Annons:
Etikett04-uppfödning-och-genetik
Läst 2209 ggr
Eliinn
10/20/16, 10:04 PM

Dvärgväxt

http://www.scandinavianragdoll.com/halsa/dvargvaxt/

Hittade denna artikel när jag var inne på ragdollklubben. Att det förekommit dvärgväxt hos katter visste jag om men att det skulle finnas en genetiskt defekt hos ragdoll hade jag inte hört. 

Är det här något som stött på detta utav er uppfödare?

/Elin
Sajtvärd på Ragdoll ifokus

Annons:
Djupdal20
10/21/16, 2:12 AM
#1

Börjar med att berätta att det inte är något man behöver oroa sig för som sällskapsköpare, ifall någon inte orkar läsa längre än hit. ;) Har inte stött på det själv, men har precis som de flesta andra uppfödare läst och hört när andra som drabbats berättat om det. Som du säger så tyder det mesta på att det handlar om något genetiskt, precis som alla typer av dvärgväxt brukar göra, hos alla katter och raser. Att det blivit aktuellt för just ragdollen just nu är för att det fötts flera stycken på ganska kort tid, hos engagerade uppfödare som verkligen tagit tag i det. Det har i sin tur ledit till att de fått med sig många uppfödare som nu gemensamt gör sitt bästa för att hjälpa till att identifiera orsaken, och undvika att fler dvärgväxta ungar föds. En ganska fantastisk uppslutning har det varit, och det gör en faktiskt ganska stolt över att vara ragdolluppfödare. :) Bland annat har uppfödare ordnat insamlingar av både pengar och genetiskt material, för att få igång ett forskningsprojekt med målet att identifiera orsaken. Nu är det här som sagt inget man behöver bry sig om eller oroa sig för som sällskapsköpare, utan det handlar enbart om att uppfödare engagerar sig för att vi ska få en ännu friskare ras. Dels är det väldigt ovanligt, det handlar kanske om totalt 20-30 kända kullar i hela Skandinavien där någon unge drabbats, men framför allt så har det synts på ungarna långt innan de blir 12 veckor. Så de säljs helt enkelt inte.

Lena129
10/21/16, 4:20 AM
#2

20-30 kullar låter som ett stort problem. Underbart att uppfödare tar tag i det gemensamt och inte bara sopar under mattan!

//

Lena

Djupdal20
10/21/16, 9:04 AM
#3

#2 Ja, det är absolut inget obetydligt problem. Varken för de som drabbats eller för uppfödarna som försöker undvika att para släktingar till drabbade med varandra. Men det har kanske fötts runt 10.000 ragdolls i Skandinavien de senaste tre åren, så på det sättet är det ovanligt. Och visst är det underbart med öppenhet och engagemang hos uppfödare. För mig var det helt klart den största anledningen till att jag valde en raskatt en gång i tiden, att jag trodde att det fungerade precis så här. :)

Eliinn
10/21/16, 11:12 AM
#4

Tack för att du delar med dig av info. Jag är inte orolig men det kanske finns dem som blir oroliga när dem först läser det. Därför tyckte jag att det kunde va ett ämne som vi kunde diskutera :)

/Elin
Sajtvärd på Ragdoll ifokus

Djupdal20
10/21/16, 12:06 PM
#5

#4 Absolut, håller med. Det är väl lite av en allmän tendens i tiden att man bara läser rubriker innan man dömer, eller säger "vart är det här landet på väg" och sånt. ;) Så jag tyckte det var lika bra att skriva överst, att det inte finns anledning till någon oro bland sällskapsköparna, så att det inte delas en massa missuppfattningar bland dem som eventuellt inte läser längre. Men ju mer information och diskussion desto bättre. :)

Martyparty
10/21/16, 1:08 PM
#6

Precis som Djupsal skriver så är dvärgväxt något som upptäcks tidigt hos de drabbade individerna och det är ingen som helst fara för sällskapsköpare. 

Det uppfödarna arbetar för är som redan beskrivits att hitta orsaken till denna defekt. Det som man redan nu kommit fram till är att det rör sig om en recessiv gen som finns dubbelt hos de drabbade kattungarna. Vilken gen det är hoppas vi på att det snart också finns kunskap om. När vi vet vilken gen som ger dvärgväxten kan man förhoppningsvis testa sina avelsdjur för att se om de bär på denna innan man parar. På så vis kan vi från det undvika att göra det som vi kallar för "riskparningar". 

Jag har stor tilltro till att vi snart har tillräcklig kunskap om detta för att undvika att det föds nya dvärgar. :)

SE*Astinis Ragdoll

Annons:
Upp till toppen
Annons: