Annons:
Etikett03-hälsa-beteende-och-skötsel
Läst 16503 ggr
miher33
2012-09-01 19:46

Konstigt beteende - går runt i cirklar

Nu måste jag bara fråga om det är nån mer som har varit med om detsamma som händer här för jag börjar tro att min katt har blivit knäpp. Sedan någon vecka tillbaka så har hon börjat, då och då under dagen, men mest under kvällstid att gå runt, runt i cirklar inne.

Hon går som i en upptrampad osynlig bana mellan vardagsrummet och hallen och går runt, runt i en stor cirkel. Hon går verkligen som i en osynlig bana för hon viker inte av en tum och går runt, runt, varv på varv och om jag inte distraherar henne så skulle hon nog lätt gå 20-30 varv innan hon lägger sig på golvet.

Det finns mat och vatten framme, lådan är städad, hon verkar må bra för övrigt och äter och sover som hon brukar, men så helt plötsligt så börjar vandringen. Jag förstår inte varför hon gör så här. Från början skrattade jag lite och sa att hon har blivit lite halvknäpp men nu börjar jag bli lite halvorolig vad det kan vara. Hon "ropar" också lite då och då när hon går runt. Just nu går hon på p-piller så det borde inte vara löp heller.

Vad sjutton har hänt med katten?

Annons:
OberonsMatte
2012-09-01 19:59
#1

Låter det som att hon "ropar" när hon jamar (som de gör vid löp ungefär)? Händer det att hon bär leksaker (eller liknande) i munnen samtidigt eller vid andra tillfällen?

Sajtvärd Katter iFokus

ProvinsiaRivers
2012-09-01 21:47
#2

Skulle ta katten till vetrinär.Låter som nåt allvarligt.Hjärnskada?Har aldrig hört nåt liknande på katter.Men svårt att tro att det är en vanlig beteendestörning.Tror katten kan vara sjuk på riktigt tyvär. Bättre att kolla en gång för mycket än en gång för lite.

Fabolousdolls
2012-09-01 22:09
#3

Håller med #2 åk till veterinär boka tid måndag! Håll oss uppdaterade hur det går! Med vänlig hälsning, Stephanie S*Fabolousdolls

Mvh

Stéphanie med ragdolls på S*Fabolousdolls

www.fabolousdolls.se

Kattblogg: http://www.fabolousdolls.se/68034780

miher33
2012-09-02 10:03
#4

#1, Nej, hon bär inte runt något men hon jamar emellanåt när hon går runt. Jag har tänkt att det kunde vara något motsvarande skendräktighet hos hundar men jag vet inte.

Hon är precis som vanligt för övrigt. Gosar på precis samma sätt, äter som vanligt, sover som vanligt. Alltså, hon är precis som vanligt förutom att hon helt plötsligt börjar gå runt.

Jag tror att jag ska slå en signal till veterinären på måndag och höra vad han säger.

amadeusdolls
2012-09-02 10:14
#5

Håller med 2an o trean att en check hos veterinären är nödvändig för säkerhets skull.

Har sett en schäferhund gå i cirklar fast då i mindre cirklar och då var de en tia eller en propp i hjärnan men de var bara att ge den tid att repa sig. Fanns inte mycket annat att göra. Men hon levde 2 år efter den insidenten. Hon blev 13.5 år

OberonsMatte
2012-09-02 11:11
#6

Anledningen till att jag frågade om hon bär något i munnen är för att min honkatt (och många andra jag hört om) ibland och särskilt på kvällen kan bete sig på ett liknande lite maniskt sätt som utlöses av instinkten att bära hem byten till ungar. Instinkten finns där även om katten är kastrerad, så det har inget med skendräktighet och liknande att göra.

Min hona Doris går omkring och jamar för sig själv på ett väldigt speciellt sätt som liknar löp-rop mellan vardagsrum, hall och kök (aldrig i sovrummet) medan hon letar efter lämpliga byten, sedan går hon jamande med dem till en särskild plats under en pall eller under köksbordet där hon lägger sig ner med bytet och jamar lite till. Hon har aldrig haft ungar, så jag tror inte att hon har en aning om varför hon beter sig som hon gör.

Det är lite som i trans eller som en mani och därför tänkte jag att det kan vara något liknande din katt håller på med.

Sajtvärd Katter iFokus

Annons:
Asj
2012-09-02 22:05
#7

Vid ett föredrag med "kattbeteendevetaren" Susanne Hellman Holmström tidigare i år har jag för mig att hon visade en film på en katt som betedde sig på liknande sätt. I det fallet förklarades det med att den var understimulerad. Har din hona en kattkompis eller har du tillräckligt med tid att busa med henne?

 #6 Min ragdollhona Loka har också det beteendet som du beskriver, att komma med ett byte i munnen samtidigt som hon jamar väldigt speciellt. Hon gör det nästan varje kväll när vi har gått och lagt oss. Då kommer hon och jamar efter en stund och släpper en liten mus eller ett annat gosedjur nedanför våra sängar. Vi säger godnatt åt henne och så är det bra med det. Ibland kommer hon med små möss el dyl till oss även på dagtid. och jamar på samma sätt Hon kan då släppa dem direkt i våra händer om vi sträcker fram dem. Däremot är hon inte intresserad att leka med dem då utan hon verkar nöjd med att ha lämnat dem till oss. Jag har tolkat det som någon gammal nedärvd instinkt att komma med byten som gåvor till sina människor, men det är säkert som du säger att det handlar om en instinkt att bära hem mat till sina ungar. Loka är för övrigt kastrerad och har aldrig haft ungar heller.

miher33
2012-09-03 21:16
#8

Jag har själv blivit sjuk så jag har inte varit hos veterinären än. ett plus är att jag inte har sett travandet på några dagar.

Funderar så på era svar och försöker få ihop det. Hon kommer inte med nåt speciellt byte i munnen men annars går hon runt och jamar till ibland och sen lägger hon sig.

Jag tror inte att hon är understimulerad men man vet ju aldrig. Hon har en kattkompis sen flera år tillbaka men jag tycker inte att dom busar så där jättemycket tillsammans. Dom jagar varandra lite då och då men inte så mycket. Jag har hängnat in baksidan av våran uteplats så katterna är mycket ute och har då möjlighet att både vara på trädäcket och en bit ut på gräsmattan vilket hon trivs med. Inne har de en klöspelare som går från golv till tak, en tunnel att springa i, lite bollar här och där och ett och annat möss med kattmynta i. Men hon är inte så busig av sig. Borstar/kammar henne gör jag varje dag, hon sover i min säng och är hela tiden runt omkring mig så jag är mycket med katterna och jag tycker att de blir mer stimulerade nu än tidigare när jag bodde i en lägenhet och då märkte jag inte alls av detta beteende.

#6, hon gör som din Doris men har ingen speciell sak hon kommer med men hon går runt i samma rum och sen jamar hon till och lägger sig. Det konstiga är att hon är HELT som vanligt i alla avseenden utom det här. Jag hoppas att det ger sig nu och gör det inte det så ringer jag veterinären för då är det ju nånting.

Stort tack för alla era svar! :)

bebbles
2012-09-03 22:52
#9

Lek med henne

Jöp en laserpenna och låt henne jag den

Hon verkar ha lite tråkigt

miher33
2012-09-04 10:45
#10

Tack för tipsen!

Jag ska försöka aktivera henne lite mer. Vi har en laserpenna som barnen ofta leker med katterna med, men det är den andra katten vi har som älskar att jaga den röda laserpricken. Hon blir heltokig och jagar och jagar och låter medan hon gör det. På samma sätt kan jag få igång henne med en speciell boll och även när hon är i tunneln vi har.

Men, den katten som går runt är inte alls lika intresserad av att busa, hon kan jaga laserpricken lite grann och ibland kan hon få nåt "tokryck" och rusa runt men inte alls som den andra katten. Hon är ganska svår att busa igång i motsats till den andra. Men jag ska försöka inrikta mig mer på henne så får vi se om det kan hjälpa…

OberonsMatte
2012-09-04 12:59
#11

Av det du beskriver blir jag mer och mer övertygad om att det är något slags instinktivt beteende hon håller på med (söker och ropar, eventuellt på ungar).

Hade hennes tillvaro beskrivits som torftig hade det kunnat vara en utlösande faktor, men jag tycker att det verkar som att hon har tillgång till mycket stimulans både inne och ute och sällskap av både kattkompis och människor. Min Doris som också ägnar sig åt ett liknande beteende ibland på kvällarna lever ett väldigt rikt liv ur katters synvinkel med mycket utevistelse, kattanpassad inomhusmiljö, 3 kattkompisar och en matte som nästan alltid är hemma, så i hennes fall tror jag inte heller att det beror på brist på stimulans.

Om det hade berott på en hjärnskada eller liknande hade beteendet synts oftare och inte bara vissa stunder.

Om beteendet oroar dig tycker jag också att du ska försöka att aktivera henne mer genom lek. En del katter har dock svårt att släppa loss ifall en mer framfusig kattkompis är i närheten och då kan man behöva separera dem under lekstunden.

Sajtvärd Katter iFokus

Upp till toppen
Annons: