Annons:
Etikett02-allmänt-ragdollsnack
Läst 2210 ggr
[Rännilskrokens]
8/14/16, 3:17 PM

Det här hotar rasens överlevnad

Detta är ett problem som har uppkommit mer den senaste tiden inom ragdoll uppfödning… Oseriös avel. Inte buskuppfödning med dålig skötsel och inte äkta raskatter, men det finns folk som parar sina katter helt oplanerat, de kan ingenting om rasen.. Inte ens teckningarna på kattungarna… Tar sig inte tid att ta reda på färger och sådant. De vill ha kattungar för att d är söta, visst MEN AVLA FÖR GUDS SKULL PÅ HUSKATTER DÅ!!! Det finns ingen marknad längre för de seriösa uppfödarna… Det borde inte vara tillåtet att avla fritt på raskatter. Rasen kommer kanske till slut att förlora sitt speciella utseende och och temperament försämrade utställningsresultat mm bara för att människor massproducerar kattungar bara för att de tycker att kattungar är gulliga och inte tänker på att bevara rasen😞😔😔… Ska man ha kattungar måste man tänka på att föra rasen vidare! Jag fick nog inte med allt ens en gång… Lite rörigt inlägg men ville ändå skriva det här.

Annons:
[[pimey]]
8/14/16, 3:22 PM
#1

Man ska INTE heller avla på huskatter då vi har över 150 000 hemlösa huskatter i Sverige och buskuppfödning spär på den siffran! Alla katter som inte ska ingå i ett seriöst avelsprogram ska kastreras huskatt som raskatt. Om fler uppfödare skulle börja kastrera tidigt så kan de inte använda renrasiga raskatter till sin skitavel och sålänge folk fortsätter köpa dem så blir vi inte av med den marknaden. Viktigt att man informerar så många man kan om vikten av seeils avel och antingen stödja dem eller katthemmen

[[pimey]]
8/14/16, 3:23 PM
#2

Buskuppfödda katter är dessutom huskatter oavsett hur lik en ras de än är

[Rännilskrokens]
8/14/16, 3:26 PM
#3

Ja vet..😭😭 Men om det finns så många orastypisja ragdolls de väl snart också bli huskatter. Skulle inte tro att de registrerar dem heller

[Rännilskrokens]
8/14/16, 3:28 PM
#4

Om man har huskatter så är det inte för att man är intresserad av rasen utanför att man gillat katter det var det jag menade ):

[Rännilskrokens]
8/14/16, 3:29 PM
#5

Jag ville bara skriva det här inte bli påhoppad för misstag

[Rännilskrokens]
8/14/16, 3:31 PM
#6

Du kanske bara vill informera men det sårar faktiskt när andra får en att låta som totalt dum i huvudet…

Annons:
Honestyisdead
8/14/16, 3:32 PM
#7

Ser ingen logik i något av det du skriver.

Folk avlar på oäkta rags ja. Definitivt inget nytt. Det kommer inte ta bort den seriösa aveln. Störa, JA.

Att du önskar att folk "avlar" på huskatter istället visar att du har dålig koll på avel.

[Rännilskrokens]
8/14/16, 3:36 PM
#8

Okej menade inget illa

[Rännilskrokens]
8/14/16, 3:37 PM
#9

Hur raderar man det här vill inte ta emot mer skit

Honestyisdead
8/14/16, 3:41 PM
#10

Du kan inte radera. Du får skriva till admin. Dom hittar du under "om sajten"

Vad du menar med skit vet jag inte. Du får ju tåla att folk säger sin åsikt och tänka på att du kanske utryckte dig lite fel.

Någon skit har du verkligen inte fått.

[Rännilskrokens]
8/14/16, 3:47 PM
#11

"Det visar att du har dålig koll på katter"

Honestyisdead
8/14/16, 3:49 PM
#12

Ja? Att skriva att man ska avla på huskatter visar på stor okunskap. Det är inte att få skit. Det är att få lite kaffe för att vakna upp.

[Rännilskrokens]
8/14/16, 3:50 PM
#13

Vad ska jag skriva då? Kommentarersomgörmigledsen? Jag ville bara skriva min åsikt, jag hade inte för avsikt att förstöra min dag…

Annons:
[Rännilskrokens]
8/14/16, 3:50 PM
#14

Nu raderar jag min användare för att slippa skämmas

Honestyisdead
8/14/16, 3:52 PM
#15

Förespråkar man något dåligt får man räkna med att höra det. Du verkar överkänslig.  Du kanske är ovan vid forum/text?

Elldiskatter
8/14/16, 3:59 PM
#16

Är ny här men har du och [rännilskrokens] bråkat sen förut du värkar tycka väldigt illa om hen.

Denna kommentar har tagits bort.
Elldiskatter
8/14/16, 4:02 PM
#18

Du kommer nu svara? Jah säger bara det sim är tätt men hem blev ju ledsen så du måste väl acceptera det då

Elldiskatter
8/14/16, 4:03 PM
#19

*rätt

Elldiskatter
8/14/16, 4:04 PM
#20

Skyll inte på PMS nu

Annons:
Elldiskatter
8/14/16, 4:05 PM
#21

Hallå kan du svara jag vill inte sitta här hela dan

Honestyisdead
8/14/16, 4:06 PM
#22

Eeh  va? Varför pratar du om dig själv i andraperson?

Elldiskatter
8/14/16, 4:07 PM
#23

Det räcker att attackera andra när de har sagt förlåt??? Ska jag som är 12 behöva vara klokare än alla andra vuxna? jag fattar att du vill säga din åsikt men snälla rara?

Elldiskatter
8/14/16, 4:07 PM
#24

Fattar ej?

Honestyisdead
8/14/16, 4:08 PM
#25

Det förstår jag.

Elldiskatter
8/14/16, 4:09 PM
#26

PS, jag är INTE sugen på att köpa något så kan du ta bort annonsen innan jag blir galen!!

Elldiskatter
8/14/16, 4:10 PM
#27

Hahaha…

Annons:
Honestyisdead
8/14/16, 4:10 PM
#28

Vem ska ta bort vilken annons?

Elldiskatter
8/14/16, 4:11 PM
#29

Har du som mål att alla på planeten ska bli arga på dig? Om man förespråkar något dåligt får man faktiskt stå för det man tycker! (Har jag hört det förut?)

Honestyisdead
8/14/16, 4:14 PM
#30

#29 Mitt mål är att fler börjar tänka. Jobbigt va? :)

Gå tillbaka till sandlådan och träna så kan vi ha en diskussion när du slutat tramsa.

Elldiskatter
8/14/16, 4:19 PM
#31

Trodde det räckte för dig att göra den som har fel arg, men bara för att någon går emot dig måste du göra den arg också? Varit ensambarn? Om du menar att jag pratar im mig själv i andraperson för att det har hänt mig också så JA! fast på IG (sav ett missflrstånd) och det kändes inte så najs även fast de bara trodde de hade gjort hjältemod och räddat världen från idioter som jag..

Honestyisdead
8/14/16, 4:22 PM
#32

Nu får du ju tänka innan du skriver så det blir begripligt.

Elldiskatter
8/14/16, 4:23 PM
#33

Menar du tänka efbfyghhscbv ojdå jag tänkte inte innan tillräckligt bra…

Elldiskatter
8/14/16, 4:25 PM
#34

Var startade dethär bråket igentligen? Slår vad om att sajtvärlden kommer att ta bort oss båda

Annons:
Honestyisdead
8/14/16, 4:26 PM
#35

Om du grävt klart inom en snar framtid är du välkommen att skicka ett pm.

[[pimey]]
8/14/16, 4:53 PM
#36

Men alltså seriöst hur gamla är ni??? Ni allihopa beter er som dagisbarn och alltid uppstår det bråk i trådar när ni skriver. Har ni inget viktigt att tillföra så låt bli och skriv och snälla ta av er offerkoftorna! Denna tråd hade kunna varit enäää intressant tråd och speciellt för nya okunniga men istället så bråkar ni och skriver över 30 inlägg med bara skit!

[HundochKatt]
8/14/16, 5:43 PM
#37

Hoppsan! Här händer det saker, men jag ber er tänka lite på tonen. Och nej, som Sajtvärd  blockar jag inte folk hur som helst utan det krävs mycket allvarligare saker än detta. 

Synd att TS reagerar som denne gjort för som Pimey skriver så hade det kunnat bli en intressant diskussionstråd. Så härmed återgår vi till vad tråden handlar om och ingen pajkastning. :)

[HundochKatt]
8/14/16, 5:46 PM
#38

Oseriös avel kommer alltid att finnas tyvärr. För att komma till rätta med det hela så krävs det nog lite mer lagar och regler inom uppfödningen, oavsett art. 

Jag håller inte med om att det är bättre att avla huskatter istället, men är inte för oseriös "rasavel" heller. Frågan är vad man kan göra för att förhindra oseriös avel?

Eliinn
8/14/16, 6:30 PM
#39

Oseriös kattavel är väldigt trist och i det flesta fall beror det på okunskap tror jag. Man tror att om man tar sin mysiga honkatt och parar med en annan trevlig hankatt så kommer det bli superbra kattungar… Jag som läst kattens genetik m.m under min utbildning på gymnasiet  förstår att det är såå mycket mer än att bara ta två trevliga individer och para dem och sen är allt frid och fröjd…

Detta är väldigt tråkigt.. och jag tror att många som sysslar med oseriös avel skulle tänka till en extra gång om det hade lite mer kunskap om katters genetik.. Sen finns det tyvärr en skara som är medvetna om detta men ändå fortsätter tyvärr…

Stötte på detta nyligen och blev irriterad hur det faktiskt går till…

En av våra sommarvikarier på jobbet fick höra att jag hade ragdoll och hon berättade att hon hade tingat en ragdoll hon hittat på blocket. Hon ville fråga mig vad en katt ska ha genomgått vid leverans då hon började känna sig osäker och otrevligt bemöt när hon ifrågasatt säljaren om detta…

Det kom sen fram att detta var en ragdoll/birma korsning enligt annonsen.

Men efter att ha sett bilder på kullsyskonen så förklarade jag för henne att det definitivt inte bara var ragdoll/birma i dem kattungarna som säljaren påstått…

Kattungarna var endast avmaskade vid leverans och hon skulle nästan ha samma summa som jag fick betala för min registrerade ragdoll som var chipmärkt, vaccinerad, veterinärbesiktad  osv…

Jag rekommenderade henne att avstå från köpet, vilket hon i slutändan också gjorde…

Min kollega var heller inte påläst när hon tingade kattungen vilket jag  också tycker va synd men jag tror att hon kommer va mycket mer kritisk och påläst tills nästa gång.  Hon har idag hittat en seriös uppfödare.

/Elin
Sajtvärd på Ragdoll ifokus

[HundochKatt]
8/14/16, 7:48 PM
#40

#39 Vilken tur att din kollega hade dig att ventilera med och att hon backade ur köpet! 

Det är väl ofta okunnighet som ligger bakom ett sådant köp, för som du nämner så kostar de ungefär lika mycket som en renrasig kattunge från en seriös uppfödare. Och trots att de inte ens är fullständigt vaccinerade och veterinärbesiktade… 

För sådär 25 år sedan hade kanske jag kunnat åkt på en sådan nit själv, men eftersom jag själv sysslat med uppfödning (hund) så vet jag vad det innebär och med det har kunskapen vuxit också och jag ställer mer krav på vad det är jag köper. Idag skulle jag inte köpa en huskatt och inte heller någon blandrashund (vilket jag i och för sig aldrig gjort tidigare heller). Rasrent med fullständiga papper kräver jag oavsett vilken art jag köper.

Eliinn
8/14/16, 8:47 PM
#41

#40 Jaa, jag var glad att hon valde att backa ur. Och jag tror att säljaren fick en liten tankeställare (får man hoppas iallafall) då min kollega hade ifrågasatt mycket som jag hade  berättat för henne för säljaren senare.  Det var säljaren själv som valde att säga att denne inte ville sälja till min kollega innan min kollega hann säga att hon ville backa ur. så visst måste denne blivit obekväm över att nån var påläst helt plötsligt…

Jag blir irriterad över att man tar så pass mycket för en blandras som bara är avmaskad. Visst det är upp till varje säljare att sätta ett pris och upp till köparen om den är villig att betala detta. Men jag tycker heller inte att man ska sätta ett för lågt pris oavsett om det är en blandras då ett allt för lågt pris gör att folk inte tänker efter när man köper en katt utan tänker att "den var ju så billig" 

MEN att sätta ett pris bara för att den har raskatt i sig och för att man vill tjäna pengar på kattungarna blir jag irriterad över.
Jag tror inte att  seriösa uppfödare tjänar speciellt stora pengar på varje kattunge utan det går nog jämnt upp med veterinärbesiktningar, vaccinationer, chippmärkning,  och eventuella kostnader för hälsokontroll av föräldrarna.
rätta mig om jag har fel…
Ibland ser man huskatter till salu på blocket då kattungarna i samma kull har olika pris exempelvis enligt säljare finare färg, långhårig m.m .. sånt tycker inte jag heller är klokt. 

Det är allt för många som är omedvetna både vad man bör tänka på vid ett köp och hur det är att äga en katt tyvärr. Våra husdjur rent generellt  behöver få en högre status.
Hundarna har kommit mycket längre i det här än katterna.

/Elin
Sajtvärd på Ragdoll ifokus

Annons:
Lena129
8/15/16, 7:05 AM
#42

Jag tycker det allra första inlägget är intressant. Alla är ju barn i början och avel och färger m m är ursvårt. Inte minst på ragdoll. Det jag tror Rännikskrokens ville prata om är ragdollens popularitet som dragit till sig många nya människor - uppfödare - som egentligen inte vet vad dom gör. Ingen uppfödare vet vad dom gör i början. Det kommer med lång erfarenhet. Om man tittar i hund världen då har samma sak skett med populära raser. Chihuahua är ett tydligt exempel. Nu är det väldigt svårt att sälja vavva valpar. De mest seriösa kommer att stanna eftersom de fortfarande har en efterfrågan på sina valpar. Uppfödare som har hållit på länge som stället ut och arbetar med sina djur och på olika sätt syns och märks - kan sälja. Andra sitter med valpar/kattungar kvar och kan inte sälja. Här sker så småningom en självsanering. Sen börjar allt om igen. Ursäkta om inlägget är rörigt. Men ni kanske förstår….

//

Lena

[HundochKatt]
8/15/16, 11:14 AM
#43

Så är det givetvis. Alla är nybörjare och alla har inte all kunskap på direkten. Sedan finns det en del som läser på så mycket de bara kan innan de börjar med avel, och andra tar det lite pö om pö. Alla är olika på den punkten. 

Men ju mer seriöst intresse man har, desto mer vill man lära sig och så fort som möjligt. Men det är omöjligt att ta in allt på en gång. Alla har ju olika lång tid av  lärotid också. 

Men det är riktigt, självsanering av "uppfödare" sker hela tiden och det kommer andra nya "färskingar".

burmamys
8/17/16, 1:41 PM
#44

Hej, har läst er tråd och en tanke jag får är om det är vanligt inom ragdoll med mentorskap mellan erfarna och nya uppfödare? 

Inom burma är det vanligt att nya uppfödare tar hjälp av avelskattens uppfödare för råd och stöd, och det är oftast mycket givande då den som är ny får vägledning i val av partner och praktiska råd kring dräktighet, förlossning och kattungarnas skötsel. Jag ser det som viktigt för rasens utveckling att nya uppfödare får hjälp av mer erfarna så att rasens hälsa och speciella egenskaper inte försämras på grund av nybörjarmisstag, för som någon sa tidigare är alla barn i början.

Vad är er uppfattning, är mentorskap något som uppmuntras inom ragdoll? När någon säljer en avelskatt till en ny uppfödare, är det då underförstått att avelskattens uppfödare blir mentor åt den som ska börja med sin avel?

Martyparty
8/17/16, 3:17 PM
#45

#44 Jag uppfattar det som att mentorskap och hjälp mellan nya och mer erfarna uppfödare är vanligt. Jag är tämligen ny uppfödare och jag har dels haft hjälp av en mentor (Hon jag köpte min första avelskatt ifrån. Tyvärr blev det aldrig någon avel på den honan, men uppfödaren har ändå fortsatt att hjälpa mig mot drömmen att bli uppfödare), men jag har också skapat mig en kontakt med flera uppfödare som jag frågar om råd. Det verkar som att dessa också mer än gärna hjälper till. Seriösa och erfarna uppfödare vill såklart att även nya uppfödare ska hjälpa till att driva rasen i rätt riktning. Jag tar åt mig av alla tips jag får och lär mig massor genom dessa kontakter.

SE*Astinis Ragdoll

burmamys
8/17/16, 5:59 PM
#46

#45 Det låter positivt! 😊 Så de oseriösa uppfödare som TS och några till skriver om, som köper en ragdoll och avlar på denna utan tillräcklig kunskap, har de köpt en okastrerad sällskapskatt och sedan "kommer på" att de vill ha kattungar?

Lena129
8/19/16, 7:03 AM
#47

Ragdoll är ju just nu en fruktansvärt populär ras och det är alltid i dessa lägen (i alla fall i hundvärlden ) som det faktiskt är farligt för en ras. Det går att sälja ungar och många "tar en kull " utan att förstå så mycket och åker till närmsta avelshane. Som kanske dubblerar olika fel, eller sjukdomar. I hundvärlden slutar det ofta illa. Vissa raser är det svårt/omöjligt att hitta friska hundar i. Andra raser är faktiskt "på utdöende" p gr a att olika rasfel förstärkts så mycket att det är en fara för rasens överlevnad. Måtte inte ragdollen hamna där! Då behövs alla duktiga och erfarna uppfödare som fortsätter att gnata på.

//

Lena

burmamys
8/19/16, 1:44 PM
#48

#47 Precis. Viktigt att ni som föder upp är engagerade och medvetna om riskerna med okontrollerad/ okunnig avel (vilket jag tror att ni som skriver här är). Ett effektivt sätt att förhindra problemet är att kastrera sällskapskatter inför försäljning, och endast sälja okastrerade katter till avel hos registrerad uppfödare. Hur ser ni på det?

Annons:
[Djupdal]
8/19/16, 3:03 PM
#49

#48 Det överlägset viktigaste är att man har lite koll på själva uppfödningen. Avel är svårt, på extra många sätt i kattvärlden kanske, och det räcker gott och väl med att man gör sitt bästa för att använda friska och sunda katter när man börjar. Tycker jag. :) Ragdoll är ju en stor ras med många uppfödare av alla möjliga sorter, och när det gäller tidig kastrering så ser nog olika uppfödare olika på det, dessutom av olika anledningar. Det viktiga är trots allt att kattungarna hamnar hos ansvarsfulla ägare, och att man gör sitt bästa för att se till det. Tidig kastrering och ett registreringspapper får inte bli ursäkter för att slippa göra det lilla jobbet. Tycker jag. :)

[Djupdal]
8/19/16, 4:10 PM
#50

#47 Jag tror faktiskt inte att raser har "avlats sönder" av de okunniga nybörjarna som avlar på orastypiska katter/hundar, utan av de "kunniga och duktiga". Helt enkelt för att nybörjarnas orastypiska avkommor får väldigt litet genomslag i den totala aveln. Det är de erfarna uppfödarna med utställningsvinnarna, som har långa köer på sina uppfödningar, som får ett enormt stort genomslag i aveln, i jämförelse, när deras avkommor och deras ungar i sin tur sprids nedåt i uppfödarleden. Så även om raser som växer fort tillfälligt kan ha onödigt många orastypiska eller sjuka individer, och onödigt många okunniga uppfödare, så är det inte det som kvaddat raser. Det är nog mera när de hårdast typade katterna/hundarna, som ju alltid varit domarnas och avelsköparnas favoriter, börjat visa sig osunda som raser kraschat. Tror jag. :)

[HundochKatt]
8/19/16, 4:45 PM
#51

#50 Där slog du nog huvudet på spiken och jag håller med dig. 

Nu är jag ju inte så insatt i kattutställning och uppfödningen kring det. Men i hundvärlden så har ju inte de mindre uppfödarna "som kommer och går" förstört många av våra hundraser idag, utan i mångt och mycket utställningarna. En viss typ börjar vinna på utställningar och utställningsfreaken tillika uppfödarna börjar sträva efter just den typen i sin avel, för att vinna! 

Tyvärr anser jag att i många uppfödares ögon och nu pratar jag om hund eftersom jag är mer insatt där, så är det viktigaste med utställningen och att vinna än att avla fram friska, sunda individer. Och stor skuld i det hela har också domarna som börjat premiera den där typen som sedemera förstört rasen. Titta på schäfer och "räkstjärtarna". Det är inte rastypiskt alls om man tittar på hur de såg ut på -70 - 80 talet och tidigare. 

Förhoppningsvis förekommer inte det här i kattvärlden utan att man är mer objektiv i sin bedömning av katten på utställning. 

Men givetvis så är det inte så roligt med buskavlare som blandar raser och icke raser hejvilt och använder diverse rasnamn som försäljningsknep.

[Djupdal]
8/19/16, 5:34 PM
#52

#51 Ja det är komplicerat det där, för det är ju samtidigt intresset för aveln och strävan efter att föda upp så vackra och rastypiska katter/hundar som möjligt som är själva drivkraften för många. Det som gör att det läggs så oerhört mycket tid, energi och pengar för den delen, på att lära sig mer om djuren, och föda upp fina katter. Det är ju ofta själva grunden för den stora kunskap om katter som finns bland raskattsuppfödarna, i jämförelse med huskattsuppfödarna. Så summa summarum så kommer det ju oerhört mycket mera gott än ont ur den där strävan efter den perfekta katten. Jag är inte det minsta annorlunda själv, blir alltid jätteglad när jag ser en riktigt vältypad liten ragdoll, haha. :)

[HundochKatt]
8/19/16, 6:58 PM
#53

#52 Givetvis är det så att man ska föda upp rastypiska individer, annars finns det ju ingen mening i rasavel. Men det är viktigt att hålla sig till standarden och BEVARA rasen och inte förändra den på ett skadligt sätt. 

Tyvärr finns ju domarens "fria skön", där de fritt kan tolka rasstandarden och det är väl förmodligen den biten som har förstört många hundraser och förmodligen de plattnosade kattraserna som har blivit ännu plattare med åren.

Strävan efter att föda upp den "perfekta typen" (vilket är dock omöjligt för ingen individ är perfekt) får inte gå för långt. Inte så långt så att man skadar den ras man föder upp. En hund eller katt kan ju fortfarande vara rastypisk utan några överdrivna fel och mångfalden i alla raser är ju oerhört viktigt för genpoolen att bevara.

burmamys
8/19/16, 10:13 PM
#54

Intressant att läsa era tankar!😊 Håller med om att strävan efter den "perfekta" katten som vinner utställningar kan vara problematisk, och att det i regel är de stora, etablerade uppfödarna som i sin iver att vinna ibland går för långt. De flesta kattraser har utvecklats till följd av detta och har idag ett mer extremt utseende än de hade då rasen grundades och standarden utarbetades. Men det är förhoppningsvis inte så vanligt att dessa stora uppfödare riskerar sitt goda rykte genom att tumma alltför mycket med katternas hälsa genom att t ex para katter som har många gemensamma katter i stamtavlan, eller para två bärare av samma sjukdom…? Jag tänker också att det ligger väl i rasringens intresse att ordna seminarium där man utbildar domare om rasens utveckling, där det ingår information om detaljer i utseendet som är negativa för katternas hälsa? Obs jag har ingen koll på ragdoll så utan baserar mina funderingar på det jag känner till om burma.😊

Lena129
9/3/16, 8:29 AM
#55

Jag har inte heller någon koll på ragdolls och utställningar. I hundvärlden går det mode i typer. Gärna tunga typer. Eller att man prioriterat det typiska för rasen så att det blir extremt. På det sättet har man förstört många raser. Hur är det med ragdollen - prioriteras tunga katter?

//

Lena

Annons:
Lilleminou
9/4/16, 7:01 PM
#56

Mycket intressant tråd! Vår lilla älskling här hemma är "sagd" att vara ragdoll men saknar stamtavla så vi är fullt medvetna om att detta innebär att hon i sånna här sammanhang räknas som en huskatt. När vi äntligen fick möjlighet att skaffa oss en liten kisse letade jag länge och pratade med många olika uppfödare för att se om det fanns någon liten kisse tillgänglig eller påväg. Vi var ganska öppna för om det fick vara en liten hona eller hane men hade bestämt oss för att vi ville ha en Blå CP eller Blå Mitted då vi tycker dessa färger är fantastiska! Hörde av mig med information om oss, mina tidigare erfarenheter av att ha haft 5 katter under tiden jag bodde hemma och min kärlek för katter samt vad jag och min sambo skulle kunna erbjuda för fint hem till en liten kisse hos oss (vilket jag vet är ett väldigt kärleksfullt hem där en katt tas mycket väl hand om och får mycket uppmärksamhet) :-) Måste dock säga att den respons jag fick var sådär.. Antingen så var man tvungen att köpa 2 katter från samma kull samtidigt för att få förtur eller så var dem flesta kattungar redan bortlovade till andra som valt att göra just det. Förstår såklart att det går före då det är bäst för katten så menar inget illa med det :-) Saken är den att detta verkar vara ganska vanligt då det var ungefär samma hos vilken uppfödare jag än kontaktade.. Dem uppfödare jag väl fick kontakt med som svarade att dem väntade CP eller mitted kattungar fick man liksom "jaga" med mail för uppdateringar kring dem kommande kattungarna. Inget intresse för oss verkade finnas och man kände sig väldigt tjatig, som veckor emellan skickade mail efter mail för att få någon sorts bekräftelse. Frågade tom om jag skulle återkomma efter ett visst datum eller liknande för att inte vara så på.. Men inget napp.. :-( Tillslut pratade jag med en tjej som hade kattungar till salu i precis den färg jag ville ha- då dem utan stamtavla. Bestämde mig inte för något men bad om att få komma dit för att träffa alla katter se hur dem bor och känna av föräldrarna osv. Efter att vi varit där kändes det superbra! Mycket sociala och gosiga katter och vackra som en dröm. För oss kändes det då som att detta skulle vara vår enda chans att tillslut få en liten bebis så vi valde att skriva kontrakt och tinga en kattunge som vi föll lite extra för. Då vi bara ville ha en gosig familjemedlem och ej hålla på med utställning eller liknande kände vi att det kändes okej att det saknades stamtavla då det kändes rätt med kattungen. Till min poäng- Vi ville absolut ha en kattunge med stamtavla från början, men det verkar inte vara hur lätt som helst att få tag i tyvärr.. Om vi nu skulle skaffa en liten kompis till vår bebis så kommer det absolut bli med stamtavla för det lär säkert bli lättare nu när vi redan har en katt. Men eftersom vi hade letat efter en kisse i drygt ett år kändes BYB som vår enda chans tyvärr.. Ville bara dela med mig av personlig erfarenhet av detta och en annan "sida" av problemet som tyvärr kanske kan vara en bidragande faktor till att folk väljer BYB? Vad vet jag!

[HundochKatt]
9/4/16, 7:56 PM
#57

#56 Så kan det givetvis vara att det kan periodvis vara svårt att hitta den kattunge man vill ha, samt var i landet man bor. 

Själv hade jag inga problem som du beskriver. Ringde uppfödaren, fick komma och titta och valde kattunge (ja, så enkelt var det väl inte för jag skulle ju godkännas som köpare också men ni förstår poängen). 

Det jag menar är att vill man verkligen ha något, tex en speciell färg, kön  och/eller om man absolut vill ha en kattunge från en viss uppfödare, så får man ju vara beredd på att väntetider uppstår. 

Personligen skulle jag då hellre vänta eller söka vidare än att köpa en BYB uppfödd katt. Men alla är vi ju olika. 

Men visst kan det vara en bidragande orsak för en del BYB köpare, det håller jag med om.

[[pimey]]
9/4/16, 8:43 PM
#58

Jag är uppfödare och har inget tvång att man måste köpa två kattungar. Känner ingen uppfödare heller som har det i regel. Många uppfödare har många som står i kö och ibland räcker inte kattungarna till, jag tycker ni skulle ha väntat och inte ha så bråttom för på våren tex får många av oss babyboom och då brukar det finnas många kattungar att välja mellan. Sedan så har inte stamtavlan bara nått att göra med utställning eller avel den är viktigare än så! Det är fel att stödja oseriös avel oavsett hur bra det må kännas, det är katterna som lider i slutändan

Lilleminou
9/4/16, 9:34 PM
#59

#57 Nej precis som du säger så är det ju olika från person till person. Jag är ganska ung så vet inte om det är det att jag inte togs på allvar pga min ålder eller liknande (22 år), men som jag skrev fick jag som sagt känslan av att det fanns noll intresse för oss.. Sen tyckte jag det var ganska svårt att komma i kontakt med olika uppfödare också.. #58 Såg det nog inte riktigt som att vi gav vårt stöd till något dåligt, men kan förstå den synen på det hela nu. Ångrar det dock inte då jag nu har världens finaste flicka här hemma! Men blir som sagt självklart stamtavla nästa gång.

Upp till toppen
Annons: