Annons:
Etikett02-allmänt-ragdollsnack
Läst 7489 ggr
Sploutt
2013-12-30 13:08

Hur ofta badar ni?

Och när känner ni att det är dags? Är det någon som har för och efter bilder när det gäller bad? :) Kanske lite lustig fråga, men det vore intressant att se hur pälsen på era raggisar blir. Jag förbereder mig mentalt för ett bad på den ena nu, han är inte så förtjust i det alls..

Annons:
Mitralis
2013-12-30 13:11
#1

Varför ska katten bada?



Sploutt
2013-12-30 13:12
#2

#1 För att han är smutsig. Känns väldigt flottig i pälsen och så brukar han inte vara.

Mitralis
2013-12-30 13:14
#3

Har du bytt foder?



Sploutt
2013-12-30 13:15
#4

#3. Nope. Inget annorlunda.

Mitralis
2013-12-30 13:15
#5

Har ni blötfoder?



[trh]
2013-12-30 13:24
#6

Enzo är 7 månader och jag badar honom när det behövs, men inte sådär ofta. Han lägger hela pälsen i maten och blir väldigt smutsig, och han är inte jättebra på att tvätta sig efter att ha använt lådan. Han blir jättefin efteråt och verkar inte tycka badet är något speciellt obehagligt, han älskar att ligga i den blöta duschen annars.

Annons:
Sploutt
2013-12-30 13:30
#7

#5 Jag barfar. Samt ger mjau blötmat nångång ibland när orken tryter. Men han är likadan som #6 katt, han blir smutsig när han äter och tvättar sig inte speciellt noga.

Lena129
2013-12-30 13:59
#8

Stackars Panda gnor sig i pälsen timmavis. Verkar vara jobbigt att vara ragdoll. Vit päls dessutom. Jag har badat honom 1 gång sen jag fick honom i augusti/september och skulle vilja göra det igen. Bara för att hjälpa honom bli helt ren och kunna få bort den lösa pälsen lättare. Men jag lägger band på mig ett tag till…

//

Lena

OberonsMatte
2013-12-30 14:37
#9

Oberon är snart 6 år och har hittills aldrig badat.

Sajtvärd Katter iFokus

Sploutt
2013-12-30 14:50
#10

#9 skönt! Blir han aldrig flottig i pälsen? Hittills har jag bara badat dom när dom har varit dåliga i magen, inte för att dom har varit smutsiga. Men Sheldons päls skivar sig väldigt mycket just nu och ser inte allt för snygg ut..

Mitralis
2013-12-30 14:55
#11

Vår katt blir väldigt flottig i pälsen av blötmat. Om ni hittar ett bra torrfoder så blir katten inte smutsig när den äter och den blir inte dålig i magen eller får fet päls 🙂



OberonsMatte
2013-12-30 15:31
#12

#10 Näe, han har inte varit flottig i pälsen sedan han kastrerades för flera år sedan. Däremot kan han ju kännas lite sträv och elektrisk ibland ifall han rullat sig utomhus eller om det är kallt ute och torrt och varmt inne, men sånt fixas till utan min hjälp på några dagar.

Ser pälsen skivig ut brukar jag kamma igenom pälsen ordentligt med mirakelkammen och det hjälper mycket tycker jag.

Sajtvärd Katter iFokus

Sploutt
2013-12-30 15:56
#13

#11 Nejnej inget torrfoder här. Jag barfar och tänker aldrig mer ge torrfoder. Badar hellre emellanåt isåfall :) #12 jag har en mirakelkam, men tycker inte att den är något speciellt? Jag köpte på en kattutställning, så den borde vara äkta.

Annons:
Mitralis
2013-12-30 16:47
#14

#13 Men mår katten bra av kosten den har nu om du måste bada den?



Sploutt
2013-12-30 18:43
#15

#13 Ja i övrigt verkar han må bra. Finare tänder, god aptit, fint hull osv. Mycket bättre i magen nu än innan. Men är det så konstigt att katter kan bli smutsiga och behöva badas? Min andra är bättre på att tvätta sig, och behöver därför aldrig badas.

OberonsMatte
2013-12-30 19:45
#16

#15 Normalt sett ska en katt själv kunna hålla pälsen fin. Jag har haft många långhåriga katter och de har aldrig behövt badas. Jag duschar såklart av leriga tassar och bajsiga rumpor om det behövs, men den enda katt jag shamponerat och duschat hela pälsen på var min gamla birmagumma när hon var 15 år och inte orkade sköta pälsen längre p.g.a. sjukdom.

Har en ung och frisk katt ful päls kan man hjälpa till genom att ge t.ex. laxolja.

Sajtvärd Katter iFokus

MissLindiz
2013-12-30 21:41
#17

Jag badar när min lille kille fäller som värst för att hjälpa honom bli kvitt den lösa pälsen som inte åker med kammen :)

Han badar väl en 4 gånger om året :)

[[pimey]]
2013-12-30 21:45
#18

Mina katter badas endast vid utställning. Dom har redan bra pälskvalitet och då katter är väldigt renliga djur så ska man inte behöva bada dom.

Junkan
2013-12-30 22:49
#19

Nä min 1,5-åring har aldrig badat heller.

Riighto
2013-12-30 23:03
#20

Jag tycker det är bra att lära sina katter att det inte är farligt med vatten. Det kan behövas när man minst anar det.

Annons:
Mitralis
2013-12-30 23:08
#21

Vår numera 8 årige katt fick duscha en gång när han var liten efter han hoppade in i sambons pinkstråle när han var på toaletten. Tror att de blev ganska förvånade båda två🙂 
Får något år sedan så köpte jag kattschampo för han hade blivit så fet i pälsen vid svansen. Men så bytte vi foder istället så vi behövde aldrig bada honom. Jag brukar kamma/borsta honom några gånger i veckan när vi tittar på tv.



Lotta Sjöö
2013-12-30 23:32
#22

Jag har aldrig badat Lykke. Tror hon skulle bli galen på mig då eftersom hon inte tycker om att bli blöt. Hon tvättar sig väldigt noga själv och jag hjälper till genom att borsta henne ( vilket hon njuter av) några gånger i veckan. När hon har varit lite lös i magen och haft lite bajs kvar i baken har jag kunnat torka henne med fuktig trasa men det är inget uppskattat:-) Inte så ofta som tur är! Hennes päls är alltid len, kall och silkig. Härlig!

Sploutt
2013-12-30 23:44
#23

Jag får bada honom, sen får jag försöka ge honom mer laxolja trots att han inte gillar det. Och kanske lära honom att gilla äggula :)

[Skörbjugg]
2014-01-01 12:23
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#24

Man brukar bada sin katt innan utställning eller nr det behövs. Ibland har det hänt att min raggis varit dålig i magen och då har jag passat på att bada hela honom. Han är inte rädd för vatten, men uppskattar inte att bli blöt. Han brukar sitta snällt och bli duschad, samtidigt som han sjunger en klagosång. ;) Efteråt vill han gärna bli pysslad med :)) Såhär kan han se ut innan, flakig/skivig päls:

[Skörbjugg]
2014-01-01 12:25
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#25

Såhär efteråt. Bild från den enda utställningen han kommer vara på. Han gillade det inte öht, så han slipper :) men har nog tyvärr inga andra bilder på hans nytvättade päls annars.

OberonsMatte
2014-01-01 12:29
#26

Om man har flera katter ska man också komma ihåg att man raderar den välkända och gemensamma doft-tryggheten när man badar katterna. Har man känsliga katter kan det ställa till det ordentligt i gruppen.

Sajtvärd Katter iFokus

Marie77
2014-01-01 12:43
#27

Badar katterna kanske 1-2 gånger om året om dom inte ställs ut, eller efter behov om någon är flottig i pälsen. Annars inför varje utställning. 

En bebis provbadar jag veckor innan den ska "showprepareras", dels för att katten ska vänja sig, dels för att kolla när pälsen är som snyggast dagarna efter badet så jag vet när jag bör bada honom inför en utställning. Det har nämligen varierat väldigt mellan olika katter beroende på pälskvalitén.

Annons:
LoAEmma
2014-01-03 23:47
#28

Oberons matte: Har du ställt ut någon katt utan att bada dem innan?
Min lilltjej har total vattenskräck så ska jag ställa ut henne någon gång tror jag inte jag kommer kunna bada henne innan…😕

*Det blir som det ska*

Medarbetare på Gravid iFokus

OberonsMatte
2014-01-03 23:59
#29

#28 Nä, jag har aldrig ställt ut mina katter. Ska man ställa ut katten bör man nog bada katten innan eftersom den naturliga looken nog inte är så populär i sådana sammanhang, men till vardags duger den gott och väl.

Sajtvärd Katter iFokus

[[pimey]]
2014-01-04 00:03
#30

28# en obadad ragdoll på utställning är inte populär bland domarna. Har sett många ragdolls som antingen blivit slarvigt preparerad eller obadad och en gång så ville faktiskt inte en domare döma då hon ansåg att ska man ställa ut så ska katten få sig ett bad.

Charlie17
2018-02-18 20:00
#31

Hej. Min ragdoll hane på 7 månader har börjat få fet päls vid svansen, vid roten så att säga. Han äter kitten royal Canin , den rosa med ragdoll på. Ska ringa och boka kastrering imorgon. Men funderar om fodret kan ha något med fet pälsen att göra? Eller är det torr schampo eller tvål som gäller? Kommer det vara fet päls hela tiden nu eller försvinner det? Märkte aldrig detta symtom på min norska skogskatt som hade väldigt lång päls. Råd tack :)

EmelieZachrisson
2018-02-19 06:38
#32

Jag misstänker att din katt fått fettsvans. mina två ragdoll fick det runt 6 månader och på den ena blev det betydligt bättre efter kastrering. Den andra katten kan fortfarande ibland få tillbaka sitt fettsvans, han är 3 år idag. Det är vanligt att de får fettsvans innan de blir kastrerade och för en del försvinner det och andra katter har kvar det hela livet. Det är viktigt att man. Behandlar det för det kan göra väldigt ont på katten om det går för långt. Finns en del att läsa om det på nätet. Vi behandlar med Goop och det har fungerat okej. Nu klipper jag av det när han får det för då kommer det luft in och då försvinner det snabbt (ställer inte ut mina, ser inte så fint ut men det växer ut fort igen). Tips, kamma inte på det feta för då blir det ännu värre :)

Upp till toppen
Annons: