Annons:
Etikett03-hälsa-beteende-och-skötsel
Läst 1192 ggr
[elexus]
2016-10-31 19:25

Kastrering - titthål

Hejsan! Har någon i gruppen erfarenhet utav kastrering med hjälp utav titthål? Är snart dags för min lilla Wilma att bli kastrerad och uppfödare rekommenderade ett ställe som utför detta ingrep med hjälp utav titthål. Vill gärna höra om någon har erfarenhet utav detta.

Annons:
OberonsMatte
2016-10-31 19:31
#1

En riktig titthålsoperation tror jag inte att någon gör… En del kan kastrera genom flanksnitt och några gör väldigt små snitt, men på magen som vanligt. Vilken veterinärklinik blev du rekommenderad?

Sajtvärd Katter iFokus

[elexus]
2016-11-28 17:54
#2

Förlåt missat ditt svar helt! Har läst på lite mer nu och det är ju såklart flanksnitt jag menar. Kattkliniken i Helsingborg. Har du någon erfarenhet utav flanksnitt?

Sturken
2016-11-30 11:41
#3

Jag kastrerade min hona med flanksnitt i Höllviken hos Näsetveterinären (tror jag den heter) för 6 år sen. En väldigt smidig operation och om jag skulle skaffa en till honkatt skulle jag välja flanksnitt igen utan att tveka. Ett litet hål på ca två centimeter bara. 

Sen hade jag otur med min hona då veterinären endast hittade en äggstock, den andra var deformerad. Det ledde till att min honkatt började löpa igen och hon fick öppnas igen, denna gång via magen och det blev ett stort snitt på 10 cm.  Detta hade inget med flanksnittsoperationen att göra och jag tror inte att snitten blir så stora på magen nu för tiden heller.

Upp till toppen
Annons: