Annons:
Etikett16-veckans-fråga
Läst 2491 ggr
Yataz
2009-08-19 03:50

Veckans fråga: Domare viktigt?

När ni vill anmäla er till en utställning är det då inbjudna domare som avgör om ni anmäler eller inte?

Yataz

Annons:
Yataz
2009-08-19 04:01
#1

Självklart är det första jag kollar vilka domare det är som är inbjudna, men samtidigt har jag inte brytt mig speciellt mycket utan anmält även om det inte är några direkt välkända domare. Jag har mer gått på om datum och ort passar mig. Därför valde jag alternativet att jag inte bryr mig.

Men det är klart att det är extra kul när det är domare som man vet är extra duktig på att döma Ragdoll.

Yataz

Tillemoras
2009-08-19 07:34
#2

#1 Instämmer helt med dig! Så fort domarfördelningen är klar vill jag veta vilken domare jag får. Skulle jag få en domare jag tycker mindre om så skulle jag ändå åka!

Elvans
2009-08-19 08:28
#3

Jag håller med er. Det spelar ingen roll vilken domare jag får, jag åker i alla fall.

#1 ja, det är ju datumet som styr för mig med..

Därför valde jag att jag inte bryr mig

//Lotta

*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

 www.elvansragdoll.se

 www.elvansragdoll.blogspot.com

*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

GunBertus
2009-08-19 09:37
#4

Jag kollar gärna vilka domare som är inbjudna. Man har sina favoriter, de som man tycker extra mycket om..då kan det vara värt besväret att åka lite extra..

men är det någon utställning som ligger nära men som jag inte vet något om domarna, åker jag ändå..

Kattungar väntas hos GunBertus

Rosino
2009-08-19 10:56
#5

#1 Håller med

solohm
2009-08-19 12:39
#6

#1 Håller också med. Vill ha bedömningar från olika domare för att se om de dömer någorlunda lika. Det känns i så fall bra. Lägger störst värde på de som kan rasen exta bra. Har inte så många utst. att välja på p.g.a. avstånden.

Annons:
ariotellos
2009-08-19 12:46
#7

Jag ser det som så att jag helst inte vill att samma domare skall döma min katt (iallafall inte nära inpå varann). Det blir en mer rättvis bedömning på katten om man slår ihop alla bedömningar från många olika domare. Sen blir det viktigare när man skall ta cert också. Mina kissar har inte hunnit kommit upp i den åldern ännu.

Nu väljer jag utställning beroende på var den är placerad men senare kommer nog de inbjudna domarna ha en viss avgöran om jag anmäler mig eller inte.

Marrics
2009-08-19 13:21
#8

Samma som ni andra. Åker på dom som ligger närmast. Men om man sedan får en domare som man gillar är det extra kul. Samtidigt vill man oxå ha en spridning bland domarna så som Ariotellos säger.

Men det känns inget roligt när man hamnar hos en domare så får stå och slå i rasstandarden :-( Då kunde jag ha sparat dom pengarna.

Wonderdolls
2009-08-19 13:40
#9

Jag brukar kolla vilka domare kommer mest för att man ska ha cert och måste ha olika domare annars spelar egentlingen ingen roll för min del.

lakajsa
2009-08-19 14:00
#10

#1 och #6 Håller med er

Rosino
2009-08-19 14:18
#11

#9 Det går ju med samma domare bara en annan domare kontrasignerar.

Bara sagt som förtydligande. Glad

Christelle
2009-08-19 14:34
#12

har ingen koll på det där med domare än då min första utställning blir i september. Men hur viktigt är det med "rätt" dommare då?
Hur vet man vilka som passar?Efter många utställningar antar jag?

Christelle-Sajtvärd för Maine Coon ifokus.

Besök gärna min hemsida: http://www.christelles.se/

ProvinsiaRivers
2009-08-19 15:45
#13

Håller helt med #8.

Och uppe i norr finns inte så mycket att välja på.Man åker på det som finns och passar in i ens schema just då.Och hoppas på det bästa..Men känns ruttet om man blir besviken på sin domare efter allt besvär man lagt ut.

Annons:
Limin
2009-08-19 17:04
#14

Jag svarar NEJ.. är så ny inom detta så jag har inte koll på vilka domare  som är bra osv. Och som flera skriver så är det så pass få utställningar här uppe i norr så vi har inte så mycket att välja mellan.

Men sen är jag jättenyfiken på vilken domare jag får och vill gärna kolla med er andra och läsa på nätet om den domaren Flört Så, för mig är det ändå spännande att få veta vem jag får… fast jag har ingen koll på dem Flört

Addiction
2009-08-19 17:23
#15

Jag åker nog på alla utställningar beroende på vilka domare jag får, men vissa domare känns tråkigt att få och andra roligare. Behöver inte vara att man får en sämre eller bättre bedömning utan hur de bedömmer, hur mycket de berättar för "publiken" osv.

//Karolina Nylén

Uppfödare av ragdoll under stamnamnet S*Addiction

Chorotegas
2009-08-19 20:50
#16

Jag tycker att det är intressant att få så många olika domare som möjligt att bedöma mina katter. När min Amber blev SUPREME PREMIER hade hon haft 11 olika domare på 11 utställningar. Det tycker jag är spännande och då är hon väl verkligen värd sin titel Skrattande eller hur?

JackDalibus
2009-08-19 21:10
#17

Jag tycker oxå att det är spännande med nya domare, domare man inte haft tidigare och även kända s k "hårda på rasen"-domare. I mitt fall har det gått rätt bra hela vägen så jag känner att det hade varit skoj att få lite konkurrens eller en domare som är lite mer välkänd, som kan rasen bra och är ganska hård. På så vis känner jag att man får lite mer koll på om ens kisse kanske håller högre upp och vad den verkligen går för. Många domare säger knappt ingenting, skriver knappt ingenting och så får man sitt cert och sen är det bra. Jo, det är väl kul att få cert..självklart! Men det är ju roligare ju mer man få veta och ju mer det står. Tycker jag! Men jag röstar ändå nej. Jag bryr mig inte så mycket domare utan mer om avstånd och tid. Men som de flesta andra här…när domarfördelningen kommer är jag sååå nyfiken! Och längtar ännu mer till utställningen :-) Utställningarna är en hobby och att få cert eller en bra bedömning är ett plus på vägen! :-)

# 16 Amber är bedårande vacker och förtjänar absolut sin titel!!! Och att hon haft olika domare hela vägen är helt outstanding!

Christelle
2009-08-19 21:16
#18

#16 Ja verkligen! Då måste dom tycka väldigt lika och då är det ju ännu roligare att få en sådan titel :)

Christelle-Sajtvärd för Maine Coon ifokus.

Besök gärna min hemsida: http://www.christelles.se/

Wonderdolls
2009-08-20 03:10
#19

#11 Ibland skriver inte vilken domare har varit så han man några cert så är det väldig svårt att veta vilka man har ställt för tiil exemel för SC måste man ha 6 olika då och då är bättre att försöka olika så möjligt sen vist kan man få kontrasignering.

Upp till toppen
Annons: