Annons:
Etikett03-hälsa-beteende-och-skötsel
Läst 1076 ggr
Linnea.lindroth
10/2/16, 12:57 PM

Vad ska jag göra?

Hej. Vi är och besöker några vänner som också har en ragdoll. Han och Edgar är bästavänner och leker ofta och mycket. Igår var det mkt lek och jag reagerade över att Edgar var ovanligt hungrig och därför också fick mer blötmat än vanligt. Inatt vid 05 vaknar jag av att Edgar spyr och mår jättedåligt. Ögonen var helt rödsprängda och mest stängda och han hade massa skum i munnen. Han har inte spytt sen inatt, ingen feber men helt extremt trött. Akuten vill att jag avvaktar men jag är så fruktansvärt orolig. Kan det bero på mkt mat och lek? Vad tror ni? Uppskattar alla råd

Annons:
[Devya]
10/2/16, 1:07 PM
#1

Det låter ju som om han har fått i sig något olämpligt, något giftigt. Jag skulle nog insisterat på att åka in trots att veterinären ber en att avvakta. Jag skulle liksom inte accepterat ett sådant svar från en veterinär för annars skulle jag bli tokig av oro.

[HundochKatt]
10/2/16, 1:42 PM
#2

Hur mår han nu? Är han bara trött eller har han andra symtom som du nämnde tidigare?

Om en katt fått i sig något olämpligt eller fått en släng av magsjuka av något slag så kan de bli lite medtagna efteråt. Och det kan då bli så att de är extremt trötta. 

Att han åt mer än vanligt kan ju bero på mer aktivitet och lite konkurrens. 

Om han inte har feber eller har andra symtom så skulle jag själv avvakta, men det är jättesvårt att säga något om då man inte sett katten själv. Men oftast brukar sådana saker ge med sig av sig självt. Men givetvis så ska du gå på din känsla här om det är nödvändigt att åka till veterinären eller om du kan avvakta. 

Försök att åtminstone få i honom lite vatten. Med en liten tesked eller spruta i mungipan lite försiktigt.

Linnea.lindroth
10/2/16, 2:14 PM
#3

Hej igen. Nu har han vaknat och är i princip som vanligt. Veterinären hade inte tid förens vid 17 och sa att dem inte kan göra så mkt nu när han verkar må så mkt bättre. Jag är mest orolig över varför detta hände? Han har aldrig någonsin spytt innan.

[Devya]
10/2/16, 2:25 PM
#4

#3 Alltså han har troligtvis fått i sig något olämpligt och lyckligtvis spytt upp det.

Är det möjligt att den andra katten har typ fått frontline eller någon annan sorts medicin som din katt har kanske råkat slicka i sig? Vissa katter tål ju inte sådant. 

Jag tror du kan vara lugn nu om han mår bra igen.

[HundochKatt]
10/2/16, 2:33 PM
#5

Det kanske är så enkelt att han hetsåt när han hade gjort av med mer energi än vanligt. Vissa katter klarar inte att äta på det sättet och blir illamående av bara det. Och du skrev ju att han fick mer mat än vanligt.

Huvudsaken är ju att han börjar må bättre tycker jag och kanske nästa gång att han inte ska få mer mat än vanligt även fast han verkar mer hungrig.

Linnea.lindroth
10/2/16, 3:05 PM
#6

#4#5 Den andra katten äter inga mediciner men han äter RC sterilised vilket som Edgar inte gör och aldrig gjort. Kan det vara så att han spytt för att han eventuellt har fått i sig främmande mat? Tack snälla för era svar. Mkt mer hjälp än de stressade akutveterinärerna <3

Annons:
[HundochKatt]
10/2/16, 3:07 PM
#7

Så kan det givetvis vara att han fått i sig mat som han inte är van vid.

Upp till toppen
Annons: