Annons:
Etikett03-hälsa-beteende-och-skötsel
Läst 839 ggr
TigernSwe
2016-09-28 21:37

Bära omkring på matta....

Tjo Vår ena ragdoll tjej på 2 år är manisk på att "vika" ihop badrumsmattan och dra iväg med den i huset. Ut i köket, ut till tv-rummet, ut till hallen är nog rekordet då det är igenom hela huset. Det kvittar vilken badrumsmatta som ligger på plats, om den är precis nytvättad eller legat ett par dagar. Det kissas inte eller något sådant på den utan bara viks ihop och dras iväg med. Inget störande beteende utan mer roligt och charmig :) alltid spännande på morgonen var man hittar mattan :) Någon som har liknande erfarenheter eller idé på orsak?

Annons:
[HundochKatt]
2016-09-28 21:46
#1

Vilken kul grej! Och vilka ideér de kan få de små liven. Min skitar bara ner toalettmattan när han varit på toa och den ligger nästan alltid huller om buller på toaletten. Men det är ju kattens toa så det gör inte så mycket. Gästerna får använda stora badrummet istället. 

Antagligen är det något med lösa mattor för din tjej som hon gillar. Min raggis kan få för sig att "stjäla" något som tex. en tygkasse, eller annat som den egentligen inte får ha. Då morrar han åt hundarna och talar om att det här är minsann mitt! Han gör det speciellt då det är något nytt, eller någon vän som har tex. en tygkasse. Det är något med doften antar jag. En ny t-shirt som jag hade köpt gjorde han så med, men de gamla struntar han i.

[HundochKatt]
2016-09-28 21:52
#2

Kom på att en granne fick ju snabbtvätta hos mig ett par gånger, då hennes tvättmaskin var paj. Jag upptäckte ett par senare en strumpa som jag inte kände igen, men kom på att det var nog grannens. Den var väl gömd och det var inte hundarna som hade tagit den för det är bara katten som kan komma in i ett av rummen, då det är kompostnät för (gästrummet). Men han är duktig på att kila emellan. Vet att han försökte ta några strumpor just när hennes tvätt var hos mig. Som jag fick ta ifrån honom men rackaren lyckades sno en i alla fall. 😃

OberonsMatte
2016-09-28 22:04
#3

Min skogishona har en särskild leksaksmus som hon bär omkring på en stund varje kväll vid 19-tiden (och ibland även senare när jag släckt lampan och lagt mig). Hon går mellan vardagsrum, hall och kök med musen i munnen samtidigt som hon jamar på ett speciellt sätt som påminner om löp-jamande. Hon avslutar genom att lägga sig ner med bytet under en pall eller en särskild stol i köket. Jag tolkar det som att min hona lever ut instinkten att komma med byte till tänkta ungar och kanske är det något liknande din katt gör fast med ett mer rejält byte?

Min hona är 12 år, kastrerades vid 1 års ålder och har aldrig haft någon kull. Hon har aldrig visat moderliga känslor mot någon av de kattkompisar som flyttat in som kattungar, utan snarare varit en riktig surtant, så hon själv har nog ingen aning om vad hon pysslar med.

Sajtvärd Katter iFokus

off36is
2016-09-29 04:09
#4

När min ragdolltjej var yngre gick hon gärna och hämtade saker som hon sen la på lite olika ställen. Hittade bla en pincett i min sko, mina nycklar under hallmattan och en gång var hon ute på balkongen och hämtade in en trattkantarell som hon la i min säng. Hon hade också dille på att plocka in daggmask. Rekordet är 7 stycken på en dag.

[HundochKatt]
2016-09-29 12:17
#5

#4 Men… har aldrig varit med om att en katt bär omkring på metallgrejer som din gör. De brukar ju mest föredra mjuka grejer.

Eliinn
2016-09-29 18:07
#6

#4 nog för att jag inte har problem med daggmaskar men hoppar nog över att ha dem inomhus.. Haha.. Aldrig hört en katt ta in mask. Hon kanske ville att ni skulle ut och meta på sjön ihop! ;)

/Elin
Sajtvärd på Ragdoll ifokus

Annons:
OberonsMatte
2016-09-29 20:06
#7

Apropå daggmaskar så var min Moltas första "större" egenfångade byte en stor daggmask. Han såg otroligt exalterad och mallig (och rolig) ut när han kom springande med den hängande i ena mungipan…Snopet nog försvann den ner i jorden när Moltas la sig ner för att passa den med tassarna.

Sajtvärd Katter iFokus

[HundochKatt]
2016-09-29 20:35
#8

😂 Stackars Moltas! Sådant jobb med att jaga, fixa bytet och så gräver den ner sig! 

Otroligt snabba är de också de där maskarna.

Upp till toppen
Annons: