta reda på egna fakta. Däremot kan man ha i åtanke det man fått veta.

Christelle
4/9/10, 2:56 AM
#5

Ja jag behöver då inte rannsaka mig själv, för jag vet att jag har sunda värderingar och är en bra människaFlört. Oj så jag klev över trösken nu (Man får ju inte säga något bra om sig själv Tungan ute). Men jag vet att ni säkert vet vem jag talar om men det är faktiskt inte ett dugg intressant. Blev bara så impad av denna människas bra tänk och snackade ändå inte skit om någon för att säga det.
Beundransvärt då jag redan fått höra och sett ett och annat som inte alls är speciellt trevligt.

Ja Ulla jag pratar inte bara att om att testa eller inte. Finns även diskussionen om kloner/inavelsgrads höga vara eller icke vara samt en tredje part där man ligger i mitten. Vilket du redan vet du har ju hållit på med det i 8 år! Och har verkligen respekt över det!

Visst kan man som du säger skita i vad alla andra tycket, tänker och gör, men tror att man i långa loppet inte tjänar speciellt bra på det heller. Sen får man såklart sålla i allt man upplever, allt kan man ju inte ta till hjärtat.
Men faktum är det att många verkar tro att avel är en enmansshow och det är det ju verkligen inte. Då tycker jag Ragdollvärlden är en mer enad front än Maine Coon världen.

Och det är det som jag vill kunna ändra på. Kan jag bara komma en liten bit på vägen har jag för rasen ändå tagit ett stort steg.

Jag har iaf fått den uppfattningen att så att Ragdolluppfödarna har kommit längre när det gäller just sammarbete.

Håller ni inte med så säg gärna till.. Hoppas ju att jag är totalt ute och cyklar när det gäller Maine Coon världen men tyvärr så har jag redan sett tillräckligt för att veta att jag inte är ute och cyklar i grön pyjamasFlört.

Men mitt beröm om Radollvärlden kanske är helt fel ni kanske är skitsnackare och elaka skvallertanter allihop, haha Tungan uteFlört.

Skämt och sido var ju mycket syftet med denna tråd att helt enkelt ge beröm åt de hjälpsamma trevliga och bra människorna som finns där ute i kattvärlden! Sen får den som nu vill ta åt sig eller inte man vet ju själv vem man är och vad man står förFlört

Sen vet jag att jag fullstäntigt retar gallfebern på vissa då jag är en ung och tjej som är ny i kattvärlden som säger vad jag tycker och tänker utan att göra personangrepp eller trampa på någon.
Men skulle jag dock ändå lyckas med det (jag är ju mänsklig och inte alls perfekt) så ber jag om ursäkt.

Hoppas jag bara haft otur hittills och att framöver bara träffar på det goda folket (vilket inte är speciellt troligt) men hoppas kan man ju.
Tyvärr förväntade jag vell (godtrogen so jag är) att folk skulle vara mer hjälpsamma och öppna med mig som ny uppfödare.
Att dom skulle vilja dela med sig av sin kunskap mm.

Ha en trevlig helg nu allihop, vare sig ni är på utställning eller ejSkrattande

Christelle-Sajtvärd för Maine Coon ifokus.

Besök gärna min hemsida: http://www.christelles.se/

Svidjas
4/9/10, 3:03 AM
#6

#5 Åh vad jag håller med dig i det sista du säger… Är man som vi runt 25 så är man ju "allt för ung för denna hobby"…

http://www.svidjas.se

Annons:
David
4/9/10, 4:25 AM
#7

Egentligen är det här ett spännande fenomen, i SVERAK finns ca 7.000 medlemmar totalt (de flesta är väl uppfödare eller utställare). Trots allt "bara" 7.000 st. Katter är vår hobby och vårt fritidsintresse, men jag har inte varit med om en "värld" som består av så mycket skitsnack och prat bakom ryggen som just i denna värld, oavsett ras.

Förstår inte varför det ska behöva vara så? Kan inte kärleken till katten vara någon som förenar oss alla istället? Vi kämpar väl på ett eller annat sätt efter samma mål, en rastypisk, frisk, hälsosam katt (för de som håller på med uppfödning) och en god katthållning och att höja kattens status i samhället.

Bara för att ta ett exempel, kanske ett dåligt iofs, men jag har svårt att tänka mig att en förening med modelltågentusiaster eller frimärkssamlare skulle ha lika hög frekvens "skitsnack" som i kattvärlden.

Och #5 och #6. Tyvärr, är det ofta så att många har den inställningen att är man relativt ny och dessutom hyfsat ung så är det 100 gånger värre, då vet man absolut ingenting om någonting. OBS! Det finns absolut en hel del som inte har den uppfattningen också - men tyvärr är de det som har uppfattningen som hörs bäst.

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

GunBertus
4/9/10, 10:27 AM
#8

#

jo du David, jag vet svaret på varför det är så…

det är för att det är för mycket av det kvinnliga könet såklart. vi är så toppenbra på att gå omkring och tjura, sura och snacka skit och vara låååångsinta..

fram för mer manfolk i kattvärldenGlad

Kattungar väntas hos GunBertus

Evenstars
4/9/10, 11:18 AM
#9

# 5 Till Christelle villl jag säga BRAVO och Tack! KyssGlad Ha rent mjöl i påsen, kör på det du tror på och stå upp för dig själv och de dina! Det retar alltid någon, men dem de retar tillhör säkert en grupp du inte vinner mest genom att omge dig med.

Nu är jag inte alls den som ska ta åt mig av berömmet att "ni tagit fram en sån underbar, trevlig och vacker ras!" för det är andra som jobbat mycket längre än jag gjort, som ska ta åt sig! Kyss

Däremot tänker jag ta åt min rosen när det gäller "sammarbetar bättre, är gladare, snackar mindre skit, hjälper nybörjare och gläds åt andras vinster på utställningar" FÖR sån ÄR jag!

Jag vill tro gott om folk tills jag motbevisas, men efter 15 år i hundvärlden, har jag lärt mig att som # 4 skriver "ha i åtanke det du fått höra" och fråga, om du måste (om det berör dig på något sätt), om det stämmer. Gäller det de linjer du jobbar på, ta reda hur väl något illa rykte stämmer.

Men framförallt värdera inte allt du får höra!! Det man hör är en sanning (dessutom en sanning som någon annan lagt in sina värderingar i) och det finns alltid flera sanningar! Så länge vi är människor är vi komplexa, män som kvinnor!

Jag känner inte alls till Maine Coon världen, men djurvärlden och jag tror, tyvärr, David att det är just därför!! Därför att vi älskar våra katter så erhört som det gör så ont om någon säger nått dumt, grinar illa på utställning eller vad det nu kan vara, att några vill GE igen. Omedvetet eller inte…

TACK Christelle! Kyss

---------------------------------------------------------
Christina - Medarbetare på Ragdoll iFokus

S*Evenstar's
Kattuppfödare av rasen Ragdoll

Vi har underbara kattungar hemma hos oss nu, besök gärna vår sajt för att se bilder på dem! :)
Website: www.evenstars.se

Christina

------------------------------------------------------------

Heros
4/9/10, 11:37 AM
#10

Tack Christelle Kyss 

Håller med dig på många punkter ang samarbete. Vi har även fått mycket beröm av andra rasringar som tyckt att vi gjort ett stort jobb på kort tid med våra ragdoll.

Om vi samarbetar så går ju allt mycket fortare vi når ett resultat snabbare. Det är ju vi ALLA som gör vår ras till vad den är!

#5 & #9 håller med Christina i det hon skriver KANON bra formuleratSkrattande

Tusen Tack Christelle Glad

Willenkatten
4/9/10, 1:02 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

KyssMycket tänkvärda inlägg, ni alla! Missunnsamma o avundsjuka, egoistiska o elaka människor finns överallt. Jag har hört det från "hundvärlden", häst likaså samt tävlingsdans. I alla situationer o sammanhang där det är människor inblandade alltså.

Jag har mina katter till sällskap o hobby. De är mina allra bästa vänner. Jag har även två fertila honor o en liten uppfödning. Jag har sökt länge o fått vänta länge när jag införskaffat avelshonorna. Jag har i dagarna efter mycket velande beslutat behålla en hona till ev avel o utställning, bägge givetvis i den mån hon "duger till"!

Jag har hållit på med katter hela mitt liv, tidigare även hundar, och med ragdoll i 6 år. Tror trots allt att i stort strävar vi med ragdoll åt samma håll och har ambitioner för vår kattras, som vi givetvis är mycket stolta över. Alla som håller på med uppfödning av ragdoll, då även jag i min lilla skala med högst 2 kullar/år, vill ju absolut föra rasen framåt i alla avseenden. Vi vill ju få fram friska trevliga sällskapskatter med de speciella egenskaper som ragdollen har.

Vårhälsningar till er alla!

********************************

S*Willénkatten: KyssVi planerar ljuvliga ragdollkattungar i vinter !Kyss

Besök gärna min hemsida!

LeS-
4/9/10, 5:28 PM
#12

kanske ställde jag en dum fråga eftersom ingen vill svara? Rynkar på näsan

Christelle
4/13/10, 1:52 PM
#13

#6 Ja tyvärr så är det ofta den synen många har. Men Åldern är för mig bara en siffra. En personligheten och värderingarna man ska värdera och inte åldern. Finns väldigt många som är 20-30 år äldre än oss och som inte alls har sunda tankar och värderingar. Dom som inte alls är klokare bara för att dom är äldre. Jag har mött ett antal.

#9 Tack Kicki!Kyss
Du är en väldigt snäll, trevlig och hjälpsam människa och det ska du vara stolt över! Så roligt att det finns människor som du i kattvärlden!

#10 Tack själv Kyss! Det är med bra människor som er som får kattvärlden att bli trevligare och roligare!
Ja ni har verkligen kommit långt med Ragdollen som ras och sammarbetet är att se upp till.

#11 Ja tyvärr är detta vanligt i både hund, katt och hästvärlden och det som är så tråkigt. Tycker det är otroligt roligt och tråkigt om då "surtanter" ska förstöra all glädje man får utav uppfödning och utställning. Livet är allt för kort för att sura, vara avundsjuk och snacka skit. Tänk iställt va många intressanta vänner och diskussioner vi kan få av varandra. Vad mycket man kan lära sig.

Christelle-Sajtvärd för Maine Coon ifokus.

Besök gärna min hemsida: http://www.christelles.se/

Annons:
Fyrpihls
4/15/10, 4:37 PM
#14

jag känner också att jag gärna går in och säger Tack, för jag tar åt mig vad det gäller att vara positiv och hjälpsam mot nya, glädja mig med andra och att inte snacka skit..

Däremot är jag ganska ny, så jag kan ju inte direkt ta åt mig nåt vad det g'äller själva byggandet men jag hoppas och tror att vi kan fortsätta i samma positiva anda…

Det finns folk som snackar skit i alla sammanhang och vilken grupp dte än gäller, sport, uppfödning, arbetslivet etc etc..

och sen är det bara att hålla kontakten med det positiva och ignorera det negativa.. det brukar funka.. och framförallt vara lite förlåtande emot varandra…

Heja På Alla vi i ragdollsvängen… kram

Fyrpihls
4/15/10, 4:37 PM
#15

jag känner också att jag gärna går in och säger Tack, för jag tar åt mig vad det gäller att vara positiv och hjälpsam mot nya, glädja mig med andra och att inte snacka skit..

Däremot är jag ganska ny, så jag kan ju inte direkt ta åt mig nåt vad det g'äller själva byggandet men jag hoppas och tror att vi kan fortsätta i samma positiva anda…

Det finns folk som snackar skit i alla sammanhang och vilken grupp dte än gäller, sport, uppfödning, arbetslivet etc etc..

och sen är det bara att hålla kontakten med det positiva och ignorera det negativa.. det brukar funka.. och framförallt vara lite förlåtande emot varandra…

Heja På Alla vi i ragdollsvängen… kram

Fyrpihls
4/15/10, 4:43 PM
#16

ang din fråga Les…. så finns det ju avelshanar till utlåning på vår rasring och på olika uppfödares hemsidor också, och om det inte finns någon annons så kan man ju alltid fråga.. man kan ju bara få två olika svar ja, eller nej…

Upp till toppen
Annons: