Annons:
Etikett03-hälsa-beteende-och-skötsel
Läst 859 ggr
spraklin
12/6/16, 8:37 PM

Ragdoll hane 8mån viktutveckling vid kastrering

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Min fina Jack som snart fyller 8 månader kastrerades redan vid 4,5 då jag observerade tendenser på att hans syster blev ett alltför stort "intresse" även om det var klumpigt och på intet sätt genomfört. Nu väger han 4,8 kg och är en ganska aktiv innekatt som älskar att busa med syrran som väger 3,6. Båda ökar stadigt ca 300g i månaden. Nu till min fråga: Jack är glad i mat och äter gärna ca 60-70 g torrfoder och 60 g blött om dagen. Jag matar honom med four friends sensitive duck and potato-foder samt applaws blötmat. I och med att han är kastrerad är det svårt för mig att avgöra när hans viktutveckling ska sluta - han bör ju bli större eftersom han är så ung men hans pappa som är ca 1,5 år väger bara 4,5kg. Tycker inte alls att han "känns" eller ser tjock ut men eftersom jag aldrig tidigare haft ragdoll eller annan katt i vuxen ålder så ser jag mig som en lekman på området. Jag bifogar en bild på min älskling också för att få litet hjälp! Äter han för mycket? Kan de bli större än sina pappor? När anses ragdoll-rasen börja sluta med sin uppåtgående viktutveckling? Bästa hälsningar, Magda

Annons:
Eliinn
12/6/16, 9:46 PM
#1

Jag tror inte att du behöver oroa dig allt för mycket i den unga åldern! :)
Ragdoll är oftast sena i sin utveckling och beräknas inte var fullt "vuxna" rent kroppsmässigt förrän dem är 3-5 år.
Nu är jag ingen uppfödare som har stenkoll på genetik men jag tror absolut att han kan bli större än sin pappa. Det finns ju även gener bakåt också att ta hänsyn till (Morfar, farfar).

Tycker själv att det är lite klurigt att veta om ens katt är överviktig eller inte.  Men precis som min veterinär sa så har oftast vi ägare en annan syn på vad som är normalt hull på våra katter och det är att vi gärna ser lite mer hull på våra katter och tror att det är normalt. Riktlinjer är ju att man ska känna revbenen något men de ska absolut inte va allt för tydliga.
Sen kan det va rätt svårt att se  hullet på en så pass ung katt bara genom en bild då en ung ragdoll kan ha lite tokiga kroppsformer innan dem är fullt vuxna ;)

Men som du säkert vet och har fått information om så är det lite svårare att hålla vikten på en kastrerad hane. 
Jag själv tycker att det är mycket lättare att reglera min  kastrerade hanes vikt nu när han enbart äter blötfoder.  Han var tidigare något överviktig när han åt torrfoder men håller sig mer jämn nu! :)
Spannmål kan även det göra att en katt går upp i vikt.

Men som jag började så tror inte jag att du behöver oroa dig så mycket i så ung ålder. Tycker han ser ut att ha en stor benstomme. Men visst ska man hålla lite koll då övervikt på på hankatter lättare kan bidra till kristallbildning i urinblåsan.

/Elin
Sajtvärd på Ragdoll ifokus

Upp till toppen
Annons: