Annons:
Etikett10-transport-samåkning
Läst 3160 ggr
Niniz2015
4/11/15, 5:12 PM

Flyga med katter

Hej!

Ny här och  hoppas få era kloka råd.

Jag har köpt två ragdollkillar (kullbröder) och letar nu lämplig transport. I sommar ska vi flyga till Norrland från Stockholm (resa på ca en timme) och jag behöver lämplig bur att använda för dem bägge två i lastutrymmet. Det är med sas och två kissar i kabin är inte möjligt så det måste bli lastutrymmet. Någon som har någon erfarenhet? Något förslag på bur som passar storleksmässigt för de två som är då ca halvåret gamla och som sedan kanske kan användas för en misse vid händesle av tex veterinärbesök. Eller finns det några som ni avråder ifrån?

När de senare blir stora grabbar så kommer jag behöva en där de båda får plats och undrar om ni har några förslag på bur även där?

Läser oxå gärna om hur ni har gjort när ni flög med era ragdolls!

Tacksam för svar!

Annons:
OberonsMatte
4/11/15, 7:12 PM
#1

Jag har visserligen inte flugit med mina katter, men jag rekommenderar i alla fall att skaffa varsin bur redan från början. Stora burar är väldigt otympliga att bära och väger snart bly när katten blivit fullvuxen. Alla mina katter (utom flugviktaren som är en birma) får sitta i  bur på en kärra när jag ska någonstans, även om det bara är en katt.

Sajtvärd Katter iFokus

[RagdollGbg]
4/11/15, 7:15 PM
#2

Hej Niniz2015,

Jag jobbar som flygvärdinna (ej SAS), så jag känner att jag måste kommentera till ditt inlägg. 

Jag har Pet in Cabin, som vi kallar det,  på flera flighter per vecka. Burarna som ägarna har till sina älsklingar brukar i regel vara för stora att ha under sätet- så räkna med att du får lite liten plats till dina egna ben under resan. Man får helt enkelt samsas med buren och sina ben. Men är det inte värt det att se dina nya familjemedlemmar under er första resa ihop? Jag hade ALDRIG skickat mina älsklingar i cargo! Aldrig! Jag vet att det kanske sitter andra flygvärdinnor som läser detta och tycker att dom skulle kunna göra det. Men jag hade inte gjort det. Jag hade hellre åkt tåg 10timmar.

1) Det är inte alltid som det är ljust där nere.

2) Ibland blir djuren lastade i det bakre lastutrymmet, dvs det kallare.

3) Vid en sk. "decompression" försvinner inte bara syret i kabinen- det försvinner även i cargo!!

4) Det har hänt flera gånger att djur tyvärr blir kvarglömda på avreseplatsen.

Att resa med djur är inga problem. Tänk på att försöka få dom att gå på lådan innan du reser till flygplatsen. Ha kattungarna i samma bur. Ha en filt på botten av buren och ta med våtservetter (till att torka kattungarna med) vid eventuella kissolyckor.

Du frågar efter en större bur till när dom växer.. Jag har en stor bur där båda mina får plats. Den använder jag sällan. Sen har jag två mindre burar i hård plast som kan fästas med bilbälten. Perfekta vid bilresor! Burarna har jag placerat i olika rum i huset så att dom kan vila i dom när som helst. På så sätt blir inte buren skrämmande när den sedan ska användas.

Mitt råd är att titta runt på internet efter andra flygbolag där du får ha Pet in Cabin.

Lycka till med dina nya familjemedlemmar! Hör av dig om du har fler frågor, eller om det var något du inte förstod.

OberonsMatte
4/11/15, 7:22 PM
#3

Oberon flög förresten som kattunge från Umeå till mig i Stockholm i en liten bur som räknades som handbagage.

Sajtvärd Katter iFokus

Niniz2015
4/11/15, 8:14 PM
#4

Tack så mkt för era svar.

Tyvärr har jag ingen möjlighet att välja annat bolag eftersom det bara är sas som flyger dit jag ska. Och att ha dem i kabinen går inte eftersom det bara är en väldigt liten väska som får plats där och jag ej får ha två djur med mig när jag bara är en person.

Det låter ju väldigt otäckt i det du beskriver när djur blir kvarglömda osv men ändå en liten tröst att det inte är sas du jobbar på.  För vad jag har förstått det så ringer jag när jag bokat min biljet till sas och kollar om det finns plats för mitt djur. därefter får jag vänta och få svar inom 24 timmar finns det då ej plats så får jag boka om och hitta annat flyg inom 24 timmar.

Jag kanske får fundera över om jag ska ha dem i två burar sedan när de blir större eller en.

lliinnnn
4/11/15, 8:29 PM
#5

Fick ont i magen när jag läste att dina katter ska sitta helt ensamma där!! Usch hade aldrig låtit min lilla plutt åka bland alla väskor..men de kanske inte är så farligt? :/ Vet bara känslan av att lyfta o landa o en liten kisemise ska väl inte behöva bli utsatt för det, där bak, helt mörkt o kallt o ensamt :(

Junkan
4/11/15, 9:01 PM
#6

Flyg inte åk tåg istället,

Annons:
Fabolousdolls
4/11/15, 10:07 PM
#7

Jag har aldrig flugit med ragdollsen med har flygit med min Keeshond flera gånger till Spanien, de har varit jätte bra varje gång! Viktigaär att man kollar så man kan ha levande djur på flighten i cargo, om de inte får plats i kabinen… de har billiga flygburar på zooplus! Till hunden brukar de rekomendera is istället för vatten, annars skvalper det bara ut! Lycka till

Mvh

Stéphanie med ragdolls på S*Fabolousdolls

www.fabolousdolls.se

Kattblogg: http://www.fabolousdolls.se/68034780

Myrrami
4/15/15, 11:39 AM
#8

Jag har flugit med mina katter flera gånger men har haft dem i kabinen. Kan du inte få ha två katter i kabinen om du har dem i samma bur? Jag flyger med Gotlandsflyg och de her en gräns på två burar i kabinen men man får ha två i samma bur så att det räknas som en om det behövs. Du kan ju ha två burar fram till du skall stiga ombord så att de inte behöver sitta så trångt hela tiden. Det kan ju kännas tryggare för dem att flyga i samma bur om de får det.

Upp till toppen
Annons: