Annons:
Etikett06-konstruktiv-kritik
Läst 3004 ggr
annaLi
2014-12-05 15:38

Bedöm Elvis

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej Skulle ni vilja bedöma min Elvis. Han ären kastrat på 1 år o 5 mån och väger 4,6kg. Jag vet att han är en feltecknad bicolor så det behöver inte nämnas :) Han är min första ragdoll och har haft honom sen augusti. Kan ju inte ställa ut honom så därför vore det roligt att höra från förhoppningsvis erfarna ragdollägare och utställare.

Annons:
annaLi
2014-12-05 15:40
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

En till

annaLi
2014-12-05 15:41
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

En till

annaLi
2014-12-05 15:42
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Profil

annaLi
2014-12-05 15:48
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Sista tror jag :)

Skorpion76
2014-12-05 16:11
#5

Han är en riktigt söt katt!


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

[Djupdal]
2014-12-05 17:07
#6

Håller med #5! 🙂

Men det är jättesvårt att bedöma en katt bara utifrån bilder, så de flesta som är lite erfarna brukar inse att man ska låta bli. Så du får ta nedanstående för vad det är, lite allmänt tyckande och gissande från någon lite mindre erfaren.Glad

Det första man slås av i den första bilden är hans långa fina kropp, och hans fina ögon. Och så gillar jag hur snyggt han hänger där och hur bra huvudet sitter på kroppen, sådär så att det ser ut som att ansiktet sitter direkt på slutet av bröstkorgen. Man får lite känslan av att han borde få en utställningsbar kompis.Skämtar

Om längden på kroppen är jättefin så är det möjligen värre med bredden, för de ska ju helst ha lite bredd också. Det syns inte på någon bild, men jag gissar lite utifrån längden och vikten att det saknas lite bredd.

Huvudet domineras av hans fina ögon, grym färg! De ser visserligen lite pojkaktiga och snälla ut ännu, men brukar kunna grymma till sig med tiden. Öronen ser ut att sitta helt OK, men hade kanske kunnat få vara aningen kortare. På den översta bilden sitter de extra fint, men på de andra bilderna syns det att de helst skulle åka isär lite mer, och att anledningen till att de inte gör så är att det saknas bredd i kinderna. Just den där bredden i kinderna, eller snarare avsaknaden av kinder, kan vara hans största brist rent typmässigt. Lite bättre bredd i huvudet/kinderna skulle man alltså önska, men han är ung ännu, och det brukar kunna bli lite bättre med tiden. Bristen på kinder ner mot nosen kan ibland döljas lite av ett brett nosparti, men här är nospartiet av smalare modell, vilket inte är önskvärt. Men även nospartiet kan bli kraftigare med tiden. De hänger nog trots allt ihop ganska fint, kinderna och noskuddarna, vilket domarna brukar gilla, men bredare och rundare skulle de nog vilja ha hela partiet.Glad

I profilbilden #3 så syns en ganska tydlig romersk nos (konvex nosrygg), och det gillar inte domarna. Den ska helst vara helt rak. Hakan ser OK ut, han har en helt OK sväng på näsan, men sluthöjden i huvudet är ganska dålig. Om du tittar ungefär vid "ögonbrynet" i profilbilden så blir det nästan en 90-graders sväng bakåt där, och helst skulle det fortsätta upp en bit i en lite rundare form, vilket det gör när huvudet har en bättre höjd.

Päls, temperament, känslan i kroppen och sånt går ju inte att se på bild, men sammanfattningsvis så är helhetsintrycket i den första bilden jättefint, så hade du nöjt dig med den så hade du fått ett annat och mycket positivare svar. Det är som sagt svårt med bilder.

Och ta nu inte det här som något facit, utan som vad det är. Lite tyckande och gissande för att det är kul och för att du ska få ett svar.Glad

Annons:
[Djupdal]
2014-12-05 17:41
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Skickar med en bild på riktigt bra kinder också, som jag snott :P , så kan du jämföra. Om du kollar hur mycket kind som finns utanför ytterkanten på ögat, så kan man nästan ana hur långt örat har möjlighet att "glida ut".

annaLi
2014-12-05 18:01
#8

Tack. Tycker det var kul att läsa 😊 jag är jätte böjd med honom och älskar honom som han är 😄 men är ändå kul att få se vad andra tycker utefter bilderna. En kompis är på ingång om några veckor 👍

lilla73
2014-12-05 18:02
#9

Åh, vad roligt att få sin katt bedömd, Djupdal. Jag har inga planer på att ställa ut någon av mina två pälsklingar, men jag är faktiskt lite nyfiken på hur de står sig mot rasstandard och ideal. ;-) Kanske slänger upp nån bild senare för input… 🙂

annaLi - Elvis ser ut att vara en riktigt mysig och vacker raggis. ❤️

annaLi
2014-12-05 18:15
#10

lilla73- han är helt underbar. Om jag ska vara ärlig så är han den bästa katten jag ägt. Har nog inte vara ned honom att göra utan skulle nog säga den bästa rasen. Det är därför jag skaffar en till ☺️

lilla73
2014-12-05 19:39
#11

annaLi - Ja, Ragdolls är beroendeframkallande… vi har en fyra månaders liten blå bicolor och så Chanel som är 15 månader.

Kattenmusentiotusen
2014-12-05 21:01
#12

Jag kan inte så mycket om hur en ragdoll ska se ut, men Elvis var i alla fall supersöt!

Och JA, ragdolls är sjukt beoendeframkallande! Efter en månad med min kisse började jag leta efter en till katt, haha. Har inte plats för det dock :(

www.nouw.com/aidal

Upp till toppen
Annons: