Annons:
Etikett02-allmänt-ragdollsnack
Läst 1254 ggr
Lotta Sjöö
7/27/13, 10:57 AM

Gnisslar tänder

Hej! Jag undrar om någon här har erfarenhet av att katten gnisslar tänder vid ömsningen. Vår fina Lykke gnisslar från och till under dagarna. Jag tror hon börjat ömsa tänder, inte lätt att själv se i munnen på henne. Behöver vi kanske ta henne till veterinär för att se i fall hon behöver hjälp att dra ut någon? Hon äter, dricker och leker f.ö. bra och precis som vanligt. Undrar vilka erfarenheter ni kan ha här. Detta är vår första och alldeles bedårande Goa Katt;-) P.s. Hon har saker att bita/ tugga på men tuggar på det mesta hon kommer över:-) D.s.

Annons:
OberonsMatte
7/27/13, 11:32 AM
#1

När tänder hänger på trekvart är det säkert inget konstigt om de är ivägen ibland.

Hjälp med att dra ut mjölktänder behövs bara om de inte lossnar av sig själva. Hur gammal är din katt?

Sajtvärd Katter iFokus

Lotta Sjöö
7/27/13, 12:22 PM
#2

Hon är 5 månader.

Charlie17
3/28/18, 7:13 AM
#3

Jaha, De ömsar tänder, eller tappar sina mjölktänder? För min ragdoll hane har gnisslat tänder i snart 2-3 månader och har börjat fundera om han lider utav det. Han äter och dricker osv, men han får sina fnatt ibland och låter lite som en hund då, och det är vid dessa tillfällen som jag funderar om det är smärtsamt för honom och att han inte riktigt vet vart han ska ta vägen ? =/ Men om det är normalt beteende att gnissla tänder och det kommer gå över, så är det nog ingen fara. Ringde veterinären och hon hade aldrig hört talas om detta  🤔

OberonsMatte
3/28/18, 9:04 AM
#4

#3 Hur gammal är din katt? Vad menar du med att han "låter lite som en hund"?

Att katter tuggar och skrapar tänderna emot varandra utan att äta kan hända i samband med tandömsningen, men det kan också vara symtom på tandproblem. Har din katt haft beteendet så länge som 2-3 månader tycker jag att du ska be veterinären ta sig en titt. Ibland lossnar inte mjölktänderna som de ska och de nya tänderna kan även vara felriktade.

Sajtvärd Katter iFokus

Charlie17
4/6/18, 8:49 AM
#5

Hej! Han är 8 månader nu. Ja asså när han jamar och är busig, så får han till en mörkare stämma typ. Svårt att förklara, men det är bara när han är busig. Ja och så vill han gärna gnaga på saker, gärna hårdare material. Och så är han så hemskt jamig om nätterna nu, trodde det skulle ge sig när han kastrerades.. får nog r ringa veterinären igen.. :/

Upp till toppen
Annons: