Annons:
Etikett02-allmänt-ragdollsnack
Läst 1308 ggr
[HundochKatt]
2016-09-20 19:55

Varför valde du Ragdoll?

Som rubriken lyder: Varför valde du Ragdoll? Eller varför är du intresserad av Ragdoll (för dig som ännu inte har någon)?

Det finns ju en uppsjö av olika raser så det skulle vara väldigt intressant att veta.

Annons:
Eliinn
2016-09-20 20:08
#1

Själv så har jag nog alltid dragits till maskade katter och var som yngre förtjust i birman.  Men senare fick jag  syn på ragdollen och blev förälskad i dess storlek och framförallt  deras coola temperament som många förespråkade! Tyckte att det skulle funka bra som min första egna katt när jag flyttade hemifrån till en lägenhet.
Blev även väldigt förtjust i Bicolour som inte finns hos birman.
Sen tror jag inte att jag är ensam i att förälskad mig i ragdollens blååååa ögon! 

Idag har jag då min alldeles egna coola bicolour ragdoll med dem blåaste ögonen man kan ha! Även fast min herre inte hör till de större raggisarna som jag först förväntade mig av rasen! ;)

/Elin
Sajtvärd på Ragdoll ifokus

[HundochKatt]
2016-09-21 13:00
#2

Hur gammal är Milton nu och vet du vilken vikt han har?

[HundochKatt]
2016-09-21 13:13
#3

Varför just jag valde Ragdoll. 

Jag har haft många, många katter i mitt liv, huskatter + en oreggad Maine Coon (ja, jag vet att hon ska betraktas som huskatt men mamman var reggad Maine Coon och pappan var en Maine Coon också men dennes papper har jag aldrig sett, då en kompis till mig köpte honan som visade sig vara dräktig).

Jag gillar stora katter, den sistnämnda vägde hela 8 kg. Men så ville jag ha en blåögd katt, då jag alltid önskat mig en. Finns ju inte så många raser att välja på då och började med att kika på Birman (siamesen hade jag uteslutit) och läste på om rasen och fick upp ragdollen och började läsa om den och tänkte att just den rasen passar mig bättre. 

Nu har ju inte min raggis läst rasstandarden hur de ska vara. 😉 Min har temperament! Men är väldigt gosig också förstås. 

En blå ville jag helst ha men det blev en brun som blev choklad. Så så kan det bli. 🤪

Han är nu snart 2 år gammal och sist jag vägde honom så vägde han 5 kg, men jag tror att han väger mer nu.

Eliinn
2016-09-21 18:35
#4

#2 Milton är 4 år och väger 5 kg :)

/Elin
Sajtvärd på Ragdoll ifokus

Swerina
2016-09-26 15:56
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#5

Jag har varit förtjust i ragdollens utseende väldigt länge, särskilt som kattungar. De har sett ut som vita fluffiga moln för mig. Lyckades slutligen övertala killen till en ragdoll också. Vi ville ha en lugn katt och en av mina vänner har två ragdolls från uppfödaren vi köpte vår ifrån, det kändes med andra ord säkert. 

Jag har aldrig haft katt tidigare och det är verkligen supermysig!. 

Vår lille fis är 1 år i början på november och väger stadiga 6,2 kilo. Han ser rätt fullvuxen ut utseendemässigt, men vem vet, han kanske växer lite till.

[HundochKatt]
2016-09-26 16:00
#6

Fin kille och visst kommer han att växa mer men inte med samma takt som kattunge. Spännande att se var han slutar i vikt!

Annons:
Temmy
2016-09-26 20:05
#7

Nu har jag förvisso ingen ragdoll (än😃) men det var faktiskt mentaliteten som fångade mitt intresse för rasen. Till en början så gick dem helt bort för mig då jag absolut inte tyckte om utseendet överhuvudtaget..  Efter mycket om och men så har jag nog börjat förälska mig lite i speciellt bicolor ändå, så vi får se vad det blir av det hela. 🙂

[HundochKatt]
2016-09-26 20:36
#8

Så spännande! Du får väl hänga här och bli än mer förälskad i rasen!

Upp till toppen
Annons: