Annons:
Etikett11-kreativitet
Läst 36979 ggr
grodprinsessa
11/12/12, 8:39 PM

Bygga eget klösträd?

Hej hej!! Ny här på ragdoll i fokus Glad och kunde inte hitta nån tråd om detta Obestämd

Har funderat lite på det här med klösträd och kommit fram till att med mina klumpar på 10 kilo styck så är det pinsamt svårt att hitta klösträd till okej pris och med stabilitet som tål lite lek utan att hela skiten välter.

I alla fall det jag funderar på nu är om några här är händiga och hur byggt egna klösträd? hur och med vilket material har ni byggt? och vart hamnade ni prismässigt?

Så tips på klösträdbyggande vill jag ha! Idéer funderingar och så… stor katt behöver ju lite att leka med även den. har sett att det finns riktigt stora möbler men för att de ska vara lite stabilare så är det plötsligt svindyrt och det har jag inte riktigt råd med som student =S

Spinn loss nu med klösmöbelkreativiteten!!

Bara för att något är och alltid varit betyder inte det att det är rätt.

Annons:
Praefatio
11/12/12, 8:43 PM
#1

Vet bara att mina föräldrar gjorde en egen! De använde rejäla, stabila papprör som de sågade till rätt storlekar och snurrade rep runt. Till plattformarna använde de förmodligen spånskivor, de brukar ha det hemma nämligen. Spånskivorna kläddes med vadd och tyg.

Blev väldigt bra och väldigt stabilt! Osäker på hur de satte fast rören med plattformarna tyvärr…

Eliinn
11/12/12, 11:51 PM
#2

Här är faktiskt en som på sin hemsida beskriver väldigt bra och enkelt hur man kan bygga sitt egna klösträd :)
Hon har dessutom maine coon så hon har stött på samma problem som dig med tunga katter ;)

Till och med jag blir sugen på att bygga ett eget efter att ha sett hur snyggt hennes blev!

http://brimco.blogspot.se/p/scrapbooking-tips-ideer.html

/Elin
Sajtvärd på Ragdoll ifokus

grodprinsessa
11/13/12, 12:53 AM
#3

Finns det någon som har koll på billiga rep och byggmaterial? Som student vill man komma billigt undan. ankarlina kna jag tänka mig inte är så billigt =/

#1 har du någon bild på det? =)

#2 sjukt fint =O men ser inte så billigt ut. =/ gillar att det är extratyngder och stbiliserat =)

Bara för att något är och alltid varit betyder inte det att det är rätt.

Eliinn
11/13/12, 1:10 AM
#4

#3
Man kan ju altlid byta ut gjutrören till vanliga trästockar i lämplig tjocklek och linda rep runt, borde ju funka precis lika bra :) Vet inte hur det blir med tyngden om det blir väldigt tungt men det lär ju iallafall bli stadigt ;)

Billiga rep hittar man säkert på byggvaruhus eller Jula kanske :) var inne på JUlas hemsida lite snabbt och det fanns i alla möjliga prisklasser, vad som är lämpligt för klösträd kollade jag inte så noga direkt men.

matrial till hyllplan som t.ex plywood kan man ibland få för en billig peng om du frågar byggvaruhusen, byggföretag, byggprogram gymnasium om det har spill över  :)

tyg till hyllplanen kan man säkert hitta billigt på second hand butiker :) eller så kan du ta gamla filtar,lakan, kläder m.m om du har de :)

/Elin
Sajtvärd på Ragdoll ifokus

[Djupdal]
11/13/12, 7:39 AM
#5

Ankarlina och liknande rep från byggvaruhusen är direkt olämpligt att använda. Dels funkar det dåligt att klösa på och dels ska man inte använda något som ger en massa långa hängande trådar, eftersom det kan vara direkt livsfarligt.

Sisalrep brukar man använda, men det är tyvärr inte så billigt. Ett alternativ kanske kan vara att använda sisalmatta, och strunta i klös på runda pelare. Sisalmatta hittade jag vid en snabb googling för 229 kronor för 4 kvm på Bauhaus.

Sen får man självklart inte prata om två välväxta 10-kilos bröder utan att visa bilder. Flört

grodprinsessa
11/13/12, 2:28 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

#4 Borde det inte funka med vanliga stabila reglar också (menar sånna där fyrkantiga bräder hon använder i) Klösbitarna måste ju inte vara runda? =P Gisses vad innovativ jag kände mig nu XD sen tänker jag.. stabilitet måste gå att få genom en stor bottenplatta och kanske sånna stegar som går utanför och så långt mellan klöspelarna så att det väger emot lite?

Tack för massa fina tips! =D

#5 Funderar… naturmaterial borde vara det "bästa" va? Jag gillar inte syntetgrejer egentligen och det borde la ändå finnas gamla rep liggandes på gårdar och så? Matta verkar ju skitsmidigt! =O Lite kul omväxling i struktur också om man blandar matta och rep. (dom älskar ju dörrmattan i sisal)

Den sista regeln har jag missat.. ska se vad jag kan hitta bildmässigt… de bor inte hos mig just nu men när jag flyttar till stor lägenhet i januari ska jag få hem dom små gosingarna ^^

Här har vi en dålig bild på Prins Caspian.. ska hitta någon där Lillebror inte leker joker bara =P

Bara för att något är och alltid varit betyder inte det att det är rätt.

Annons:
grodprinsessa
11/13/12, 2:53 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Här hade vi Lillebror. =)

Bara för att något är och alltid varit betyder inte det att det är rätt.

[Djupdal]
11/13/12, 7:20 PM
#8

#7 fin!Glad

grodprinsessa
11/13/12, 7:28 PM
#9

haha tack ^^

Lillebror är söt och Caspian vacker när man ser dom in real life XD och sånna olika personligheter. Caspian är väldigt försiktig general som inte gärna löligar sig för mycket och lillebror är en nedrans teaterapa =P

Bara för att något är och alltid varit betyder inte det att det är rätt.

Kinne
11/14/12, 9:33 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

När vi valde att bygga egna klösträd så blev det dyrt. Vi klädde in skivor med 'pälstyg' & lindade varv efter varv med sisal-snöre. Varje hyllplan har två väggfästen.

Tyvärr är ju material dyrt idag ;/ Men jag hoppas att du kan hitta till bra pris (:

Uppfödare av Radoll & Kurilean Bobtail Långhår.

http://piecesofarts.blogg.se

grodprinsessa
11/14/12, 1:56 PM
#11

#10 SKITSNYGGT JU! =O Fast vågar man sätta väggfästen i hyreslägenhet?

Farsan får hjälpa till att leta i sinaa gömmor ;)

Bara för att något är och alltid varit betyder inte det att det är rätt.

Kinne
11/14/12, 11:59 PM
#12

Vi bor i hyreslägenhet. Vet inte hur man får, men så länge man pluggar så borde det vara okej. Vi har tapetserat och målat om överallt.. så när vi flyttar är det utan tvekan snyggare än innan (;

Det tycker jag! Vi fick en hel del av svärmor & svärfar. Men det kostade ändå (; Tyget fastnade jag för, så det FICK kosta :p

Uppfödare av Radoll & Kurilean Bobtail Långhår.

http://piecesofarts.blogg.se

grodprinsessa
12/4/12, 5:53 PM
#13

Tror dom räknar ett visst antal hål per vägg och dom är inte många.

Nåra fler som byggt eget?

Bara för att något är och alltid varit betyder inte det att det är rätt.

Annons:
Annso_
12/6/12, 7:16 PM
#14

Det finns stora kattställningar på hund och katt i Örebro som Eva Porat äger..Det är alltså mycket tjockare delar, inte så dunder stabila men med tanke på tjockleken på pelarna så kan man utan problem dra i några skruvar så det blir stabilt :)

Annso_
12/6/12, 7:17 PM
#15

Dom kostar ju dock lite men ändå inte så mycket som dom kunde ha gjort för att vara så stora :) Tror säkert inte att du kommer under det priset ändå eftersom allt material till klösträd verkar bli dyrt i slutändan :)

Lycka till iaf ! :D

grodprinsessa
12/6/12, 8:39 PM
#16

Pappa räknade lite på material för liknande det som Elinn länkade och räknade med ca 1000 kronor i material om man köper allt.

Bor i borås så åka till örebro är inte enklaste tyvärr =/ Men finns det en hemsida till affären? =)

Bara för att något är och alltid varit betyder inte det att det är rätt.

HeleneAndreasson1988
3/17/13, 11:12 PM
#17

Ett tips på ett enkelt klösträd att bygga själv 🙂

Länk: http://www.pihl.nu/mona/softspot/

Flik Klätterställning till vänster på sidan!

Varma Hälsningar Helene Andreasson Glad SE*Beautiful Stars

Blivande uppfödare av den underbara rasen Ragdoll

[Forest]
9/8/15, 10:09 AM
#18

Gammaltråd men tänkte kanske fler är inne på att göra egna mer personliga klöspelare :) Jag har inte rasen men genom googla så kom jag hit, vi funderar starkt på göra egen klöspelare/möbel då vi bor i takvåning så är det mycket snedtak och vill ge katterna möjligheten att få en större med vägghyllor. Jag hittade denna http://luddrumpan.blogspot.se/2011/10/sa-har-byggde-vi-vart-stora-klostrad.html och kommer ta vissa tips med klä in naturliga träd/grenar i gångmatta i någon nyans som passar oss antar ljusare färg. Men att plocka lite från olika sidor är något vi kommer göra. Själv är jag inte så händig och inte heller min man men men det ska väl gå ändå 😉

[HundochKatt]
9/8/15, 11:16 AM
#19

Det där var ju jättefint gjort. Om jag skulle bygga klösträd så skulle jag nog välja att ta något från skogen en tunnare stock med grenar på.

[Forest]
9/8/15, 10:05 PM
#20

19. här kommer lite som du kanske med kan få lite ider ifrån själv kommer jag norpa där i från samt lite andra bloggar/sidor som jag luskat fram 😉http://wildes-kunterbunt.blogspot.se/

Annons:
Ominous
9/10/15, 5:11 PM
#21

Så himla fint! Det hade kunnat bli ett framtidsprojekt :D

Men då gäller det att veta att katten verkligen gillar kattställningar, vilket inte alla verkar göra. Minns att när jag var liten så samlade jag och min syster till en kattställning till våra katter. Vi sålde saker och hade lotterier, mest för föräldrarna då, och samlade tillslut till de hundralapparna som krävdes. 

Som tur var hade vi rätt roligt att samla pengarna, för katterna använde aldrig ställningen speciellt mycket :D 
De föredrog soffan och fotöljerna, och likabra det!

Någon som vet om det hade varit okej/lämpligt att använda tex gamla mattor/trasmattor som klädnad? Självklart med en klösbräda också. :=

I wish I could write as mysterious as a cat

[Forest]
9/10/15, 9:10 PM
#22

21 jag har klätt in en kattbyrå i gångmatta. Katterna klöste fint och klättra på den mycket uppskattat av alla kattungar ock kattmammor. Vi rädda katter och sålde sen kattungarna för det lilla extra gick till kastrera kattmammor ni. Vart 6 honor som fick leva livet som ladgårskatter utan få en massa ungar som sen klubbades ihjäl. Hyrde hus där tyvärr man gjort så i 50 år :*( sorry ot ;)

Upp till toppen
Annons: