Annons:
Etikett02-allmänt-ragdollsnack
Läst 100479 ggr
Heros
8/22/08, 1:23 AM

Pris för ragdoll

Man får ofta frågan vad en ragdollkatt kostar och vad jag förstår så är priserna väldigt varierande, så jag tänkte vi gör en tråd om vad vi tar för våra kattungar.

Mina senaste kullar så har jag tagit följande

Sällskap 6000:-
Hona avel/uts 8000:-
Hona avel 7000:-

finns ju inga rätt eller fel i vad man tar men det vore kul att se vad de ligger på generellt.

/Åsa

Annons:
Yataz
8/22/08, 1:31 AM
#1

Nu i de senaste kullarna så har jag tagit exakt samma som dig Åsa.
Men tidigare tog jag pris efter färg och mönstervariant och jag vet att många kör med det idag. Till exempel kan en bi-colour och mitted kosta mer än colourpoint och tabby och sköldpadd mer än de vanliga färgerna. Vet också en del som tar mycket mer betalt för chokladbärare, choklad och lila.

Jag bytte till de prisklasser du själv kör med, eftersom jag tänkte efter och tyckte det var ganska meningslöst att ta olika betalt efter färg och mönster. Jag menar det är ju katt som katt. Men däremot kan det vara bra att dela upp det efter ändamål som; sällskap, avel och utställning.
Det är bra mycket lättare att hålla reda på också Flört

Ska bli spännande att höra ifrån fler hur de delar upp det så jag hoppas fler fortsätter svara i denna tråd.

Martina

Yataz

Yataz
8/22/08, 1:33 AM
#2

Ni som inte är uppfödare här inne kan ju svara med vad ni betalt för era ragdollar
Glad

Martina

Yataz

Ragstars
8/22/08, 2:13 AM
#3

Jeg holder fullstendig med dere, og den prisklassen dere har oppgitt!!Glad

Jeg har den siste tiden hørt om ragdolls som blir solgt for fryktelig høye priser, og liker ikke den utviklingen.

Når man ser helt "vanlige" katter med helt "vanlig" stamtavle, så kan man jo undre seg hvorfor…

Hos de fleste oppdretterne i Norge, iallefall de jeg har kontakt med, ligger prisene på et sted mellom 5-8000 kr

I Norge har vi i tillegg muligheten til å registrere kattene i ulike stamklasser:

Stamklasse 1: Avel og utstilling

Stamklasse 2: Avelsforbud, men kan stilles ut.

Noen norske oppdrettere velger å ta litt mer for kattene de setter i stamklasse 1, selv om det ikke betales mer enn kr 240 for stamtavle rekvisisjon for katter under 3 mnd og kr. 480 for registrering av katter over 3 mnd.

Prisforskjellen/ differensen fra stamklasse 1 til stamklasse 2 er kr. 60,- (reg. under 3 mnd)

Blankan
8/22/08, 2:42 AM
#4

Hej Åsa!

Jag har betalat olika priser för mina katter

5000kr för en jag lovade inte skulle gå i avel pga diverse anledningar

6000kr för en tilltänkt avels/utställningshona

7000kr för en tilltänkt avels/utsällningshona

Nu är det ju tyvärr så att med min vanliga otur så är nu alla tre kastrater då de börjat skela och fått livmoderinflammationer så nu har jag min STORA dröm att få mig en ny ragdoll =)

Alla de tre var colorpoints, ja, det är min favvisvariant som så många vet.

/Mikaela

Fyrpihls
8/22/08, 2:49 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

oj oj… Ja det här är ju en klurig fråga. jag tycker ju det spelar roll VAD det är för katt… tex kanske två importföräldrar som faktiskt kostat uppfödaren massor att ta in.

Då tycker jag att man kan ta mer… och eller, nu med choklad och lila… Dom kostar ju än så länge mer ,fast dom oftast inte är lika bra som tex brun och blå… ÄN! vill jag tillägga… (men dit strävar jag…)

Jag kommer fortsätta ta mer för de sällsynta färgerna om det är en bra katt, eftersom man sen i sin tur kan sälja dyrare. Annars är ju risken att halvseriösa uppfödare bara köper på sig massa billiga choklad och lila, BARA för att dom är choklad och lila. Och sen bildar rena kattungefabrikerna, och dit vill inte jag att det ska gå.

Däremot tycker jag liksom flera andra här att priset för en sällskapskatt borde vara detsamma oavsett färg och variant. Men en kanonfin avelskatt… den kan kosta tycker jag… För då lämnar man ju oftast garantier också ifall något händer så inte katten kan användas i avel…

Nej, jag själv värdesätter varje katt utifrån kvalite´men också stamtavla och färg.
chokladbärare som går till avel borde ju kosta lite mer eftersom de ännu så länge ger katter som kostar mer.

På blocket säljs ju katter som inte genomgått några som helst tester eller varit utställda, och de säljs för 6 500 har jag sett. Då måste ju en katt född med de bästa förutsättningar vara dyrare

Jag har aldrig tagit mindre än 7 000 för mina till sällskap( jo kanske till nån nära vän)

en traditionell färgad till avel 8 500, får jag en potentiell stjärna så kommer den kosta mycket mer. Och vad de lila och choklad kostar… ja det vågar jag nästan inte säga…

Nej jag tycker inte riktigt katt som katt…. utan don efter person.

Du kan inte köpa dig en lila eller choklad katt någonstans i världen under 1500-1600 euro (ca 15 000)

Jag är villig att betala om jag vill ha en raritet, och det står jag för!

Summan av kardemumman blir alltså att jag tycker en ragdoll ska kosta mellan 7000 och 15 000 kronor, helt beroende på vad det är för katt..

fast jag tycker ju alltid så mycket jag….

DanDaras
8/22/08, 3:28 AM
#6

Hei!!

En mycket bra och aktuell fråga.

Man ser ju i dag att man tar mycket olika för katter. Jag tror vi kommer långt om vi följer prinsipen att vi tar betalt för kattens kvalitet och inte för färg o mönster. Det är ju typen som bygger våran ras.

Jag har oxå svårt att förstå att det är kattungeköparen som skall betala för att jag som uppfödare importerar en katt. Det är i så fall om det är en katt som är mycket snygg och blir välmeriterat och ger dessa kvaliteter vidare. Annars tycker jag inte att en importkatt ger grunn till högre pris pr kattunge. Hur ofta ser vi en import som är snyggare än dom katter vi radan har i sverige?? Inte så himla ofta tycker jag. Sen vet man ju mer om dom linjer som finns redan, vad dom bär på sjukdommar, temprament osv

Att ta 15 000 kr för en katt i Sverige i dag tycker jag inte är rimligt. Uavsett färg, anlag och föreldrar.

Jag ligger på linje med Åsa:

ca 8000 kr för en till avel/utställning

ca 6000 för en till sällskap

Jag hoppas inte att priserna drar iväg för mycket. Det är inte bra för våran ras på sikt tror jag. Då kommer det dyka upp folk som gör det här för péngarna och inte för kärleken för rasen och rasens bästa - läs utveckling av typ och friska katter!

/Aksel

Annons:
Marie77
8/22/08, 12:22 PM
#7

Ja, hmm…

Jag föder  inte upp. Och säger inte vad som är rätt eller vad som är fel. Varje uppfödare gör väl det som känns rätt för just dom men en fundering jag har är hur man motiverar att i en kull med exempelvis en lila och tre blåa raggisar, så kostar den lila katten 14-15000 medans kullsyskonen som är blåa kostar bara hälften så mkt? Sanden, maten, vaccineringar mm är ju inte dyrare för den lila katten….  Förvånad

Iaf, jag har betalat 6000-9000 :- för mina 3 dolls. Ingen av dom är köpt till avel.

MariaSP
8/22/08, 1:07 PM
#8

Det där med priser på lila stämmer inte riktigt. Jag vet en uppfödare som säljer lila för 10.000.- svenska kronor.

Heros
8/22/08, 1:15 PM
#9

Jag håller med Axel att varför ska kattungeköparna betala ett högre pris för att jag väljer att importera en katt ? jag har imp flera katter men jag har aldrig tagit mer för mina kattungar, jag imp en katt för att jag tror just denna katt/stamtavla intresserar mig och kan ge mig det jag strävar efter. Om man sedan är rädd om just denna katts linjer så får man sälja avkommorna med förnuft, alla katter är inte avelsdjur bara för att det är en imp förälder.

Jag tycker man hör idag på många att "bara" för att den ena katten är en imp förälder så är kattungen en sk Top Show katt hur kan man veta att en katt är Top Show ? det enda man kan se är just den kattungens potential som liten, sen är det ju flera andra raser i en Best in Show panel.

Och vad gäller lila och choklad som är väldigt inne just nu, liksom tabby/rött var för några år sedan.
Varför ta ett högre pris för en ev sämre typad katt ? typen måste väl gå före ? "man måste ju bygga huset före man målar det"

Jag har hållt på med ragdoll i över 10 år de lila/choklad har funnits med hela tiden, de har kostat lika mycket hela tiden till nu ?
Nu sticker jag ut hakan rejält menar inget illa, men jag tror att vi fått så många "nya" ragdolluppfödare och i och med det så trissas priserna upp för de flesta "nya" uppfödare har Top Show kattungar och köpare lovas både det ena och det andra. Och så hör man att lila/choklad är "nya" färger, som jag skrev ovanför de har funnits med hela tiden. Hoppas ingen tar illa upp vill bara ha igång en diskussion.

[Tallkottens]
8/22/08, 2:34 PM
#10

Kan inte göra annat än att hålla med Axel och Åsa!

Med den prisutveckling som är på lila/choklad just nu kanske jag ska passa på att sälja min lilatorbie. Hon lär ju vara ensam i Sverige så henne måste jag väl kunna få 20 - 25000 för då….Cool

Skoj på sidan; Om jag mot förmodan skulle satsa på choklad och lila ser jag ingen som helst anledning till att trissa upp priset. Ev kattungar i lila/choklad kommer att säljas för de kronor som jag tar för alla mina "småkottar" vilken färg de än må ha.

För min del är helt otänkbart att att lägga ut dessa summor på en ny katt bara för att den är choklad eller lila…

Som du säger Åsa; vi måste bygga innan vi målar….

//Brittmarie

ann67
8/22/08, 8:20 PM
#11

Hejsan på er!

Är en ny uppfödare som tänker ofta på det här med priser vad som är rimligt och vad som är själigt att ta, har frågat MÅNGA uppfödare vad dom tar för sina kattungar och har säkert fått lika många olika svar, vissa tar rakt av ett pris för sällskap ett för avel/utställning, vissa tar olika priser för sällskapskatter beroende på vad dom har för kvaliter, vissa tar mer om stamtavlan är "unik" vissa tar mer för att dom importerar föräldrarna.

För "oss" nybörjare eller kanske alla skulle det vara bra om man visste lite vad andra hade för priser eller en röd tråd på vad dom ska kosta, om jag som nybörjare säljer mina första choklad/lila för mellan 10-12000:- vad säger dom som tar 4-5000 mer om det?

/nybörjare som gillar lila & choklad

kamat
8/23/08, 12:58 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Hej på er!

Jag tar ofta efter vad det blir får teknig på kattungarna. Men det kanse är bättre om alla gör ligadant. Men än så läng har jag haft 5 kullar. Men man lär se mycket om man fråga varandra hur man kan göra. För vi alla ha ju samma intresse katter. Och jag har bara hålt på i 2 år. Så jag tycker det är roligt att läsa dom här kommentarena. Ha en tevlig .

//katri

Yataz
8/23/08, 2:08 AM
#13

Det är så spännande att höra allas tankar kring detta med prissättningen på våra Ragdolls. Själv står jag fast vid att man ska betala efter typ och inte färg och mönster.

Jag kommer eventuellt att sätta mig in lite mer i choklad och lila nu då jag eventuellt har en eller två chokladbärare här hemma.
Men jag har inga planer på att höja priset på mina kattungar för det, utan kommer ligga kvar på samma nivå;
6000 kr för sällskap,
7000 kr för avel/utställning,
8000 kr för avel & utställning

Det skulle inte falla mig in att ta 15000 kr för en kattunge som har en viss färg.
Där tycker jag det spårar ur.
Men det är mina åsikter.

Hoppas fler diskuterar i denna tråd.
Tror det är väldigt nyttigt att föra en öppen diskussion om detta!

Martina

Yataz

Annons:
Tillemoras
8/23/08, 2:14 PM
#14

Tack Åsa för ett bra inlägg!!Skrattande Priserna på lila ragdolls har diskuterats på ett annat forum och jag tycker att det är helt SJUKT att man tar 14000 kr för en färg! Jag har inte varit uppfödare länge men har ägt ragdoll i 6 år och har hängt med lite i svängarna.

Har bara haft en kull ännu och då tog jag 7000 kr oavsett färg, teckning, sällskap eller avel.

DanDaras
8/23/08, 2:28 PM
#15

Hej igen alla!

För mig (och flera andra som har diskuterat) så verkar ju typ vara det viktigaste när man setter priset. Ingte färg. I så fall skulle vi ju kunne hårddra det och säga att i dag när vi ser så få bra colourpoint på utställningar borde dom vara dyrare än andra färger oxå. Men det är dom inte, ofta tar man mindre betalt för dom.

Lila/chocolad verkar många ha åsikter om, och jag håller med, det är tråkigt att man tar så mycket pengar för en katt pga färgen, färgen är inte ny - det är nått dom som satsar på färgen har gått ut med. Och typen är inte där den skall va än. Det ser man ju på utställningar när det är sällan dom slår våra traditionella färger. Och utifrån det synpunktet borde dom ju ligga lågt i pris…

Men vi har ju samma sak med tabby och dom f.d såkallade X färgerna, dom är ofta dyrare, vilket jag inte kan förstå. Dom hänger ju oxå efter i typen. Borde man inte ha fått upp standarden till den nivå vi önskar innan vi säljer dom dyrt??

Sen reagerar jag på innlägg längre upp där man skriver att man har fått ge 9000 kr för en sällskapskatt..det är mer än vad dom flesta tar för en avelskatt. Och vad ger man då för garanti till köparen… att den är extra snäll? en vinnar katt på utställning?(som man aldrig kan lova förståss) eller ekstra frisk… Jag skulle inte vilja eller ha samvete att ta sånna summor för mina kattungar.

Som tips till en av dom nya som skrev längre upp: När jag var ny och startade med en annan ras fick vi tips om å lägga oss lågt prismässigt. Detta för att vi inte hadde kunnskap, inte kunne vi avgöra vem som var lovande osv. Många verkar kasta sig ut idet, ofta med bråttom och köper inn många katter. Jag tror det är bra att ta sig tid. Läsa, fråga lära sig om rasen - och framför allt kolla på vad man vill jobba med. Vilka linjer man önskar och inte önskar. Låt tiden jobba åt er! Det är ju ofta ett steg fram och två tillbaks ju!!

Fyrpihls
8/23/08, 5:02 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

Hej igen

Wow vilken debatt här blev, och det var ju det som var meningen också.

Vill bara förtydliga mina inlägg lite.

Jag hoppas att ni läser mitt inlägg och inte bara skummar det rakt av, för då har ni missat hela poängen.

Jag skrev just att jag tycker att det beror på kattens Kvalitee´r vad den ska kosta och där tycker jag att typ går före färg… självklart, men en katt som är BÅDE bra typad OCH I en ovanligare färg, får för min del gärna kosta mer.

jag har ännu inte satt nåt pris på mina choklad/lila men jag vill säga att jag blivit erbjuden 20 000 för min ena choklad-tjej och det osett.

Nu tänker jag inte sälja henne för det… (inte ens det halva) men jag ville bara att ni skulle fatta hysterin i det här.

Därför är det ännu viktigare att vi förvaltar vårt "omsorgsområde" på bästa sätt, genom fortbildning och kontakt med mer erfarna uppfödare.

men om jag har en vision om att "bygga upp" de choklad/lila katterna så att de till slut ska bli lika bara som de traditionella färgerna, då måste jag vara beredd att betala mer för annars får jag ingen bra katt att jobba med.

jag har ingen aning om vad en lila/choklad katt kostar här i sverige… det var utomlands jag pratade om… Och det KOSTAR att ta hem en katt från ett annat land.

För mig kommer det alltid handla om TYP och kvalite´och INTE om pengar.. därmed inte sagt att jag vill ge bort mina katter.. egentligen är det ju enklast att sälja en katt till sällskap så för det mesta handlar det ju om ca 7000 kronor, MEN jag säger än en gång:

OM jag får en liten "Kråkan-kopia" som dessutom är lila eller choklad… då kommer hon kosta!!  *fast då kommer ju jag att behålla henne själv* Skrattande jag är som jag är.. och det står jag för…och alla ni som känner mig vet ju att jag är allra störst i *truten* OCH gillar att debattera!!

KRAM på er allihopa!

Heros
8/23/08, 8:57 PM
#17

Jag förstår hur du tänker och tycker Unni och det respekterar jag, det finns inga rätt eller fel utan bara olika åsikter och tankar.

En stor eloge till dig som står på dig för det du tycker och tänker Glad

Kram tills vi ses

Azzis
8/23/08, 9:51 PM
#18

Ja er fint med en frisk debatt, og det kan trenges på dette temaet;)

Jeg har ligget på "de gamle" prisene i Norge, som var den gang jeg startet i 2002.

Colourpoint: 5000,-

Mitted: 6000,-

Bicolour: 7000,-

Jeg har gjerne gått ned i pris om det har vært salg av rene kosekatter, om de har hatt fargefeil etc. Ved salg ut av Norge (fra mine importlinjer) har jeg på mine siste kull tatt 1000-1200 euro, som jeg har forstått at de ligger på ellers i Europa. Da er det inkl. id-chipping, EU-pass (om nødvendig) og transfer, noe som ikke er inkl ved salg i Norge. Jeg setter da ikke restriksjoner på dem, men ber om at de helst ikke selger tilbake av linjene til Norge.

Jeg tenker at man tar mer for en katt som skal gå i avel/utstilling, enn til ren kos. Til avel tenker jeg at både type og farge teller i forhold til pris. Selger jeg en bra typet Tabby bicolour, tar jeg mer for den enn en bra typet colourpoint, dette med utgangspunkt i de "grunnprisene" jeg har fulgt i Norge.

Når jeg selger, tar jeg utgangspunkt i hva jeg selv ville betalt (og har betalt) for kattene. Er det en katt med importlinjer, betaler jeg gjerne mer for katten. Er det en katt med Tabby-tegninger, betaler jeg gjerne mer for katten..  Min grense går nok på 1200 Euro pr i dag, både når jeg selger og kjøperFlört

Limin
8/24/08, 1:13 PM
#19

Hej på er!

Då vi köpte vår hane (n04, bläs) för snart 3 år sedan betalade vi 6.500 kr för honom. Idag tar vår uppfödare 7.000 kr för alla kattungar.

Vi håller precis på och kolla runt om en ev. till ragdoll och de priser jag har fått från olika uppfödare är…

7.000 kr (sällskap/utställning)

6.500-7.000 kr (sällskapskatt)

6.500-7.500 kr (för en katt som inte är till avel)

6.000-7.000 kr (sällskap och sällskap/utställning)

från 15.000 kr (lila för avel)

10.000 kr (lila för sällskap)

Priset varierar en hel del….och lila är en dyr färg! Synd för den är snygg…

Yxskaft
8/24/08, 10:24 PM
#20

Min hona kastade 6000kr. Rag n03. Hon kastrerades innan leverans, vilket vi betalade för. Pappan är import och framgångsrik på utställningarna. Hon köptes för sällskap/utställning.

Annons:
Alwyn
8/27/08, 1:04 PM
#21

Rätt pris på en ragdoll kan man diskutera i all oändlighet, alla tycker olika och det beror ju på hur man ser det….men jag ville bara säga att för mig är det betydligt värre att dra ner priset till under 6000:- än att ta uppemot 10-15000:- för dem.

Jag tycker det är toppen att vi har katter som har en så pass hög status att folk vill ge över 7000:- för att få en. Katter har i allmänhet väldigt låg status idag och jag tycker att många katter borde kosta mer än vad de gör. Varför vill man dra ner på priset? Det är ju dyrt att ta en kull om man gör det på rätt sätt och det gynnar inte katten att dess värde sjunker. Om folk jämt ska låta priset sjunka på Ragdoll kommer den ju inte va värd särskilt mycket om 10 år och det är otroligt onödigt tycker jag. 5000 för en Ragdoll är för mig ett skamligt lågt pris.

lijo73
8/27/08, 1:58 PM
#22

Jag tror inte det är bra för rasen att trissa upp priserna så högt,

Det kommer bli som med Chihuahua hundar att dom avlas/korsas hit och dit för ägaren vill tjäna pengar och att folk köper en blandning för dom inte har råd att köpa en äkta Ragdoll.

jag tycker givetvis att en ragdoll är guld värd

men lagom är bäst

Limin
8/27/08, 5:15 PM
#23

Jag tycker inte heller att priset skall bli för högt då kommer bara några få kunna köpa en äkta ragdoll och svårare blir det om man vill ha råd till två av samma ras. Nä, mer lagomt så fler kan ha råd att köpa en eller flera raskatter. Men, man behöver inte heller ha ett underpris. För det kostar ju som sagt att föda upp kattungar…

DanDaras
8/27/08, 6:02 PM
#24

Jag håller med liljo73, rasen är gull värd men risken för att folk avlar för att tjäna pengar framför att vilja utveckla rasen blir större.

Jag tycker inte priset = kattens status. Har då en dyrare katt högare status än en katt som är billigare? Det tror inte jag. Framför allt vil jag inte att det skall vara så. Med höga priser tror jag att dom som är ute efter en sällskapskisse tappar intresset. Då väljer dom ju hellere bladraser med eller utan ragdoll i.

Nått som jag tycker är lite lustigt i denna diskution är att jag har inntryck av att dom som har sysslat med rasen ett tag, och sitter inne med mer kunnskap om linjer, rasen, standarden, bra kombinationer osv ofta är dom som vill hålla priset på en skaplig nivå. Men dom relativt nya som fortfarande borde vara mer intresserade av att lära sig och skaffa sig kunnskap drar iväg priset… Eller är det bara jag som känner att det är så??

Azzis
8/27/08, 6:57 PM
#25

Jeg unner "alle" å få oppleve en Ragdoll i hus. Når jeg selger en kosekatt (oftest colourpoint) så synes jeg 5000,- er høy nok pris. Er enig med Aksel, at det kan bli vanskelig å selge Ragdoll til kos om prisen blir for høy. Til avel kan jeg nok ta en høyere prisFlört

Yataz
8/28/08, 3:39 AM
#26

Jag tror inte heller det är bra att trissa upp priserna för mycket.
Och håller med DanDaras i det han skriver.

Martina

Yataz

Rosella
8/30/08, 8:29 PM
#27

HEJ!

Jag är inte uppfödare.

Jag gav 6000kr för min ragdoll (för sällskap)

Jag har inte sett någon som säljer till ett lägre pris, men det finns kanske.

Annons:
Aeros
9/7/08, 8:23 PM
#28

Hur mycket tar ni när ni exporterar en kattunge då?

Cathrine

Yataz
9/8/08, 3:11 AM
#29

#28 Jag har bara gjort en export och då tagit samma pris som jag gör här i Sverige. Något jag fick banning från en del andra uppfödare för Flört
Har förstått att många lägger på en hel del extra när de exporterar.
I och för sig får vi ju ofta betala mycket mer när vi importerar så det kanske inte är mer än rätt SkrattandeFlört

Ska bli intressant att höra hur andra gör.

Martina

Yataz

Rosino
9/8/08, 11:24 AM
#30

När jag frågat priser i Sverige har jag ibland blivit förvånad över den stora prisskillnaden som vissa tar på de avelskatter som säljs till Sverige och det pris som sätts för export av samma katter.

Jag förstår att det kostar extra att exportera, men jag vet också vad de kostnaderna består av, och i många fall har det förekommit mycket luft i priserna.

Naturligtvis är det upp till varje uppfödare att prissätta hur man vill, men jag är ändå överraskad eftersom jag tycker att det vore bra för en uppfödare att få sålt katter också tilll utlandet. Ofta ses det som en merit, och dessutom kan man kanske sälja en katt till avel som man inte kunde ha sålt till avel i hemlandet (pga restriktioner eller t.ex att nån annan kattunge i samma kull redan sålt till avel).

Yataz
9/8/08, 6:44 PM
#31

#30 Jag har hört prissättningen på de katter som kommer från Finland och blivit väldigt förvånad över en så stor prisskillnad mellan Finland och Sverige.
Det kanske är därför även Sverige säljer dyrt till Finland? Bara en tanke.
Jag själv har exporterat till just Finland och tog samma pris som jag skulle gjort här förutom de tillägg som tillkommer när man exporterar till Finland. Något annat extra tog jag alltså inte.

Martina

Yataz

Fyrpihls
9/8/08, 9:32 PM
#32

jasså.. vad kostar en katt i Finland då??

Är dom dyrare där eller?

Yataz
9/8/08, 11:38 PM
#33

#32 Ja i alla fall vad jag hört.
Vet en uppfödare som köpte från Finland och fick betala 15.000 kr och med en massa restriktioner dessutom!

Martina

Yataz

Rosino
9/9/08, 9:28 AM
#34

Det är väl nog likadant här som i Sverige, priserna varierar mellan upppfödare.

Annons:
Fyrpihls
9/9/08, 11:20 AM
#35

#33

Jag har ännu inte Exporterat nån katt men jag tänker att det som blir dyrare är ju tex rabiesvaccin, och alla papper som behövs och såklart själva resan som köparen ju får betala när katten hämtas. 

Priset kanske inkluderade det…

mirruettes
9/9/08, 1:29 PM
#36

Jag upplever det som ganska normalt att priserna skiftar litegrann. Tillgång styr efterfrågan. Är en viss färg mer efterfrågad än en annan så går priset upp. Priserna för de lila kommer också att stabiliseras såsmåningom.

Också en import kan kan upplevas som mer exklusiv än en annan bra typad katt i Sverige, bla av den anledningen att det blir lättare att kombinera vid parning då den oftast inte krockar rent stamtavlemässigt med de tidigare katter man har.

Jag tror inte att man behöver vara så orolig egentligen. Jag tror i sanningens namn inte att någon betalar mer för en katt än vad just den personen tycker att den är värd.Jag menar att man har ju själv den egna rätten att välja. Är katten för dyr så kan man alltid avstå. Tror att det är mycket svårt att sälja en katt till orimligt pris om inte priset är i relativitet till vad köparen betalar för.

Alla säljer ju inte dyrt. För ett tag sedan på ett forum läste jag om rädslan för att katterna började säljas för billigt. Jag tror själv att det kommer att vara en stor diskussion på forumet om något år då ragdollen kanske blir ännu mer svårsåld pga överetablering.

Jag tycker att det är jättebra att frågan kommer upp. Det kan nog vara bra att det finns någon form av riktlinjer att hålla sig till. Tycker man sedan att man har något extra så är det ju upp till den personen att sätta pris därefter.

Shivali
9/9/08, 4:19 PM
#37

Debutinlägg för mig! Glad

Intressant diskussion, det jag undrar är, hur har ni kommit fram till er prissättning för era kattungar? Har ni räknat på kostnaderna för avelskatter/kull eller har ni helt enkelt lagt er i linje med vanligast gällande priser?

Intressant att veta vad prissättningen grundar sig på! Och säkert något som kattungeköpare också vill veta, varför priset är som det är.

Rosino
9/9/08, 4:30 PM
#38

# 37 Jag har bara haft två raggiskullar, och de första kullarna kom med en månads mellanrum. Min prissättning grundade sig på vad som var normalt så att säga. Jag hade ingen möjlighet att veta vad kostnaderna var innan kattungarna var "ut ur huset" Skrattande och hade ingen erfarenhet av kattuppfödning från förr.

Jag har inte senare heller vågat räkna efter vad de kostade…

Mariamores
9/9/08, 6:52 PM
#39

Just nu så upplever jag att det blivit en överetablering på rasen. Jag hade en helt underbart fin kull med snygga sköldpaddor men ändå fick jag gå ner till 5 000 för att få sålt den sista.

Jag är ju nu inte någon "erkänd" uppfödare, detta var min första kull,  så förmodligen var inte mina bebisar så attraktiva trots att jag tyckte deras stamtavla och deras föräldrar är heeeelt underbara. Jag hade enorm otur med kullen, två av tjejerna fick en tarmbakterie eller något så de fick läggas in akut för uppvätskning och tillfriskning. Det kan också ha berott på första vaccinationen eller på att det var i samband med att de började äta fast föda, otur var det i alla fall. Trots att jag hade dem försäkrade blev det tråkiga kostnader ändå. Pengarna jag fick in på försäljningen av tre katter täckte inte på långa vägar de kostnader jag hade i samband med deras sjukdomar.

Jag drar mig för att sätta fler kattungar till världen för jag känner att det inte finns "plats" för fler uppfödare. Om jag skall ha likadant besvär med att få kattungarna sålda så vette tusan. Jag vill inte sätta nya kattungar till världen bara för att det är sött och gulligt och för att tjäna pengar på dem utan jag vill ju föra rasen framåt.

Ursäkta ett ganska spontant och kanske dumt inlägg egentligen…

________________________________________________________________

Vi har kattungar!

Min hemsida

dara
9/9/08, 10:27 PM
#40

#39 värdefull fanke.

jag köppte min colorpoint för 5000 kr

GunBertus
9/10/08, 1:41 AM
#41

# 33

Det är jätteskillnad på länder vad de tar för sina pass. När jag nu sålt har jag skaffat pass och betalt ca 350:-

berättade detta för en MCO kollega i Holland som höll på att svimma…hon  hade bara betalt 5 Euro för ett pass där!!

så det gäller att inludera alla merkostnader vi får när vi exporterar:)

Kattungar väntas hos GunBertus

Annons:
Yataz
9/10/08, 2:00 AM
#42

#41 Jo i och för sig. Men jag tror kanske inte dessa merkostnader gör att kattens pris går upp till dubbelt så mycket, eller?
Om vi nu leker lite med tanken att vi har en prissättning som de flesta mellan 6000-8000 kr. Men vi säljer en katt för 15000 kr när vi exporterar.
Inte sjutton går väl merkostnaderna på 7000-9000 kr??

Nu leker jag som sagt lite med tanken men…

När jag exportera blev det inte ens en tusenlapp mer i merkostnader för mig.
Och sååå stor skillnad kan det väl ändå inte vara från Finland och hit till exempel?

Tycker det är jätteintressant att diskutera med er som exporterat en del eftersom jag själv inte exporterat/importerat så mycket.

Martina

Yataz

OldTowns
9/10/08, 2:49 AM
#43

Tycker att Mirruettes inlägg är synnerligen insiktsfullt. #36. I och för sig förstår jag inte denna begistring för lila men samtidigt tycker jag absolut inte att det är fel heller. Vi är som sagt traditionella och föder enbart upp katter med brunt och blått. Detta tycker vi är en tillräcklig utmaning för oss.

raggorgeous
9/10/08, 8:18 PM
#44

Oj ojoj.. *s* jag ska nu få min första kull i slutet av oktober och har så klart funderat en del på vad jag ska ta för priser… blev ju inte klokare av det här *s*

får fundera vidare.. men många sunda åsikter fanns det här iaf..

kul tråd!

******************************************************
Kattungar planeras under 2012
Kyss

Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare
S*RagGorgeous Ragdolls, Stockholm
Hemsida: www.raggorgeous.se

Hvenhildas
9/10/08, 11:52 PM
#45

Jag tänker som så att när jag exporterar tar jag samma som uppfödarna i det  landet jag exporterar till. Vi är ju förhållande vis billiga här i Sverige på våra Ragdolls om man jmf med vad dom tar utomlands. Jag har ju själv importerat en del katter och betalat mellan 1000 och 1500 euro.

Så om vi tar låga priser för exporterna blir det rena rean för uppfödare i Europa att köpa avelskatt i Sverige.

Jag kommer när jag säljer i Sverige fortsättningsvis att ta ett högre pris för avelsdjur och lägre till sällskap (fast jag säljer ju mest till sällskap :) ).

Antalet personer som föder upp har ju ökat nåt otroligt de sista åren så att bli av med ungarna är inte det lättaste heller.
Verkligen överetablering som någon nämnde i tidigare inlägg.

-------------------------------------------------------------------
Ragdoll kull född 25 jul med underbara padd tjejer fortfarande till Salu
Välkommen in på: http://hvenhildas.com för en titt

OldTowns
9/11/08, 3:25 AM
#46

Angående inlägget från Hvenhildas. Jag tycker absolut inte att man ska behöva ursäkta sig för de priser man tar som uppfödare till andra uppfödare för exporter eller inom landet heller. Detta är en tråd som man även finner på t.ex. kattforumet och där fann jag underförstått att man ska nyttja de gängse priserna som finns på "marknaden". Förstår liksom inte argumentet då priset är en fråga mellan köpare och säljare och ingen annan.

Rosino
9/11/08, 11:34 AM
#47

#45 och #46

Som jag skrev i mitt inlägg # 30 så ifrågasätter jag inte varje uppfödares rätt att ta vilket pris h*n önskar, och vill personen i fråga begära 1500 euro av mej och säljer till sin uppfödarvän i Sverige för 7000 kronor så är det h*ns sak.

Men jag blev överraskad över skillnaderna, så därför blev jag nyfiken på vad som låg bakom - vill man egentligen inte sälja på export? Eller är det just det att man tar ordenligt betalt när det går att göra?

Det som jag fortfarande dock starkt reagerar mot är att det är så förbaskat SVÅRT att få reda på vad en avelskatt kostar. Om man står för sina priser ska det väl inte vara så omöjligt att låta en potentiell köpare få reda på priset??? Det är ju ändå en viktig del av affären! Det är helt onödigt att jag prelminärt tingar en kattunge, följer med dess utveckling och när det blir dags att skriva pappren så måste jag backa för prisets skull.

Eller måste man när man har planer på att köpa avelskatt ha obegränsad budget? Nånstans går taket åtminstone för mej.

GunBertus
9/11/08, 12:51 PM
#48

#47

jag förstår inte riktigt ditt inlägg. Menar du att du inte fått reda på vad din avelskatt skulle kosta i slutändan? Det låter ju inte klokt isf…

Får man en potentiell köpare som frågar vad ens katt ska kosta så svarar man väl på det?

Kattungar väntas hos GunBertus

Annons:
GunBertus
9/11/08, 1:52 PM
#49

Som första inlägget säger så finns det ju inga rätt eller fel, för egentligen tycker jag denna tråd är ovidkommande.

Man väljer ju inte sin katt efter priset . Hoppas inte det iaf…att man sitter och letar upp de billigaste katterna och köper därifrån…visst- sällskapsköpare kanske gör det men inte uppfödare…

Kattungar väntas hos GunBertus

Rosino
9/11/08, 1:56 PM
#50

# 48 Det är just det jag menar med mitt inlägg, det har förekommit att jag frågat på en kattunge och fast jag inte bara skrivit i stil med "vad kostar katten" utan berättat om mej själv, vad jag söker osv, och i samband med alla andra frågor också nämt att jag gärna vill veta pris och villkor för försäljningen också, så har jag ändå inte fått veta.

Efter att ha haft relativt många och långa mailkontakter med en uppfödare gällande en kattunge som jag var väldigt intresserad av sist och slutligen fick reda på pris och villkor så har jag bestämt att numera vill jag ha det klart innan jag börjar hoppas… I korthet blev det så att kostnaden för katten skulle ha blivit en bra bit över 2000 euro PLUS att det fanns andra - enligt min mening - helt orimliga krav med i bilden. Och då pratar vi inte om "vanliga" restriktioner. Så det gjorde att jag i ett sent skede ansåg mig tvungen att backa. Detta var inte en svensk uppfödare.

Nu vet jag inte hur vanligt förekommande det är att man inte vill ge ut priser, kanske är de fallen jag råkat ut för bara undantag.

Azzis
9/11/08, 3:50 PM
#51

Dette høres jo helt uhørt ut!!!

Som oppdretter bør man kunne opplyse pris og evt restriksjoner på katten ganske tidlig i en slik korrenspondanse!!

# 45: Enig i at vi i Norge/Sverige bør ha samme prisnivå som ellers i Europa når vi eksporterer, slik at vi ikke selger billig og kjøper dyrt ;) Og at vi kan ta mer for katter til avel enn for dem som skal til selskap.

Raggadish
9/21/08, 4:11 PM
#52

Hej,

Prissättning på våra ragdollar verkar variera en hel del men jag har valt en medelväg.

Sällskap:  7000kr (kastrering ett måste, och jag vill se intyget).

Avel/utställning: 8000kr

Min tanke är den att köper en person en katt till avel så är de antagligen även sugna på att ställa ut sin katt än den som köper till sällskap, det är min känsla i alla fall.

Vad gäller de lila/chokladfärgade kissarna vet jag inte idag vad jag skulle sälja dom för, det lämnar jag till framtiden och om det blir så att jag säljer dessa färger då.

Som "Shivali" nämner "varför katten kostar som den gör" en sådan informationssida har jag på min hemsida så att de som undrar kan få svar på varför priset för kattungen är som det är.

Sedan kan man önska att varje spekulant också tar sig tid att läsa den informationen för då förstår man varför.

Leorag
9/22/08, 11:35 PM
#53

Jag köpte min lila mitted hane för 5000:- (endast till sällskap och felfärgad).

dragonfire
9/23/08, 12:51 AM
#54

Jag är en av dem som fortfarande håller förhållandevis låga priser. Säljer mina katter för 6000:-. Tar inte ut mer för katt med avels-/utställningspotential.

När jag har exporterat så har jag tagit ca 7000:- (740euro), för att täcka upp omkostnader för rabies, pass osv.

Jag har hittills inte kunnat hitta någon vettig anledning till att jag skulle börja höja mina priser. Jag går runt på detta, och jag föder ju inte upp för att göra vinst, och så länge jag inte går jätteback så har jag tänkt hålla samma prissättning.

mirruettes
10/13/08, 11:58 PM
#55

Har nu köpt några katter genom åren och det finns en aspekt på det hela som inte nämnts något om. Den som sätter ett högre pris kan  också ha en helt annan garanti på katten. Bla fertilitetsgaranti och garanti emot genetiskt arvbara sjukdomar. Om katten ifråga råkar ut för någotdera blir man ersatt med en ny katt eller hela köpesumman tillbaka. Får jag en sådan garanti betalar jag gladeligen några tusen kronor extra. I detta fallet är det högre priset mycket befogat.

Annons:
Yataz
10/14/08, 12:06 AM
#56

#55 Jag vet i och för sig många som gör så som även ligger på normalpris Skrattande
Och en del som inte alls gör så och tar skyhöga priser..

Martina

Yataz

raggorgeous
10/14/08, 12:49 AM
#57

det här är så himla svårt…  med priser..

blir till att fundera ett tag till..

******************************************************
Kattungar planeras under 2012
Kyss

Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare
S*RagGorgeous Ragdolls, Stockholm
Hemsida: www.raggorgeous.se

Singo-Torpet
10/14/08, 11:42 PM
#58

jag har betalt 7000kr för mina pojkar och då får ja låna ut dem om de är testade enligt hälso rek som ragdoll klubben och maine coon klubben har, sen måste man givetviss förvalta detta förtroende väldigt väl, så tack maria, annika och annett för detta förtroende.. och all hjälp vad skulle ja göra utan er!!! och än så länge håller båda mina raggisar för utställning oxå =) coonisen vet ja inte då han ställs första gången i helgen.

så alltså kan man samman fatta det som att ja köpt utställning/avel och sällskaps kisse i samma.. och som vissa tagit upp om varianten så kan ja nämna att ja har en bi-coluor(blå) en mitted med bläs (brun) men mitt syfte är en myssssig sällkaps katt, därför jag valde pojkar och av rasen ragdoll :)

louisdolls
10/28/08, 6:41 PM
#59

Jag ser att ni har pratat mycket om dyra priser för choklad och lila ..

Men jag vet en uppfödare här i stockholm som tar 17000:-

för sina avelskatter blåa och bruna och det med första generations stop på att sälja till avel..

Hur är detta möjligt kan man fråga…..

Elsa

Heros
10/28/08, 7:10 PM
#60

Allt ät möjligt så länge det finns folk som betalar för det! ett val alla gör själva. Om man får mer för pengarna är ju en annan femma…

Kattokig74
10/28/08, 7:23 PM
#61

Jag betalade 5000 för min. Men priset var lite lägre därför han hunnit bli lite äldre. Sju månader är han.

 Vi hämtade honom igår! Glad Dagen jag väntat på. Lycklig!!!

englagirl
10/28/08, 9:52 PM
#62

Det här med priser är ju rätt så intressant ändå.

Jag föder ju upp både ragdoll o perser/exotic och jag har "bara" sålt 3 st ragdoll till avel/utställning av ca 30-35 kattungar under åren och tagit 8000-9000:- för dom till avel och 5000-6000:- för sällskapskissarna, att jämföra med perser till sällskap som jag tar  4,500:- för.

Ragdollen ligger rätt så "högt" i pris för sällisar om man jämför med andra raser.

Däremot så är det ju SJUKT höga priser på perser/exotic där man får betala enorma summor då man importerar och köper till avel i Sverige.

Jag har ju importerat rätt så många perser för att få in nya linjer som jag finner spännande och där har priserna legat på minst 25,000-37,000:- + resan och ibland extra för rabiestesten.

Mitt senaste tillskott gick på nästan 45,000:- och jag räknar INTE med att få tillbaka nånting på ev sålda kattungar då jag nästan bara säljer mina avkommor till sällskap.

Mitt mål med detta är ju att få fram MIN typ av katt, likaså med ragdollen, men för den skull är jag inte rädd för att sälja snygga avkommor till avel om det är en seriös uppfödare med ett registrerat stamnamn OCH med ett seriöst avelsprogram, det har bara blivit så att dom flesta går till sällskapshem.

Har planer på att importera en snygg ragdoll för att få in lite nytt där oxå och jag är beredd att betala för det jag får :-)

// Lena

    ********************************

//Lena

www.categoris.se

SVERAK-diplomerad uppfödare

och

Lycklig självbo!

 /\  /\
 (>';'<)
  ('')('')_')~

Annons:
GunBertus
8/26/09, 11:42 AM
#63

Det är ju upp till var och en att ta betalt och att betala.

Mina importkatter har varit kolossalt dyra men inte har jag fått så mycket mer för det..katten har inte varit så märkvärdig men däremot haft lite andra linjer än de vi är vana vid i Sverige.

#59
Mycket pengar,javisst- men inte dyrare än importer och här kan du känna och klämma innan du betalar:)

Kattungar väntas hos GunBertus

Madele
8/26/09, 2:21 PM
#64

Jag kollade olika uppfödare rätt länge innan jag skaffade min första ragdoll, och som många här skriver så skiljer priserna mycket mellan olika uppfödare. Hursomhelst så valde jag inte den billigaste, utan fastnade för en jättefin katt på en hemsida och kollade då upp uppfödaren som verkade bra,så jag gav 5500kr för min ragdollkille, som är till sällskap/utställning. Min ragdolltjej kostade 5000kr, också hon till sällskap/utställning, men hon var lite billigare då hon var över 5 månader när jag köpte henne. Vet inte "varför" hon tog dom priserna då jag ser att många andra tar flera tusenlappar mer, men katterna är fina och välmående så jag är nöjd. Sen har det troligen med att göra att det säljs väldigt många ragdollkattungar här i närheten nu, och då blir det väl svårt att få dom sålda och uppfödarna får gå ner i pris.

naani
9/8/09, 12:07 AM
#65

är det möjligt att få en ragdoll för 5000 kr ? tycker redan det är mycket pengar men har förstått att denna rasen ligger högre i pris än tex perser. kan tänka mig att betala 5000 kr, som sällskapskatt då. Är intresserad av en blå mitted eller blå colourpoint. kan inte se någon skillnad på dessa två färger riktigt. mer än 5000 kr vet jag inte om jag är villig att ge för en sällskapskatt. men vill så gärna ha en!

ariotellos
9/8/09, 12:53 PM
#66

#65, Det är ingen skillnad på färgen "blå mitted" och "blå colourpoint" = båda är blå. Dock så är det olika teckningar. Mitted har vit haka och vita sockor, medan colourpointed har färgad haka och färgade ben, lite enkelt beskrivet. Du kan säkert få en sällskapskisse för 5000 kr. Det är ju en del som köpt sin katt för det priset, så går gör det nog, men priset brukar vara någon tusanlapp mer.

Marleene
8/19/11, 5:23 PM
#67

Nu var det länge sedan denna tråd blev inaktiv, men just därför är jag lite intresserad av att höra efter om ni fortfarande ser lika på det här med priser etc. Jag tycker själv att det är så svårt att veta vad man ska ta betalt och idag känns det som att priserna varierar oerhört mycket.

Har fått bilden av att vi idag ligger runt 6000-8000:- för katter till sällskap? Har jag fel där?

Men till min främsta undran egentligen, vad ligger vi i för priser för katter till avel och utställning? Ligger ni som svarar kvar på samma nivåer som 2008-2009?

Svidjas
8/19/11, 10:07 PM
#68

Jag har ju inte direkt sålt några kullar än iår men då jag frågat runt om avelshona (blå mitted) så har priset legat mellan 9000:- till 12500:-

http://www.svidjas.se

AgnetaB
8/20/11, 8:43 AM
#69

Oj är de så dyra fast det finns så många Ragdolls nu? Bara att gratulera att priset hålls uppe, tycker jag. Det brukar ju alltid dala när det blir flera uppfödare o fler katter att välja på.

Annons:
[Litlamins]
8/20/11, 11:24 AM
#70

Jag har köpt två honor senaste 1,5 året. Båda dessa har kostat 10000kr styck.

Mina sällskapskattungar i nuvarande kull har jag tagit 6500kr för. För avel och show mera. Runt 9-10 om det är en lovande hona för utställning och tilltänkt för avel.

dara
8/22/11, 11:30 PM
#71

det känns svårt med priser och jag har just nu en kull som jag skall börja fundera på vad de skall kosta… inte lätt och jag bara velar fram och tillbaka

fridolinak
8/23/11, 7:42 AM
#72

Jag har köpt mina katter från uppfödare….honan 8 månader kastrerad…4000:-

Hanen har varit avelshane och vunnit många priser på utställningar…han var 2 1/2 när jag köpte honom…3500:-

Eywa
8/24/11, 10:32 AM
#73

Jag betalade 7500 kr för en mitted sällskapshane som var kastrerad när jag fick honom. Han blev kastrerad vid 11 veckor.

raggorgeous
1/4/12, 3:12 PM
#74

Håller med Ulla - man väljer ju inte katt efter priset utan fastnar man för en katt så spelar det ingen större roll. Jag betalar dessutom gärna extra för att få en kattunge vars föräldrar är grundligt hälsotestade (enligt hälsoprgrammet) med både ultraljud och DNA test. Hälsa är superviktigt för mig och alla tester är värda mycket :) Kostar en hel del för uppfödaren också med testerna, så jag betalar som sagt gärna lite extra för kattungen. Att kattungen växt upp i ett fräscht och socialt hem med mycket kärlek och omtanke är också viktigt.. + uppfödarens värderingar. Så kort sagt - priset för mig kommer långt ner på listan framför alla andra viktiga saker. Betalt mellan 10-13.000 för mina senaste 3 katter (avel)

******************************************************
Kattungar planeras under 2012
Kyss

Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare
S*RagGorgeous Ragdolls, Stockholm
Hemsida: www.raggorgeous.se

misty09
1/4/12, 7:16 PM
#75

Oj har priserna stigit såFörvånad Vi gav 5500 kr för vår Blåa Colourpoint hanne 1999. Han har både varit på utställning med fina priser och avelshanne en gång innan han kastrerades.

Han är nu en lugn och tålmodig pensionär på 12 år …men hur frisk som helstGlad

raggis22
1/4/12, 7:29 PM
#76

det har gått upp på 17 år tex vet, avelshane, Sverak osv, jag har oxå köpt en ragdoll 1995 för 5,500:-Flört

Annons:
bicolor
1/4/12, 8:09 PM
#77

Jag såg att ni tidigare var inne på att det kostar mer att importera katter men det kan jag nog inte riktigt hålla med om.

Jag är som sagt Holländare från början och har mycket kontakt med båda Holländska, Tyska och Belgiska katterier och dom flesta tar kring 7000-8000 för avels katter men sedan vet jag också spdana som bara tar 6000kr för avels katter. sprutorna kostar ju inte jätte mycket och inklusive det och resan till sverige har jag räknat ut att man inte överstiger 10 000kr då gäller det även lila och choklad då man inte gör så stor skillnad på dom i tex Holland :)

FunHouse
1/4/12, 10:29 PM
#78

#77 Fast jag har betalat mer för mina importer. Ca. 12 000:- + tillstånd att ta in dom + resa
Det var från tjeckien, och Belgien som jag importerade då.

Sen importerade jag en från Canada och det blev betydligt dyrare med rabies sprutor, betalade för att ha henne kvar tillräckligt länge för att ta blodprov osv…skatt…så då blev priset uppåt 25000:- om jag inte minns fel.

*****************************************
**Vi har kattungar. Det är lycka!!
Lev. klara till augusti 2011

S*FunHouse´s
AnnaCarin Hammarstedt

www.funhouses.se

bicolor
1/4/12, 11:07 PM
#79

#78 det Kan jag nog tänka mig  att du kan ha betalat dom priserna specielt i Canada brukar det ju bli dyrt att importera.

Men överlag tycker jag inte att det är så mycket dyrare att importera specielt inte från tex Holland, Tyskland osv men det finns ju alltid undantag.

Sedan bara tänkte jag tillägga att jag tycker att det är jätte bra med uppfödare som säljer deras katter för tex 6000 men om jag skulle behöva välja mellan en katt på 6000 som skulle vara okej enligt rasstandarden och en katt som kostar 15 000 som skulle kunna bli international champion då hade jag valt det sista alternativet utan tvekan :) inte bara för att man gärna vill ha "fina" katter utan också för att jag vill kunna tillföra rasen någonting med min avel

Nu hoppas jag verkligen inte att någon har tagit illa upp för det var absolut inte illa menat det är bara ett exempel.

Neo033
1/5/12, 2:54 PM
#80

Hm. Inser att jag kanske skulle höja mina priser. Jag tog 6500 för sällskap och 8000 för avel i senaste kullen.

---------------------------------------------------------

Marie / S*Asterion's

Har nya planer! Glad

www.asterions.se

kidallday
1/5/12, 3:11 PM
#81

Hej uppfödare!

Jag har en fråga vad gäller priser. De flesta gör skillnad på priset beroende på om katten ska gå till sällskap eller avel/utställning.

Men hur blir det, som i mitt fall, då man önskar en sällskapskatt med utställningskvalitéer?

Betalar jag som för en sällskapskatt, eller höjs priset?

Hur gör ni?

Shivali
1/5/12, 4:26 PM
#82

#77, Vet ju inte vilka uppfödare du varit i kontakt med, men jag skulle nog dra öronen åt mig om det priset dök upp på show/avelskatt i europa…Jag har letat katt (tidvis intensivt) sen 2007, och det vanligaste priset verkar vara mellan 1000-1400 euro med 1200 som det vanligaste. Har aldrig hört om någon som skulle köpt avelskatt så billigt som 6-8000 kr, förutom i Sverige då och förutsatt att man inte har andra överrenskommelser. Visst är det ju bra om man får ett bättre pris, men ja, jag skulle fundera över varför katten är så billig isf…om nu någon köpt sig en avelskatt neråt europa för dessa priser får ni gärna rätta mig! Glad

#81 Hos oss är avelskatt = fertil katt med vissa avelsgarantier = högre pris. En sällskapskatt = ska kastreras = sällskapspris, oavsett typ eller teckning. Sen ska rätt katt matchas med rätt hem och blir katten snygg och ägaren vill ställa ut sin sällskapskisse skulle ju jag inte kunna bli annat än tacksam och överlycklig! Skrattande Utställningskatt skulle jag aldrig garantera, tycker att ett högre pris går jämsides med vissa garantier, och jag kan aldrig garantera att katten blir nån showkatt, även om man gör sitt bästa när nån önskar sig just det.

FunHouse
1/5/12, 4:50 PM
#83

Jag har tagit 7000:- för mina sällskapskatter. Samma pris även om sällskapskatten går att ställas ut.

Avels/utställningskatter har jag tagit 10 000:- för.

*****************************************
**Vi har kattungar. Det är lycka!!
Lev. klara till augusti 2011

S*FunHouse´s
AnnaCarin Hammarstedt

www.funhouses.se

Annons:
bicolor
1/5/12, 4:57 PM
#84

#83

Jag skulle nog kunna tänka mig att ta dom priserna för katterna när jag väl är igång.

visst avlar du lila??? tar du dyrare pris för dom???

bicolor
1/5/12, 5:01 PM
#85

#82

Jag håller helt med dig att kvaliteten är viktigast och som jag skrev i tidigare inlägg är kvaliteten viktigare och jag skulle inte tveka 2 sekunder att välja mellan en katt som kostar 7000 (avel) som är "duglig" enligt rasstandarden och en katt som kostar 15000 som är väldigt Bra enligt rasstandarden.

men det betyder ju inte att det inte finns billigare…. sen finns det mycket dyrare också såklart :)

Rosino
1/5/12, 5:19 PM
#86

Finns det nån uppfödare här som skriver in i köpeavtalet att en katt såld till sällskap inte får ställas ut?

FunHouse
1/5/12, 9:10 PM
#87

#84 Det var ett tag sen jag hade lila nu. Mest chokladbärare.. eftersom jag inte har någon chokladbärande/lila/choklad hane.

Dom 2 lila jag sålt till avel har jag tagit samma pris som övrig färg för den ena och något mer för den andra. Men det är ganska länge sen.

Då var lila lite mer ovanlig färg än nu. Vet inte vad de ligger på i dagsläget.

#86 nä, jag har aldrig skivit i kontrakt att de inte får ställa ut. Finns det någon anledning till det? kan inte komma på någon…

*****************************************
**Vi har kattungar. Det är lycka!!
Lev. klara till augusti 2011

S*FunHouse´s
AnnaCarin Hammarstedt

www.funhouses.se

bicolor
1/5/12, 10:52 PM
#88

#87

vet du någon som avlar lila just nu??

jag är jätte intresserad av en kattunge (hona) för avel.

Hälst lila eller chokladbärare……

FunHouse
1/5/12, 10:59 PM
#89

# jag har två lila honor som ska paras, så där blir chokladbärare i allfall.

*****************************************
**Vi har kattungar. Det är lycka!!
Lev. klara till augusti 2011

S*FunHouse´s
AnnaCarin Hammarstedt

www.funhouses.se

bicolor
1/5/12, 11:28 PM
#90

#89

okej då ska jag hålla koll på din sida tror du någon ev kan gå till avel???

Annons:
Marleene
1/6/12, 12:14 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#91

#87

Har ingen lila, men däremot har jag en söt och trevlig chokladhona till salu. Jag tycker hon är mycket lovande och skulle själv gärna ha henne i min avel, men har sparat hennes bror istället. Hon är mitted men har en lite för bred bläs på nosen så någon vinnare på utställning blir hon nog inte. Sen är hon ju inte direkt någon kattunge längre. (6 månader gammal)

Här 16 veckor (lata jag har inte orkat med att fota på slutet)

bicolor
1/6/12, 4:14 AM
#92

#91

så hon är till salu nu???

Jag är väldigt intresserad isåfall men hur mycket skulle du villa ha för henne isåfall eller om du skulle kunna ge mig ditt nummer du kan ju skicka det på pm så att du inte behöver ha det här så alla kan se det.

Han kanske inte är någon utställnings stjärna men det betyder ju inte att hennes avkommor inte skulle bli det :)

Rosino
1/6/12, 9:25 AM
#93

#87 Jag vet att det förekommer att det skrivs kontrakt att kattunge köpt till sällskap inte får ställas, åtminstone i Finland.

Orsaken vet jag inte riktigt, antagligen vill uppfödaren att bara deras bästa katter ska synas på utställning Flört

Då gör man också skillnad i pris på kattungar som säljs till sällskap och till utställning.

Själv har jag haft ett pris och sagt att köparen får välja själv om h*n vill ställa eller inte, men att jag inte ger några garantier för uställningsframgångar.

Sen hoppas jag att ALLA katter säljs till sällskap också, inte bara utställning och/eller avel Tungan ute Jag har faktiskt tackat nej till en kattungeköpare en gång därför att jag tyckte att huvudvikten lades alldeles för mycket på utställningsresultat. Naturligtvis förstår jag att om man är intresserad av uställningar så vill man ha en kattunge som kan tänkas ha framgång, men i det här fallet fick jag den känslan att katten inte skulle bli omtyckt om den inte nådde stora framgångar. Kanske jag hade fel, men jag valde att gå efter min magkänsla och inte sälja…

fridolinak
1/6/12, 9:36 AM
#94

Jag har bara haft mina raggdoll ca ett år…den första jag köpte var en 8 månader kastrerad hona 4000:- nybesiktigad …den andra vare en kastrerad avelshane 3 1/2 år 3500:- också den nybesiktigad…båda katterna är köpta av väl etablerade uppfödare

FunHouse
1/6/12, 12:50 PM
#95

#94 Ja, det är ju oftast så att kan man tänka sig en äldre kattunge eller vuxen katt så får man dom oftast till ett lägre pris. Just därför att det är mer efterfrågan på kattungar.

*****************************************
**Vi har kattungar. Det är lycka!!
Lev. klara till augusti 2011

S*FunHouse´s
AnnaCarin Hammarstedt

www.funhouses.se

ToyaPa
1/6/12, 2:31 PM
#96

Jag gav 3000 + 1000 kr kastrering för min Sally. Hon är blåmitted, men feltecknad (vit svanstipp och tvåfärgad haka). Dessutom var hon redan 8 månader när jag köpte henne, direkt av uppfödaren. Uppfödaren var också noga med att tala om att det inte var någon vits med att ställa henne. Eftersom jag inte är intresserad av det utan ville ha ragdollen mest för personligheten (även om utseendet i stort också spelar roll)

Har för mig att uppfödaren sa att ett par kullbröder som skulle användas i aveln gick för 12000. Jag vet inte om det kan stämma, då min katt har tre systrar till som inte heller skulle gå till avel, utan såldes för samma pris som min. Kanske var det halvsyskon i en annan kull som de pratade om.

Marleene
1/6/12, 3:02 PM
#97

#92

Har skickat dig ett PM Glad

Annons:
bicolor
1/6/12, 4:08 PM
#98

#97

okej tack Glad

Maliin_N
1/23/12, 1:15 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#99

Jag betalade 6500 för min Ragdoll, som är en glad kastrerad sällskapskille! Glad

Planerar att köpa en sibirisk katt som går på 8-9000 kr för en sällskapskatt. Lite skillnad där.

www.maliinnordlund.blogg.se

Glad

Raggadish
2/10/12, 4:30 PM
#100

Jag tar 7,500kr för sällskapskatter

10,000kr för avelshonor

12,000kr för avelshanar (beror på att spermierna hos hanen går att sälja vidare så att säga med tanke på att hanen kan lånas ut och då tar man betalt för detta).

Det är svårt att ge garantier vad gäller utställningar, jag kan bara säga vad jag tror om katten att den kommer att utveckla sig fint och ha en möjlighet att nå högre på utställning. Då känner jag att jag inte har lovat för mycket till någon, MEN visst talar jag om ifall att en av kattungarna har en bättre typ än sitt syskon. Nu säljer inte jag speciellt många till avel ur mina kullar och kommer aldrig att göra det heller. Jag vill inte sprida linjerna som jag har i allt för stor skala för då blir det för många av samma sort ute på marknaden.

Har jag också köpt in en fin hona/hane i min avel så är det främst till mig själv i första hand, därefter kan jag låna ut hanen sparsamt.

Trasan08
2/12/12, 3:13 PM
#101

#100

Får man fråga varför du har höjt priserna så väldigt mycket?

***************************************************************** Stolt o lycklig matte till:
S*Dragonfire Cora, S*Dragonfire Chubby Hubby, S*Louisedolls von Doc - Svante, S*Louisedolls von Grumpy - Noah

Vi har kattungar!

 Stödjer  Kattvärnet - Haninge  

HeleneAndreasson1988
2/23/13, 1:57 AM
#102

Hej 🙂

Någon som vet prisläget idag? (över ett år sedan tråden uppdaterades)

För både sällskap, avel, färg, kön m.m.

Varma Hälsningar Helene Andreasson Glad SE*Beautiful Stars

Blivande uppfödare av den underbara rasen Ragdoll

LoAEmma
2/23/13, 12:23 PM
#103

Jag köpte min tjej för 6500 kr. Hon var dyrast i kullen pga hennes perfekta teckning (enligt uppfödaren).
Jag är fri att ställa ut henne och avla på henne om jag vill (men hon kommer kastreras).

*Det blir som det ska*

Medarbetare på Gravid iFokus

[Isadolls]
2/23/13, 3:13 PM
#104

Jag tar 6500-7000 för sällskap. Avel ca 8000 och uppåt. Lila o choklad 10-12000 till avel.

Annons:
[Djupdal]
2/23/13, 8:33 PM
#105

Tror att prisläget är ungefär detsamma som när tråden skapades 2008. Förutom att jag inte tror att någon uppfödare längre generellt betalar mer för avelskatter bara för att de är lila eller choklad. Den lilla hypen försvann nog något år efter trådstarten, lika fort som sådana brukar göra.

Jag betalade 7000 för vår första sällskapskatt 2005, hos en alldeles färsk uppfödare. Tror sällskapspriset hos henne ökat max en femhundring efter 7 år och 30-40 kullar. Dvs i praktiken inte alls. Betalade nyligen 10000 för en hona för avel från samma uppfödare, och även detta är ungefär detsamma som för 7 år sedan.

De här gamla trådarna på iFokus är verkligen en guldgruva, och jag väljer två citat från 2008:

#6 av DanDaras: "Jag tror vi kommer långt om vi följer prinsipen att vi tar betalt för kattens kvalitet och inte för färg o mönster. Det är ju typen som bygger våran ras."

#9 av Heros: "vad gäller lila och choklad som är väldigt inne just nu, liksom tabby/rött var för några år sedan.
Varför ta ett högre pris för en ev sämre typad katt ? typen måste väl gå före ? "man måste ju bygga huset före man målar det"

Jag har hållt på med ragdoll i över 10 år de lila/choklad har funnits med hela tiden, de har kostat lika mycket hela tiden till nu ?
Nu sticker jag ut hakan rejält menar inget illa, men jag tror att vi fått så många "nya" ragdolluppfödare och i och med det så trissas priserna upp för de flesta "nya" uppfödare har Top Show kattungar och köpare lovas både det ena och det andra. Och så hör man att lila/choklad är "nya" färger, som jag skrev ovanför de har funnits med hela tiden. Hoppas ingen tar illa upp vill bara ha igång en diskussion."

[Isadolls]
2/24/13, 9:47 AM
#106

Jag vet om att lila och choklad inte är nya färger, men om man kollar hur många katter det finns av dom traditionella färgerna och hur många det finns av lila och choklad är det en stor skillnad. Självklart när man sätter ett pris på en katt så kollar man på typningen av katten. Sen är det inte alla som avlar fram just lila och choklad. Jag tycker dessa färger är underbara :)

[Ragdoll123]
3/15/13, 7:48 AM
#107

Jag tycker att en Ragdoll borde kosta mellan 3000kr-8000kr Men det här är liksom det jag tycker.Jag vet inte vem som sålde det men det var någon som skulle sälja en Ragdoll (kastrerad inte till. Avel eller utställning) för 9000kr jag tycker nog att det är lite för mycket.Vad tycker ni?

HeleneAndreasson1988
3/15/13, 12:30 PM
#108

#107 Med tanke på alla utgifter en uppfödare har för att föda upp sina kattungar efter föräldrar som är testade med både ultraljud och dna test så är ett pris under 6-7000kr väldigt billigt, så en sällskapskatt för det priset är helt okej i mina ögon 🙂

Kan inte riktigt förstå hur andra raser kan säljas så billigt?, dem har ju alla kostnader med chip, vaccination, vet.besiktning, registrering, avmaskning, parningsavgift, ev. levande kattunge avgift, ev. kattungepaket, mat och sandkostnader som alla andra har?! Bara dessa kostnader går på ca 3-4000kr/kattunge så hur tänker dem egentligen?? Sen ska man inte glömma att det inte allt för sällan kan bli problem vid förlossningen och kattungar som är svaga och kan behöva extra vård den första tiden, där kommer ju ännu mera kostnader. Samt att man behöver vara hemma den första tiden och då ev. vara ledig från jobbet, en kostnad som många inte räknar….

Så lägre pris än 6-7000kr/katt låter inte rimligt, däremot priser uppemot 15 000kr eller ännu mera känns inte riktigt bra för rasen. Som #22 skriver så är det mycket möjligt att folk istället köper sig en blandras för att dem inte har råd, men å andra sidan kan man inte betala en del pengar för en katt kanske man inte ska ha någon heller… Det är trots allt levande djur och man ska kunna försörja katten livet ut och kunna betala de ev. veterinärvårdskostnader som kan uppstå under kattens hela livslängd uppemot 15-20 år beroende på ras.

Varma Hälsningar Helene Andreasson Glad SE*Beautiful Stars

Blivande uppfödare av den underbara rasen Ragdoll

aberdeen91
11/22/16, 4:49 PM
#109

Hej, Jag letar efter en ragdoll kattunge i mörkare färg inom Stockholm. Hör gärna av er med förslag till min mail: gardenofbloom@live.se. Annars är jag en väldigt lugn person, 25 år, jobbar mycket hemifrån. Mvh Andreas

Eliinn
11/24/16, 7:50 PM
#110

#109 Hej!
Detta är en gammal tråd och mer tänkt att diskutera vad en ragdoll brukar kosta. 

Gå in på ragdollklubben, där kan du hitta uppfödare i hela Sverige och även se vilka som har kattungar just nu.
Men du är självklart välkommen att skapa en egen tråd här också med en intresseanmälan! :)

/Elin
Sajtvärd på Ragdoll ifokus

RagdollFan
9/2/18, 2:13 AM
#111

Komiskt hur folk hävdar det ena än det andra i denna tråden.

Folk skriver gärna det si o så för att dra upp priset / attraktionsvärdet för katter, utan att riktigt fullständigt motivera varför pris uppskattningen är där den är.

Allt man har att gå på är folk som säger sig sålt eller köpt till ett visst pris, utan direkt bevisning.

För de som verkligen är intresserade av att köpa ragdoll, skulle jag vilja rekommendera att de söker info från flera källor och sedan skapa sig en egen uppfattning av vad just rätt värde är för dem.

Annons:
Upp till toppen
Annons: