Annons:
Etikett16-veckans-fråga
Läst 3749 ggr
Yataz
1/16/10, 3:22 AM

Vilket försäkringsbolag?

Det kanske finns någon äldre tråd om detta, men jag tänkte att jag gör en omröstning här ändå då jag planerar att skriva en artikel med olika försäkringsbolag i jämförelse med varandra. Jag tror det kan bli ganska intressant.

Så vilket försäkringsbolag har du idag?

Yataz

Annons:
Yataz
1/16/10, 3:23 AM
#1

Jag själv har Agria.

Yataz

David
1/16/10, 3:34 AM
#2

Jag har också Agria. På min första huskatt hade jag Sveland ett år, men sedan böt jag till Agria, och nu har jag alla där.

Gillar deras trygghetsförsäkring också, om jag skulle bli sjuk så går försäkringen in och täcker kattpensionat eller kostnader som någon får för att sköta om mina katter tills jag är frisk igen. Då behöver jag aldrig vara orolig för vad som händer om jag skulle behöva inneliggande sjukhusvård.

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Katti
1/16/10, 10:54 AM
#3

Jag är ombud för Agria och svarar gärna på frågor om du vill! Kan ju inte allt, det är omöjligt, men försöker gärna ta reda på saker. Det lär ju jag mig massor av också!

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Lottis-Gottis
1/16/10, 10:57 AM
#4

Jag har Agria

Glad Kramisar och nospussar Lotta, Geisha och Tilly Kyss

Tissin
1/16/10, 11:35 AM
#5

Samma här, också Agria.

Dom är underbara, allt går snabbt och smidigt och

har alltid blivit vänligt bemött och fått förståelse i tuffa

situationer.

Yataz
1/16/10, 12:06 PM
#6

#3 Jag har själv Agria också och har tidigare jämfört Agria med norska Agria samt Agria med If och det var intressant. Men jag behöver kanske uppdaterade uppgifter i och med att Agria ändrat lite i sina villkor. Jag kan ju kanske skicka över den information jag samlade ihop för ett tag sedan så kan du ju kanske kolla så jag inte helt fått det om baktassen Flört

Yataz

Annons:
Limin
1/16/10, 12:07 PM
#7

Vi har Agria…

Helona
1/16/10, 12:19 PM
#8

Jag har Agria till Coonisarna o Lilla Vargen. Helona har jag i Sveland.

Trasan08
1/16/10, 12:20 PM
#9

Vi kör på Agria, av gammal vana ska tilläggas. Kanske dumt ?! Borde sätta mig in i de olika försäkringsbolagens skillnader mm.

***************************************************************** Stolt o lycklig matte till:
S*Dragonfire Cora, S*Dragonfire Chubby Hubby, S*Louisedolls von Doc - Svante, S*Louisedolls von Grumpy - Noah

Vi har kattungar!

 Stödjer  Kattvärnet - Haninge  

Yataz
1/16/10, 12:39 PM
#10

#9 Eftersom jag tänkt ta reda på skillnaderna mellan bolagen och redovisa detta i en artikel här på sajten så slipper ni kanske forska i det så mycket själva Tungan uteFlört

Yataz

Wonderdolls
1/16/10, 12:54 PM
#11

Jag har också Agria.

Katti
1/16/10, 1:09 PM
#12

Jag kollar gärna! Kan ju en del om de andra bolagens villkor också, då man ofta hamnar i såna diskussioner!

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Yataz
1/16/10, 1:11 PM
#13

#12 Ok, kan jag maila dig istället?

Yataz

Annons:
Katti
1/16/10, 1:12 PM
#14

Jadå. ingela@skullebo.se är mailadressen!

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Yataz
1/16/10, 1:13 PM
#15

#14 Ok, skickar snart ett mail…Glad

Yataz

ProvinsiaRivers
1/16/10, 1:41 PM
#16

De allra flesta verkar ha Agria! Det har även jag.

Addiction
1/16/10, 2:14 PM
#17

Jag har Agria. Har aldrig haft några tillfällen där Agria verkligen har räddat mig och därför vet jag faktiskt inte hur det skulle gå om en katt blev kritiskt sjuk och det handlade om stora belopp.

Jag har nog de flesta försäkringarna man kan ha på avelskatter och maxbelopp m.m. Det känns tryggt hittills i alla fall Skrattande

//Karolina Nylén

Uppfödare av ragdoll under stamnamnet S*Addiction

Katti
1/16/10, 2:52 PM
#18

Agria har 85% av raskatterna!

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

raggorgeous
1/16/10, 4:50 PM
#19

Agria har jag - har en underbar kontaktperson som är supersnabb och kunnig!

******************************************************
Kattungar planeras under 2012
Kyss

Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare
S*RagGorgeous Ragdolls, Stockholm
Hemsida: www.raggorgeous.se

David
1/16/10, 5:02 PM
#20

Är det någon som behövt använda sin försäkring? Vore intresserad också att se om det är skillnad i bemötande hos bolagen?

Jag har, peppar peppar, aldrig behövt använda min försäkring.

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Annons:
raggorgeous
1/16/10, 5:12 PM
#21

Inte vad gäller katterna - men dock hunden.

Där har det varit lite strul med hans försäkring då jag bad om att få det bästa som fanns (inkl rehab, mediciner mm) och trodde jag fick det då så klart. Senare visade det sig att det inte var den bästa jag fick, utan den NÄST bästa (??!?!) varpå  jag inte fick ersättning för vissa saker som jag antog var självklart. Mycket störande…

De har konstiga bestämmelser ibland vad gäller tex rehab med orimliga villkor som gör att man eg aldrig kan få ut nån ersättning..
Men det är som sagt på hund - inte katt. Den har jag aldrig behövt använda.

******************************************************
Kattungar planeras under 2012
Kyss

Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare
S*RagGorgeous Ragdolls, Stockholm
Hemsida: www.raggorgeous.se

ProvinsiaRivers
1/16/10, 5:15 PM
#22

Jag har använt min försäkring en gång för flera år sedan.Det gällde livförsäkringen på en av mina dockor.Det var inga problem alls att få ut den:) Fast det var ju ingen rolig upplevelse att behöva använda den hursomhelst eftersom min älskling inte fick leva:( Men försäkringen fungerar ville jag bara säga!

FunHouse
1/16/10, 5:18 PM
#23

Jag har också AGRIA och känner mig nöjd, mycket för att jag har en sån bra kontaktperson som fixar allt snabbt och det hon inte kan det tar hon reda på.

Sen tycker jag att det är väldigt dyrt, vet inte om andra försäkringsbolag är billigare, men det är ju jättebra om du skriver en artikel om det Martina.

AC

*****************************************
**Vi har kattungar. Det är lycka!!
Lev. klara till augusti 2011

S*FunHouse´s
AnnaCarin Hammarstedt

www.funhouses.se

GunBertus
1/16/10, 5:29 PM
#24

jag har Agria och tycker det fungerar bra. En gång blev jag missnöjd- en MCO som hade Entroponin men Agria ville inte täcka detta då de ansåg att det var en skönhetsoperation!! för er som inte vet hur det kan se ut så gå in på www.megaton.nu så ser ni en katt som har det…det är ett fruktansvärt lidande för katten och man måste se till att operera snabbt. ( Det är ögonlocken m fransar som växer inåt, relativt vanligt hos katter som växer för fort) Alla andra bolag täckte det men inte Agria alltså
Iaf, det fick jag vackert betala själv…men jag tror de har ändrat villkoren nu , så även detta bolag täcker det.

Annars har det som sagt fungerat klockrent med Agria..jag har fått ut både livförsäkringar och avelsförsäkringar utan problem.

Jag har alla mina kattungar försäkrade från de är 6 veckor oftast och när det är dags för leverans så ringer mitt ombud upp nya ägare. Jag skulle vilja efterlysa lite mer bonus saker eller någon form av provision på mina egna försäkringar för att jag hjälper till att finna nya kunder, det är ändå ganska många som Agria får genom att endast ringa ett samtal för alla uppgifter har de fått av mig.( jag är iaf nöjd med mitt ombud för hon ställer upp i alla väder)

men Martina, jag skulle vilja veta hur lönt det egentligen är att ha en hane avelsförsäkrad. OM en hane är steril ( parat ex 3 honor utan framgång), får man tillbaka allt och vid vilken ålder måste katten vara införsäkrad för att det ska gälla, och hur blir det med importer som inte kommer förrän katten är kanske 8 mån..kan du kolla upp detta?

Kattungar väntas hos GunBertus

Marleene
1/16/10, 5:35 PM
#25

Jag har också Agria och jag har aldrig haft några problem med dem. De har varit trevliga och tillmötesgående de gånger jag behövt hjälp etc…

Katti
1/16/10, 6:22 PM
#26

Operation av entropion och ektropion kallas för "plastikoperation av medicinska skäl"  och har ingått i försäkringen så länge jag har jobbat för Agria, men det låg förut i Agria Plus. Så hade man basförsäkringen så ingick det inte tyvärr. Nu är systemet omgjort, till det bättre tycker jag. Det finns bara en veterinärvårdsförsäkring och till den tecknar man valfria tillägg (medicin, rehabilitering och tänder, på hund finns även leder och användbarhet. Avel och trygghet finns också för både hund och katt).

Raggorgeous, nog går det att få ut ersättning för rehabilitering!

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Troika
1/16/10, 7:45 PM
#27

Jeg har også Agria. Når jeg undersøkte med forsikringer i Norge så fant jeg ut at de var de eneste som hadde skikkelig forsikring til dyr.

Driver med et oppgjør med de nå, da jeg mistet en avlshunn i fødsel, og har fått en del av oppgjøret allerede, og skal sende inn de resterende papirene for "resten" som jeg har krav på fra dem. De har ikke "stelt til med noen problemer" enn så lenge, så jeg er fornøyd.  Men jeg regner med at jeg må "krangle" med dem på et punkt denne gangen og det er obduksjonen. Men det skal jeg ta med dem.

Fordelen for noen er jo at du kan få direkte oppgjør hos noen veterinærer. SÅ hvis du har dyr med store skader og kontoen er tom, så kan veterinærene gjøre opp med Agria med en gang, og man betaler "bare" egenandelen på stedet.

Det eneste som er litt dumt, men det gjelder uansett forsikringsselskap, så gjør de om regler o.l. hvert eneste år. Så når du først kan alt om hva forsikringen innebærer, så må du bruke masse tid neste år for å sette deg like godt inn i det igjen. Og de tar tid..

Annons:
Katti
1/16/10, 8:10 PM
#28

I år är det bara två pyttesmå ändringar (till det bättre!). I övrigt som förut! Antar att det är samma i Norge.

Bra för oss ombud också, som måste skriva prov villkor och avtal varje år Flört.

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Snowflake
1/16/10, 8:53 PM
#29

jeg har agria til mine katter,:)

pia69
1/16/10, 9:37 PM
#30

Har Folksam till dom äldre katterna,fungerar superbra

Agria till dom yngre,,,Krångel just nu men de löser sig förhoppningsvis.

DolliDays
1/16/10, 10:07 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#31

Jag har Sveland Glad

Har haft mina hästar, hundar o katter i det bolaget sedan slutet på 80-talet tror jag det var.

Under den långa tid har jag vid några tillfällen fått utnyttja försäkringen vid både sjukdom, dödsfall o skada.

Det har alltid fungerat perfekt, utan konstigheter eller onödiga utredningar.

De har alltid direktreglerat så jag sluppit lägga ut tiotusentals kronor för att senare få ersättning från dom.

Ombudet finns alltid tillgänglig o är hur enkel o trevlig somhelst.

Jag har ingen aning om hur premierna ligger till jämfört med andra bolag, men det är ganska oviktigt för mig.

Ungarna har en vilande försäkring som köparen aktiverar genom att lägga blanketten på lådan.

Jag är nöjd eller mycket nöjd med mitt bolag Glad

Yataz
1/17/10, 12:40 PM
#32

Det är visst ingen som försäkrat hos TryggHansa. Undrar vad det beror på? Är de inte så bra när det gäller katt kanske Obestämd

De flesta har Agria, inget snack om saken Flört

Yataz

Trasan08
1/17/10, 12:54 PM
#33

#10 Kanonbra Martina! Ser fram emot din sammanställning. Skrattande

Jag blev skeptisk mot Agria, då jag såg på PLUS med Sverker om hundägare som blivit väldigt illa behandlade av Agria, när de plötsligt ändrade villkor utan att meddela försäkringstagarna ordentligt. Och tjejen som var Agrias representant var minst sagt väldigt osympatisk Skrikandes. Och tyvärr har jag hört rätt mycket dåligt om dom på senare tid, att de försöker komma undan sitt ansvar osv.

***************************************************************** Stolt o lycklig matte till:
S*Dragonfire Cora, S*Dragonfire Chubby Hubby, S*Louisedolls von Doc - Svante, S*Louisedolls von Grumpy - Noah

Vi har kattungar!

 Stödjer  Kattvärnet - Haninge  

raggorgeous
1/17/10, 8:52 PM
#34

#31 Har också haft Sveland men de har (hade iaf då) MYCKET sämre villkor vad gäller rehab/medicin/efterbehandling av hund som just då var aktuellt för mig då min förra rottis blev sjuk. De hade helt enkelt ingen Plus försäkring av nåt slag så sluträkningen på den hundens veterinärvård hade många nollor på slutet kan jag lova…

Sedan dess bytte jag till Agria. Mina kattungar har också egen försäkring från 6 veckors ålder (både liv- och veterinärförsäkring) som nya ägarna sedan tar över vid leverans. Mailar bara telnr och namn till kontaktpersonen på Agria så ordnar hon resten.

På så vis är de TOPPEN!!! Himla smidigt!!

******************************************************
Kattungar planeras under 2012
Kyss

Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare
S*RagGorgeous Ragdolls, Stockholm
Hemsida: www.raggorgeous.se

Annons:
Elvans
1/19/10, 4:38 PM
#35

Jag har också Agria och jag är nöjd med dem

//Lotta

*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

 www.elvansragdoll.se

 www.elvansragdoll.blogspot.com

*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

bebble
1/19/10, 7:09 PM
#36

Folksam har vi och är supernöjda, fick en rabatt på 30% + 10% extra för att vi har andra försäkringar där megällerd

fick försäkra min importhane till hans fulla pris när ha startade resan från Hong Kong, annar är det väl 5000 som gäller

Folksam är kanon

min dotter har haft agria till sina hundar men blev väldigt illa behandlad där och har numera if till dem

Willenkatten
1/19/10, 7:31 PM
#37

SkrattandeJag har Agria till alla katterna förutom en, Gårdö´s Romeo. Han ligger kvar i Folksam, där han blev försäkrad en gång i tiden. Jag är nöjd med både Agria o Folksam…

********************************

S*Willénkatten: KyssVi planerar ljuvliga ragdollkattungar i vinter !Kyss

Besök gärna min hemsida!

jacksmatte
1/19/10, 9:19 PM
#38

Har Agria nu till Jack och har haft till vår hund och häst tidigare. Det har inte varit några problem alls, så vi kör på… Glad

Kan ju givetvis bero på vilken person man möter på respektive försäkringsbolag också, hur man blir behandlad, menar jag.

Fyrpihls
1/19/10, 10:00 PM
#39

Jag har, och har alltid haft sveland till mina djur, mycket för att det var ett mindre bolag och jag ville gynna dom.  Dom är också lite billigare tror jag/ eller var i allafall. Annacarin och jag har flera gånger pratat om att vi skulle jämföra våra katteri försäkringar för att se vem som egentligen var bäst, men vi har inte kommit till skott…

Jag är benägen att byta om det visar sig att nåt annat är bätre men hittlills har jag inte några uppgifter om det.

Jättebra Martina, om du kunde göra en artikel om detta och jämför.. gärna då med katteri inräknat eftersom vi är så många som har det…

wandullan
4/1/10, 5:10 PM
#40

Jag har Folksam. Har haft hund sedan -93 och uppfödning sedan -98 och har haft alla hundar försäkrade där. Jag har aldrig haft några som helst problem när jag har behövt utnyttja försäkringen. Glad
Där har man rabatt för kennel/katteri 30% och 10 % till om man har hemförsäkringen hos dom.

SE*Wandullan´s

Hemsida: http://wandullan.com

David
4/1/10, 5:14 PM
#41

Är det någon som hunnit prova DINA som från årsskiftet också har hund- och kattförsäkringar?

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Annons:
Willenkatten
4/1/10, 8:23 PM
#42

KyssJag har Agria och är nöjd! Än så länge i alla fall…

********************************

S*Willénkatten: KyssVi planerar ljuvliga ragdollkattungar i vinter !Kyss

Besök gärna min hemsida!

auroraborealis
4/1/10, 8:39 PM
#43

Jag har Agria på båda katterna.

raggorgeous
4/2/10, 2:16 AM
#44

#26 jo men under orimliga omständigheter som man ändå aldrig hinner uppnå… de är lite fula där..

Man måste utnyttja tex ett simkort (rehab.sim) på hund inom 10 veckor från datum för utställd diagnos. Om sedan veterinär/ sjukgymnast rekk simning varannan vecka så är det ju kört! För du måste göra av med hela simkortet innan du kan få ersättning - även om man köpt det kontant! Helt galet om du frågar mig! Var sååå sur..

******************************************************
Kattungar planeras under 2012
Kyss

Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare
S*RagGorgeous Ragdolls, Stockholm
Hemsida: www.raggorgeous.se

Trasan08
4/2/10, 9:27 AM
#45

Nån som vet hur det har gått med sammanställningen ?

***************************************************************** Stolt o lycklig matte till:
S*Dragonfire Cora, S*Dragonfire Chubby Hubby, S*Louisedolls von Doc - Svante, S*Louisedolls von Grumpy - Noah

Vi har kattungar!

 Stödjer  Kattvärnet - Haninge  

Katti
4/2/10, 7:59 PM
#46

#44. Det där var ett tag sedan tror jag! För nu är det inte från skadetillfället eller diagnosen utan från den tidpunkt då veterinären rekommenderar att rehabiliteringen ska börja. Det ändrades för ett bra tag sedan. Och det gäller i tre månader från den tidpunkten.

Utdrag ur Agrias villkor:

Rehabiliteringen ska utföras inom tre månader från ordination av behandlande veterinär.

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

LeS-
4/3/10, 1:26 AM
#47

Jag har jättedålig erfarenhet av agria. När jag köpte min första ragdoll var hon dolda fel försäkrad i 3 år (från uppfödaren). När hon kom till mig började jag märka att nåt var fel på hennes ena framben, den var kortare än den andra och mycket mindre musklad. Hon började halta mer och mer inte för att hon hade ont utan för att den var kortare. Hon hade även en hjärndefekt som påvisades i ungern (eftersom jag bor här nu) av veterinärer.

Jag hade då kontakt med en person som var insatt i detta och tyckte att detta var självklart ett medfött fel. Hon bad mig åka till Sverige och undersöka henne hos en veterinär som jobbar för agria så att hon kunde skriva papper på att hon hade medfödda problem. Jag gjorde det och betalade 3000 kr för röntgen och undersökning av hjärna etc. Jag nämnde först inget om att jag var där för dolda fel försäkringen och för att få ut mina pengar. Och då sa hon till mig att både benproblemet och hjärndefekten är medfödda, det lustiga var att när jag sedan undrade om jag kunde få det på papper så att jag kunde skicka det till agria så vände hon helt och sa att hon GIVETVIS inte kunde garantera 100% att det var medfött och att det kunde tyda på mycket annat. Så papper på att hon hade medfödda defekt fick inte och heller ingen ersättning för mina 3000 kr som de lovat att jag skulle få.

Därefter fick jag avliva henne eftersom hennes hjärndefekt blev för påtaglig…så nej fyfan för agria kan jag säga!

Katti
4/3/10, 2:15 AM
#48

Vad var det för veterinär som jobbade för Agria? Såvitt jag vet har Agria inga veterinärer som undersöker djur, bara de som sitter på kontoret och bedömer skador utifrån behandlande veterinärs ord. Grundprincipen för alla försäkringsbolag är att lita på undersökande/behandlande veterinär. Ibland kan det finnas anledning att ifrågasätta, men då blir det en sak mellan Agrias veterinär (på kontoret) och den som sett och bedömt djuret. Har aldrig hört talas om att Agria skulle ha egna veterinärer ute på fältet! Så det låter väldigt konstigt i mina öron.

Varför skulle du gå till Agrias veterinär om det inte hade med en skada som du vill ha ersatt av Agria att göra? Med tanke på att du från början inte sa att det gällde det menar jag. Jag undrar om det inte föreligger ett missförstånd här.

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Annons:
Katti
4/3/10, 2:16 AM
#49

Dubbelpostat

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

herakai
4/3/10, 3:20 AM
#50

Agria var jätterara och klara i beskeden så fort jag hade frågor när Safir blev sjuk i januari. Direktregleringen krånglade lite, men det gjorde bara att djursjukhuset skickade hem faktura så det dog man ju inte av; det handlade om att det var ovanliga problem hos en så ung katt. De direktreglerade dessutom mot livsförsäkringen när hon inte klarade sig, vilket jag inte hade förväntat mig.

Väntar nu på att allting ska flyttas från min försäkring till uppfödarens doldafelförsäkring, men de hade redan innan gett henne besked på telefon om att det skulle gå, så det är mig veterligt bara en fråga om tid. Ska ringa och kolla efter långhelgen så att skadereglerarna inte har försökt ringa min icke-fungerande hemtelefon eller något.

Dessutom är gamla pållen försäkrad i Agria, och Agria är såvitt jag vet enda bolaget som tar iller, så det känns vettigt att samla på ett ställe. (Plus att ha försäkring i samma bolag som uppfödaren var smidigt i just detta fallet, men det hoppas man ju aldrig behövs igen!)

LeS-
4/3/10, 5:55 AM
#51

#48 jag har skickar pm till dig

Upp till toppen
Annons: