Annons:
Etikett16-veckans-fråga
Läst 2292 ggr
Myrrami
2013-03-11 08:15

Uppfödare.

Hej

Jag är lite intresserad av att veta hur länge ni uppfödare som är här på forumet har varit aktiva som uppfödare och hur många det är som är på gång att starta upp.

Jag tycker att det låter här inne som att det är många som är på gång att starta upp eller som är ganska nya på uppfödningssidan. Men vilka av er är det som är "gamla" i gamet för när jag läser ser jag att det finns mycket kunskap som bara kan komma av erfarenhet?

Annons:
HeleneAndreasson1988
2013-03-11 09:51
#1

Jag är i planerna på att starta upp en uppfödning och har varit i kontakt med uppfödare om att få köpa en eller två honor med god kvalitet för avel till hösten, vilket betyder att jag kommer ta en kull eller så om tidigast 2-3 år.

Jag har läst mycket på detta forumet och hängt här varje dag sedan jag blev medlem. Tycker att det finns mycket kunskap att ta till sig här 🙂 Som alla redan språkat för mycket så är det en dyr hobby och jag är inte intresserad av att bedriva någon avel för att tjäna pengar. Jag vill föra rasen framåt och om det betyder att man går mycket minus så får det bli så. Tycker inte man ska tumma på rasens hälsoprogram för att det är dyrt, det är viktigt att föra statistik för att vi ska kunna avla långsiktigt på bra katter. Som många redan sagt så kostar alla hobbys pengar och jag har hållit på med hästar i många år och då får minsann inget tillbaka förutom en underbar relation med hästarna ❤️ och det tycker jag är guld värt bara det! Då växer man som människa.

Tycker att det är bra att det finns erfarna som sågar oss "nya" när vi frågar om uppfödning, för man ska gå in helhjärtat för rasen annars gör man ingen nytta som uppfödare - enligt mig. Att se till så att det blir fler "dåliga" uppfödningar kommer bara att skända rasen på sikt.

(Hoppas ingen tog illa upp nu, men detta är min filosofi och inte meningen att peka ut någon)

Varma Hälsningar Helene Andreasson Glad SE*Beautiful Stars

Blivande uppfödare av den underbara rasen Ragdoll

Änglakatten
2013-03-12 09:10
#2

Jag har planerat inför avel i ca 2 år nu och verkligen förberett mig på alla sätt jag kan genom att läsa om andras erfarenheter hela kvällarna i många många månader. Går nu G1 kursen på Pawpeds för att gå vidare till nästa steg som är inriktad på uppfödning mer. Så förra året satte jag planerna till verket med min NFO hona och sitter idag med 7st 7 veckor gamla monster :P Jag försökte tidigt få kontakt med Ragdoll uppfödare för att få ta del av deras erfarenheter, men har kommit fram till att det inte är där jag vill lära mig ifrån, utan ifrån de som fortfarande är hungriga att lära sig mer, för det dom kan lära mig nu är fortfarande erfarat som det borde, men de har inte "min uppfödning är bäst" mentaliteten som jag helst håller mig ifrån, för det har visat sig att jag ändå inte får ta del av derasbästa erfarenheter iallafall. Varför jag har endel att säga om detta, är för att jag försökt så länge att hitta en vettig mentor :) Med samma mål som mig själv.

Vi har ragdoll kattungar!

www.fjarilflickans.se
SE*Fjärilflickans uppfödning av Ragdoll och Norsk Skogkatt
Professionell kattfotograf - www.kattfotograf.se

Upp till toppen
Annons: