Annons:
Etikett03-hälsa-beteende-och-skötsel
Läst 1669 ggr
Friiica
9/13/16, 9:28 AM

Ragdoll som väcker oss på nätterna.

Hej!

Vi har två ragdoll syskon på ca 8 månader. En hona och en hane. Helt underbara! Gosiga, lekfulla och charmiga. Men om nätterna väcker hankatten oss. Ungefär vid 4 -5 tiden. Har läst att det är flera som har samma problem. Vi försöker ignorera när han kommer vid den tiden. Men han börjar "trampa" runt halsen eller huvudet på oss. Så det är svårt att inte vakna. Ibland slår han ner saker från sängbordet för att få uppmärksamhet. 

Det har varit så de flyttade in till oss då de var 13 veckor gamla. Honkatten sover hela natten och kommer för mys när vår väckarklocka ringer. 

Har ni några tips och idéer?

Annons:
Herveaux
9/13/16, 9:40 AM
#1

Jag tycker Jackson Galaxy har mycket vettigt att säga. 🙂


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Eliinn
9/13/16, 9:23 PM
#2

#1 Håller med dig, mycket vettigt! Att man ska skapa en rutin med lek innan maten vid sängdags låter ju helt logiskt men inget jag tänkt på så noggrant att ha som rutin.
Har själv en tjej här hemma som helt plötsligt (efter 3 år) börjat ha svårt att förstå att husse och matte vill sova lite längre än 4-5 på morgonen …. så jag vet hur TS känner sig… TYVÄRR har jag nog förstört lite  och gått upp och gett henne lite mat så hon tystnat och jag kunnat somna om … man blir helt galen tillslut när de bara står och jamar högt, non-stop vid sovrumsdörren  (vi har stängd sovrumsdörr) 

Visst leker jag med henne, men jag ska absolut ta det som en rutin varje kväll.. så logiskt men endå har man inte infört det som en rutin.

Tack för att du delade med dig utav klippet! :)

/Elin
Sajtvärd på Ragdoll ifokus

Herveaux
9/13/16, 9:36 PM
#3

#2 Idag är jag kattlös och när jag hade katter så hade jag inte alls lika mycket kunskap om katter och deras beteende som jag har nu. 😟
Tur att man lär så länge man lever! 

Jackson Galaxy har lärt mig mycket och det har blivit flera "aha"-tillfällen när jag tittat på hans videos.
Kan varmt rekommendera hans YouTube-kanal. 👍

Jag hade gjort precis som du (innan jag såg klippet) men som tur är så går det ju att lära om, det kanske blir en prövning från helvetet först, men det ska nog funka ändå, bara man lyckas bita ihop under "omprogrammeringen" av katternas rutin.
Håller tummarna för er om ni vill ge det en chans! 🙂


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Eliinn
9/14/16, 5:55 PM
#4

#3 Händer att jag ser hans program på Tv "cat from hell". 

Tror många missar att lek och aktivitet är en viktig grund till en välmående kisse, speciellt för innekatter.
Det är så självklart inom hundvärlden på nå sätt att hunden måste aktiveras för att inte blir understimulerad men inte lika självklart i kattvärlden. Har hört allt för många fall där man ger bort sin katt för att denne klöser sönder möbler, tapeter,  kissar och bajsar på möbler osv… men jag tror inte många utav dem går till botten med problemet och verkligen funderar vad det kan bero på utan det är alltid "kattens fel". 
Men jag är hoppfull, tror absolut att katten som husdjur kommer tas mer och mer seriösare.

Mitt problem är att min honkatt är så ootroligt lat när det kommer till lek.. hon tycker det är skitkul i 2 min och kutar omkring som en tok.. sen lägger hon sig bara på golvet och glor på leksaken, totalt ointresserad. Tror matte måste komma på nåt roligare leksätt ;)

Jackson brukar ju ofta tipsa om att sätta upp hyllplan till katterna på väggarna, det är nog ett bra sätt! funkar dock inte så bra när man som jag bor i hyresrätt :P

/Elin
Sajtvärd på Ragdoll ifokus

Herveaux
9/14/16, 6:10 PM
#5

#4 Här får jag sätta på mig dumstruten och erkänna att jag hade utekatter och lekte väldigt sällan med dem. Jag gav dem också fri tillgång till torrfoder. 😐
Som tur var så var dom aldrig till besvär på något vis dom små filurerna, och om det hade blivit det så vet jag inte riktigt hur jag hade handskats med det heller.
Man lär så länge man lever som sagt var.

Jag håller helt med dig!
Tror också att attityden mot katter (och deras behov) är på väg att förändras till det bättre. Inte en dag för sent!

Leksaksdjungeln för katter är jag ganska dåligt bevandrad i, förutom såna saker som vi alla har sett och köpt hem. Du får prova dig fram med olika material, ljud och rörelser, kanske fler superkorta leksessioner så hon inte hinner lessna?

Det finns ju en del riktigt fina klätterträd och ställningar för katter som inte behöver fästas i vägg, fast det kanske är ett säkerhetskrav på saker för så stora katter som Ragdoll?


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Eliinn
9/14/16, 6:33 PM
#6

#4 Du är inte ensam, även jag gav fri tillgång på torrfoder.. resulterade i att mina då näta honkatt förvandlades till en stor "katten gustaf" efter en sterilisering.  Gick över till bara blötfoder och hon har stadigt gått ner snart ett kilo.

Jo jag brukar leka kortare stunder för att sen 10 min senare börja leka igen, då är det kul igen.. i 2 min .. ;) 

Vi har ett mindre klätterträd pga platsbrist men jaa det är rätt svårt att hitta en möbel som funkar för tyngre katter, honkatten är dock en huskatt men är rätt tung honom också, tycker de flesta klätterträd är gjorda för små 2-3 kilos katter.
Finns såklart bättre, hittat en som verkar stabil och bra men det är nog platsbristen som sätter stopp just nu. dem har inte heller visat nå vidare intresse för det heller. kartonger,skosnören och allt som man  helst inte får leka med är myyycket roligare! 
Så fort vi flyttar till hus så blir det operation kattinreda huset :)
Så länge får man göra det bästa av situationen med mindre aktivitetsleksaker. 
Katter är dock luriga och inte lika lättroade som hundar kan vara ,hehe.
En teknik som funkar hos mig är att gömma en leksak för att sen ta fram den några månader senare, då är den jätterolig igen :).. för en stund iallafall. så får man hålla på, gömma och ta fram.

/Elin
Sajtvärd på Ragdoll ifokus

Annons:
Upp till toppen
Annons: