Annons:
Etikett03-hälsa-beteende-och-skötsel
Läst 1300 ggr
Eliinn
9/21/16, 6:54 PM

Nära på att förlora min älskling idag...

Idag trodde jag att jag skulle förlora min vän…

Var hos veterinären på en vanlig ultraljudskontroll som Milton måste göra med några månaders mellanrum pga urinstenarna han haft och hans pga det försämrade njurar. Milton har inte vaccinerats på 3 år pga att veterinär inte tyckte det var lämpligt under hans sjukdomstid. 
Dessutom reagerade hela kullen på det vanliga nobivac vaccinet  när det var kattungar och efter det har de vaccinerats med ett avdödat vaccin utan biverkningar, men  det vaccinet har slutat tillverkas tyvärr….
Efter att ha pratat med uppfödaren som vaccinerat den katten som fick värst biverkningar med nobivac utan nå problem så valde vi nu att vaccinera Milton också med det. För säkerhetsskull fick vi va kvar en timme för observation efter vaccinationen.

Allt såg bra ut och efter ca en timme fick vi åka hem…
Milton sederas alltid innan ultraljudet idag men somnade inte riktigt som han brukade därav valde veterinären att inte ge en full dos uppvaknade efteråt.

När vi väl kom hem så var Milton väldigt dåsig… men jag vet ju att han kan va påverkad efter sedering, MEN det släppte liksom inte…
Jag började direkt oroa mig för biverkningar för vaccinet och jag ångrade mig så att jag vaccinerade honom…
Ringde och rådfrågade veterinären. Medan vi pratade märkte jag att han försvann mer och mer… jag fick ingen kontakt med honom.. men han andades försiktigt…
Ringde min mamma i ren frustration då hon var ledig och bad henne skjutsa mig till närmsta djursjukhus…. Jag kände inte att jag var kapabel att köra bil själv och hålla koll på honom samtidigt…
Dem 15-20 min som det tar till veterinären kändes oändliga… och jag gjorde allt för att få kontakt med honom … och jag befarade det värsta…

Väl där hann vi sitta några sekunder innan dem tog Milton ifrån mig och försvann in på ett rum…
Det var plågsamt att veta om jag nånsin skulle få se min Milton vid liv igen…
Efter ett tag kallades vi in på ett rum där de förklarade för mig att Miltons hjärtfrekvens var väldigt låg och att det skulle ta ett EKG .. sen försvann dem igen…

Tankarna snurrar i huvudet och jag klandrade mig själv oerhört för att jag vaccinerat honom…

Helt plötsligt kommer dem in med en vaken Milton och förklarar att hjärtfrekvensen var bättre och att han förmodligen fått en för liten dos uppvaknade i kombination med vaccinet.. och dem var förundrade att dem gav vaccinet hos mina andra veterinär när han fortfarande var sederad…

Nu är han hemma igen och är sig själv! älskade underbara katt! 
Sånt här sätter perspektiv hur fort allting kan gå, hur fort man kan va nära på att förlora det bästa man har! <3

/Elin
Sajtvärd på Ragdoll ifokus

Annons:
Therese
9/21/16, 6:58 PM
#1

Nej vilken hemsk upplevelse! Hoppas ni slipper vara med om det igen!

Gott att han är hemma igen ❤️

Eliinn
9/21/16, 7:59 PM
#2

Ja det var riktigt läskigt :( 

Ikväll känner jag en sån oerhörd lättnad att han fick följa med hem igen och mår bra ! <3

/Elin
Sajtvärd på Ragdoll ifokus

[HundochKatt]
9/21/16, 9:01 PM
#3

Men fy vilken otäck upplevelse! 

Förstår att du blev uppskärrad men otroligt skönt att det gick bra till slut! 🙂

Fabolousdolls
9/27/16, 10:36 AM
#4

Tur att allting gick bra tillslut! De har fått hem Purevax igen, så be dem beställa hem det ett tag innan du ska vaccinera nästa gång 💕

Mvh

Stéphanie med ragdolls på S*Fabolousdolls

www.fabolousdolls.se

Kattblogg: http://www.fabolousdolls.se/68034780

Eliinn
9/27/16, 7:47 PM
#5

#4 Jaa oerhört lättad! Jag var så arg på mig själv och tänkte att jag aldrig nånsin skulle förlåta mig själv om han gick bort pga vaccinationen… Jag som velat så mycket om jag verkligen skulle vaccinera och hade ett tag bestämt mig att det inte var värt risken! Men när min uppfödare berättade att hon vaccinerat kullsystern som fick värst biverkningar med de vaccinet igen utan några som helst problem så kände jag att det borde inte va nå problem!

Nu var det ju inte vaccinet som fick honom att må dåligt utan att han fått för liten dos av uppvaknade och somnade till en extra gång väl hemma… Men vaccinet i kombination med vaccination kan har vart negativt också.

Tråkiga är ju att mitt huvud kommer förknippa vaccination med denna händelse…

Jasså!! då ska jag höra med min veterinär!
Har ju i samråd med veterinären beslutat att bara vaccinera honom vart 3:e år… för kattpestens skull .  Kattsnuvan är de skyddade för i 1 år, men i och med att mina katter inte träffar andra katter då dem varken är utekatter eller åker på utställning så är risken liten. Kattpestskyddet håller i 3 år och det kan man dra in med skorna …

/Elin
Sajtvärd på Ragdoll ifokus

Upp till toppen
Annons: