Annons:
Etikett06-konstruktiv-kritik
Läst 5560 ggr
cachavacha
6/10/14, 9:27 PM

Ögonfärg

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Jag är ju hyfsat nybliven ragdollägare och kan ingenting om rasstandard osv. Jag tycker min katt har så extremt blå ögon. Jag har dock ingen aning om ifall det är normalt eller inte så därför tänkte jag fråga er experter :) har min katt en "fin" ögonfärg? Mvh cachavacha

Annons:
[[pimey]]
6/10/14, 9:59 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Jag tycker att det är en fin blåfärg, ju mörkare ju bättre enligt mig ;) såhär ser min honas färg ut

Martyparty
6/11/14, 11:19 AM
#2

Jag tycker din tjej har en väldigt fin ögonfärg :).

SE*Astinis Ragdoll

blandiscasper
8/17/15, 4:51 PM
#3

Gammal tråd men är nyfiken på just detta med ögonfärger på utställningar, hur ska dom se ut? intensivt blå kan ju ge utryck i både ljust och mörkt blåa, min är mera åt det ljusa hållet, vad är en * bra* ögonfärg igentilgen hos en ragdoll och förändras den nått med åren? nyfiken..

blandiscasper
8/17/15, 4:55 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Dessa ögon är så mycket svagare i färg än dom andras

Jozie03
8/17/15, 10:15 PM
#5

Färgen ska vara djup och intensiv. Jag tycker ögonförgen är mycket viktig att inte tappa i aveln. Mina tre damer brukar få mycket fin kritik för sina ögon. Försöker mig på ett par bilder nedan:

Jozie03
8/17/15, 10:15 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6
Annons:
Jozie03
8/17/15, 10:15 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7
Jozie03
8/17/15, 10:18 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Och sista :-)

[Djupdal]
8/18/15, 10:21 AM
#9

#3 Enligt standarden så är det bättre ju intensivare blå ögonen är, och det står också "in relation to the body colour". Jag tolkar det ungefär som att folk ska reagera med "OJ, vilka blå ögon!!!" direkt när de ser katten, och ju starkare blåreaktioner katten ger folk och domare, ju bättre är det. Sen om de är ljusa eller mörka spelar mindre roll, det är intensiteten på det blåa som räknas. Blir de för mörka så ser de inte längre blå ut, utan mest svarta, och blåreaktionen uteblir.

Om man googlar bilder med "electric blue" så tror jag man får en hum om idealfärgen, enligt mig.

Ögonfärgen är 5 poäng av 100 på en ragdoll. På en utställning (fife) är ögonfärgen viktigare när katten är i panelen (finalen) än vid grundbedömningen. I panelen är det flera domare som gör en jättesnabb bedömning, och då är sådana där snabba "wow-egenskaper" viktigare. I grundbedömningen handlar det mera om att ha så få brister som möjligt, och i panelen mera om att ha så starka styrkor som möjligt, om man ska förenkla och generalisera.

Ögonfärgen brukar förändras med åldern, särskilt i början. Hos små kattungar brukar ögonen vara jättemörka, för att sedan börja ljusna vid några veckors ålder. En del ljusnar jättemycket, och blir aldrig riktigt bra igen, men det blåa brukar komma tillbaka en hel del inifrån pupillen och ut från några månaders ålder. Om du tittar på din katt som du har på bilden så ser du att det är som en ljusare ring längst ut i iris, medan det är blåare runt pupillen. Det där blåa i mitten kan man säga är färgen som kommer tillbaka inifrån och ut, och till slut är den där ljusa ringen borta. Det finns såklart variationer, men ungefär så brukar ögonfärgen förändras.🙂

blandiscasper
8/18/15, 11:04 AM
#10

tack för svar och va fina ögon alla har :) jag har alltid hört oj så fina ögon din katt har :)  men det är mest av vänner som inte är van vid rasen ,men  ska bli spännande och se sen när han åxå mörknar i färgen

Sanjica
8/18/15, 11:25 AM
#11

Min ragdollhona har lite och det is/gråblåa hållet vad gäller ögonfärg. När det är ljust framhävs ögonfärgen som allra mest. Jag tycker att oavsett ögonfärg,är det intressant att se skillnader och jämföra! Nu kommer jag inte att ställa ut Sockan men måste säga att för mig personligen är temperamentet det viktigaste. Ragdoll är den ultimata kattrasen! :)

"Ett hus utan katt är som en säng utan kudde." Hjärta

Sanjica
8/18/15, 11:38 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Här ser man lite grann den isblåa färgen. Lika fint ändå,tycker jag! 🙂

"Ett hus utan katt är som en säng utan kudde." Hjärta

Sanjica
8/18/15, 11:42 AM
#13

Glömde tillägga att era katter är så fina, alla unika på sitt sätt med sin ögonfärg.🙂

"Ett hus utan katt är som en säng utan kudde." Hjärta

Annons:
OberonsMatte
8/18/15, 11:45 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Min Oberon har bleka och ljusblå ögon, men vad gör det? För mig är han finast i världen och skulle inte vara Oberon om färgen var starkare. Bifogar bild på hur bleka ögon ser ut (bortse från skräpet i ögonvrårna). Dessutom ser det ut som att han har kaninöron på bilden, men fullt så långa och smala är de inte…

Sajtvärd Katter iFokus

Sanjica
8/18/15, 11:57 AM
#15

#14 Så fin! Precis så är det! Sockan för mig tycker jag är goast, och vacker. Men,om om jag förstått det rätt har b l a ögonfärgen större betydelse i utställningar. Sen är jag inte insatt i hur själva processen går till där. Men tycker vi alla nog är stolta över vår ragdoll ändå! 🙂Jag tycker att det är så intressant att se vilka olika färgteckningar som finns, de alla är fina på sitt sätt.

"Ett hus utan katt är som en säng utan kudde." Hjärta

[Djupdal]
8/18/15, 3:05 PM
#16

Ja, precis så är det ju, rasstandarden och hur väl alla små detaljer i utseendet stämmer överens med den spelar egentligen ingen roll när katterna väl tassar runt där hemma. Då är de precis lika älskvärda alldeles oavsett.GladMen när man håller på med avel eller utställning så spelar detaljerna såklart roll, och man får akta sig lite för att blanda ihop katternas värde som individer med deras styrkor och svagheter som avelskatter eller utställningskatter. Det är väl egentligen bara i dessa sammanhang som sådant här är intressant, och som uppfödare intresserar man sig såklart. Det är ju lite halva grejen med raskattuppfödning att försöka föda upp katter som stämmer så bra överens som möjligt med standard och rasbeskrivning, även om de flesta såklart inte alls blir några "ideal-ragdolls" med superögonfärg och annat, utan helt vanliga luddrumpor.Glad Men en grundförutsättning för att det ska kunna bli bättre någon gång, eller egentligen för att det ska kunna bli någon ras att tala om över huvud taget, är ju att uppfödarna vet vad de strävar efter. Så på det sättet är det lite intressant att nörda ner sig i vad som egentligen är bra ögonfärg på en ragdoll.Glad

Fabolousdolls
8/18/15, 3:37 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

Själv är jag en ögon nörd och vill gärna att mina avelskatter ska ha så djupblå ögon som möjligt, men sen spelar det så klart ingen roll om det bara är till sällskap :) Pimey vilken liten sötnos, blev lite kär faktiskt :), (ni andra har så klart också fina katter), det som är intressant är som sagt också att ögonfärgen kan ändras med åldern, min lilla har alltid haft jätte djupblå fina ögon och jag tycker fortfarande dem är jätte fina nu vid lite över 4 mndrs ålder!

Mvh

Stéphanie med ragdolls på S*Fabolousdolls

www.fabolousdolls.se

Kattblogg: http://www.fabolousdolls.se/68034780

Sanjica
8/18/15, 6:37 PM
#18

#16 Tack för informtionen om hur själva processen går till gällande avel och utställning. Även om jag inte ämnar ha katten till något av det,är det ändå intressant att läsa hur allt går till! Måste vara givande att som uppfödare följa sin katts utveckling. :) #17 Din katt är så söt! :)

"Ett hus utan katt är som en säng utan kudde." Hjärta

Fabolousdolls
8/18/15, 7:27 PM
#19

#18 tack:)

Mvh

Stéphanie med ragdolls på S*Fabolousdolls

www.fabolousdolls.se

Kattblogg: http://www.fabolousdolls.se/68034780

Upp till toppen
Annons: