Annons:
Etikett03-hälsa-beteende-och-skötsel
Läst 1516 ggr
SiAkEr
9/16/16, 9:40 AM

Arg kattunge - Vrålar/Morrar när kattnr2 vill leka

Hej!

För en vecka sedan fick vi hem ytterligare en liten Ragdoll, en tös, till oss. Vår redan hemmavarande Ragdoll pojke, ca 7mån, har varit väldigt accepterande utav henne redan ifrån dag 2. Tösen däremot har inte gjort annat än morrat (inte fräst utan morrat) åt honom.

Eros (vår hane) vill gärna leka och försöker visa henne detta, jag ser verkligen inget annat än lek i hans kroppsspråk och energi när han försöker nå fram till henne, men hon börjar vråla/fräsa åt honom så fort han vill leka. Han har då ofta stannat upp och 'kvittrat'/'pratat' med henne med mjuka 'mrrjuau' ljud eller vänt sig om och gått en bit bort och lagt sig.

De första tre dagarna var han väldigt tålmodig och försökte knappt leka med henne eftersom hon morrade åt honom så fort hon såg honom (Eros har inte morrat åt henne mer än lite grann första dagen, han är väldigt avslappnad kring henne) men nu har han börjat bli mer och mer 'på' med lekrusningar, försöka brottas och leka kurragömma bakom gardinerna och då blir hon tvär-sur på honom!

Nu de senaste dagarna har hon, efter ett sådant tillfälle, hoppat på hans svans och lekt med den när han lagt sig en bit bort då han blir väldigt (upplever jag det som) konfunderad över varför hon vrålar åt honom. Eros tittar inte ens på henne då utan låter henne leka med hans svans. I övrigt så äter de tillsammans utan problem, de är nära varandra/går förbi varandra utan problem (ser inga spända kroppsspråk ifrån någon) och jag har lekt med båda två samtidigt bredvid varandra utan problem (de turas om att leka 'jaga' med en mus på snöre) tösen är väldigt framåt, busig (med oss eller för sig själv, men inte med Eros!) och spatserar runt som en liten drottning dvs hon är orädd när hon går runt i lägenheten och hon går inte och gömmer sig. Hundarna är det heller inga problem med då de inte är direkt intresserade utav henne. Hon är också väldigt kelsjuk och pratglad med oss.

Till saken hör kanske också att han är MYCKET större än henne, då han är en väldigt välvuxen hane, så jag misstänker att hon kanske blir rädd pga detta när han vill leka, men borde hon ändå inte förstå att han inte menar något illa när han gör så mycket lugnande signaler mot henne också?? Finns det något vi kan göra för att hjälpa henne på traven med att förstå detta, eller är det bäst att vi bara övervakar och låter Eros sköta det?

Nu har ju detta som sagt pågått i en vecka och vi ser inga förbättringar vid lek ifrån hennes sida (i övrigt är hon nästan helt ok med Eros och han är totalt avslappnad kring henne) är detta normalt beteende ifrån en ny  kattunge mot en annan?? Jag har aldrig varit med om liknande förut, normalt sett är det ju den hemmavarande katten som brukar morra och vara avig mot nykomlingen… Honan är dessutom tänkt till avel och eftersom vi har planer på att ta in ytterligare en tös längre fram blir jag fundersam över hur det kommer fungera med tanke på hur hon beter sig mot Eros…

Tar gärna emot tankar/tips och idéer kring ämnet!

Annons:
[HundochKatt]
9/16/16, 10:52 AM
#1

Jag skulle nog ge det lite mer tid. En vecka är ju inte speciellt lång tid för dem att lära känna varandra och det kan ju vara att hon inte riktigt förstår signalerna från Eros då det gäller inbjudan till lek tillsammans. Det låter lite grann som hon fortfarande är osäker på Eros.

Jag tror nog att det kommer så småningom, de behöver bara mer tid.

SiAkEr
9/16/16, 3:16 PM
#2

Ja det låter som det jag spekulerat i själv, att hon förmodligen missförstår honom och hans intention (och jag tror framförallt att det beror på att han är så mycket större än henne, han är ju över en halv meter i längd redan  och hon är ju bara 13v) eftersom det fungerar bra annars och hon är superfin i temperamentet i övrigt :)

Tack för ditt svar! Vi kommer absolut att ge det tid, vet att vissa individer behöver det, jag ville mest kolla om det fanns något mer vi kan göra för att underlätta för jag tycker lite synd om båda två.. att hon upplever det som att hon 'blir anfallen' och han blir förvirrad för att hon blir arg på honom… :P

[Isadolls]
9/17/16, 12:14 PM
#3

Är hanen kastrerad, ifall inte så kan det vara att han är könsmogen och att hon katten protesterar… Försök leka med dem tillsammans . Inte så att han försöker bestiga henne?

Upp till toppen
Annons: