Annons:
Etikett16-veckans-fråga
Läst 6371 ggr
MT73
2009-11-21 11:01

Köpa Ragdoll?

Hej.

Jag funderar på att köpa två katter som ska vara sällskapskatter, jag ska inte ställa ut dem Jag läste någonstans att det då var dumt att köpa raskatt och istället köpa "vanlig" huskatt via tidning. Jag tänkte att om man köper en raskatt så vet man vad man får och har kontakt med uppfödaren.

Tänker jag fel?

Annons:
englagirl
2009-11-21 11:05
#1

Du tänker HELT RÄTT!

Precis som du säger…Man vet vad man får och framförallt hur föräldrarna är.

Lycka till med ditt letande!

    ********************************

//Lena

www.categoris.se

SVERAK-diplomerad uppfödare

och

Lycklig självbo!

 /\  /\
 (>';'<)
  ('')('')_')~

Svidjas
2009-11-21 11:06
#2

Det är inte alls dumt att köpa raskatt, speciellt ragdoll. Jag tycker det är mycket smart att köpa en ragdoll (och jag är iiiiinte aaaalls partisk)

Det finns en artikel här på detta forumet om att köpa ragdoll som du kan läsa igenom. Ska se om jag hittar en länk till den.

http://www.svidjas.se

elyse
2009-11-21 13:27
#4

TS: Jag och sambon har två Ragdollhanar och dessa katter är bara sällskapskatter. Precis som du tänker, så vet man vad man får när man köper en Ragdoll (och kastrerar den). Jag har inte alls varit någon kattmänniska tidigare och känner fortfarande inte så starkt för bondkatter som har en tendens att vara lynniga. Vi kommer att fortsätta med Ragdolls och det blir nog en liten hona om ca ett år. Det är dumt att byta ras när man vet vad som fungerar. Ragdollen är dessutom en perfekt familjekatt.

Ragdollen är dyr, men om man köper två samtidigt brukar uppfödaren ge rabatt.

raggorgeous
2009-11-21 14:14
#5

Du tänker helt rätt!

Raskatter är ju dessutom framavlade för att vara inne och må bra av det. Dessutom är du inne på heeelt rätt ras! finns ingen bättre!! Oskyldig

Varför skulle man inte köpa raskatter??

******************************************************
Kattungar planeras under 2012
Kyss

Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare
S*RagGorgeous Ragdolls, Stockholm
Hemsida: www.raggorgeous.se

ariotellos
2009-11-21 14:53
#6

Jag tycker också att du tänker helt rätt - man vet vad man får. Köper man en vanlig huskatt är det lite mer en chansning - man kan få världens underbaraste katt med super temperament eller tvärtom. Visst, man kommer att fästa sig lika mycket vid den katt man än skaffar sig, men är man ute efter att få ett speciellt lynne är det ett säkrare kort att köpa en raskatt. Som ovanstående nämner är ragdollen världens bästa sällskapskatt.

Annons:
kitcat
2009-11-21 16:25
#7

Fördelen med en raskatt är inte bara att man förhoppningsvis (!) får en katt som passar en rent tempramentsmässigt. Det finns också mycket annat roligt runt omkring, titta bara på det här forumet till exempel, och man blir lätt beroende av denna ras.

Mitt råd till dig är att verkligen välja en uppfödare du får förtroende för och som har trygga, vackra katter som de är måna om att hålla kontakten med även lång tid efter köpet. Det finns massor av hemsidor att titta på och ibland kan det vara värt att inte bara ta första bästa uppfödare runt knuten. Leta noga, jämför och var inte rädd att fråga saker.

Lycka till!

Kavitha
2010-03-19 22:00
#8

Jag har precis blivit ägare till två Ragdolls och dom är precis den typ av katt jag letat efter. Har tidigare bara haft bondisar, vilket dock har fungerat bra. Men de sista två som jag tog från ett katthem visade sig inte vilja vara innekatter alls, så det var bara att lämna tillbaka.

Så efter två misslyckade försök så började jag titta efter raskatter istället och hittade mina två Ragdolls som jag nu haft sen i onsdags.

Superhärliga katter och perfekta innekatter. Stod mellan Ragdoll och Maine Coon, men hann aldrig titta på någon Maine Coon innan jag föll för dessa två Ragdolls vars ägare svarade direkt på mitt mail.

Efter två träffar så var det solklart, jag skulle ha dom!

Jag och min sambo har dom också bara som sällskapskatter och vi är jättenöjda.

Så det där med att inte ha raskatt som sällskapskatt är bara skitsnack, det kan man visst ha!

Lycka till med ditt letande.

Fyrpihls
2010-03-19 23:26
#9

kanonbra tänkt tycker jag…

raggorgeous
2010-03-20 20:59
#10

Lycka till med erat Ragdollköp!!
Hoppas ni hittar era småtroll! Med risk att bli beroende!!

Var noga med att hitta en seriös uppfödare bara så att ni får katten med stamtavla, veterinärbesiktningsintyg, ID-märkt, köpeavtal och att ni verkligen känner förtroende för uppfödare. Man känner i magen då det är rätt!

SPÄNNANDE tider för er! Kommer så väl ihåg då jag åkte hem med min första ragdoll.. vilken overklig känsla det var!! Kyss

******************************************************
Kattungar planeras under 2012
Kyss

Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare
S*RagGorgeous Ragdolls, Stockholm
Hemsida: www.raggorgeous.se

Fyrpihls
2010-03-20 23:31
#11

Håller med… önskar dig all lycka till med att leta älsklingar… Skrattande

Kavitha
2010-03-21 04:35
#12

#10 - När jag hämtade mina Raggisar så kändes det såååååå bra. Är en av de bästa dagarna i mitt liv. Skrattande

FunHouse
2010-03-21 11:18
#13

Jag tycker också att du tänker helt rätt. Vill du ha en katt som passar att vara inne och som är lugn och go och väldigt vacker, så köp en Ragdoll. Skrattande men en Ragdoll är för lite…slutar oftast med två.
Vill du ha en innekatt som är som en clown, apa och rolig och lite mer bus i  så köp en Sphynx…, du kommer aldrig ha det tråkigt igen…men det räcker med en…Flört

Jag är inte heller partisk….eller kanske liteFlört

Lycka till

AC

*****************************************
**Vi har kattungar. Det är lycka!!
Lev. klara till augusti 2011

S*FunHouse´s
AnnaCarin Hammarstedt

www.funhouses.se

Annons:
raggorgeous
2010-03-22 13:11
#14

#10 Det är så det ska kännas!! underbart!

#13 Kan inte annat än hålla med om Sphynx.. de är också LJUVLIGA!!!! Men jag vill inte välja så skaffa en av varje är mitt råd ;) De är vitt skilda typer av kattraser men går väldigt bra ihop! Hon är verkligen familjens clown! Räcker dock med en ja… *s*

******************************************************
Kattungar planeras under 2012
Kyss

Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare
S*RagGorgeous Ragdolls, Stockholm
Hemsida: www.raggorgeous.se

Upp till toppen
Annons: