Annons:
Etikett03-hälsa-beteende-och-skötsel
Läst 1461 ggr
Evleina
2016-12-14 17:03

En till katt i hemmet..

Hej alla!

Jag och min sambo har funderat länge och nu vill vi ha en kompis till våran lilla tjej här hemma. Har funderat så mycket över det här fram och tillbaka, mestadels hur dem ska gå ihop eller inte ihop. Hur har ni gjort när ni gått från att ha en katt till två? Allt från hemkomst, för man vill ju inte att den lilla ska bli skrämd om våran tjej skulle fräsa.. 

Hur som helst, hur har det gått för er och hur har ni gjort?

Annons:
Linnea.lindroth
2016-12-15 09:49
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Vi öppnade bara transportburen och lät Ilse gå ut. Edgar som är ca 8 månader äldre fräste en gång (ilse brydde sig inte öht) några timmar senare låg de och gosa och nu 3 månader senare är de världens bästa vänner :) det gick extremt lätt för oss

Junkan
2016-12-15 17:46
#2

Min och andra i min omgivnings erfarenhet är att det kan vara besvärligt med en äldre hona och utöka med kattunge. En hane som får en ny kompis verkar i många fall vara betydligt lättare.

Junkan
2016-12-15 17:46
#3

Med äldre hona menar jag 1-2 år och uppåt.

Eliinn
2016-12-15 19:57
#4

Milton var dryga året när lillasyster Tequila flyttade in.
 
Nu är det här fallet lite speciellt då Tequila hittades utomhus av en förvildad kattmamma så hon var bara 7 veckor gammal och hade haft noll kontakt med människor. Detta innebar att jag gav henne lite extra tid från Milton. Hon stannade under min säng i sovrummet dryga veckan. Sen släppte jag in Milton lite försiktig. Milton låg på håll  och kollade in henne.   Hon såg honom som storebror direkt och följde honom var han än gick. Milton var inte alls så nöjd till en början men var aldrig elak. Efter några dagar hittade jag dem tätt intill varandra :)

Men jag tror det underlättade att Milton var rätt ung och att Tequila var ung. Det var inga större problem när dem väl träffades.
Har däremot märkt att Milton inte är lika tillmötesgående mot andra kattmöten nu när han är 4,5 år.

Så jag tror att det underlättar om båda är relativt unga :) Det går nog fortare iallafall. Sen är det ju väldigt individuellt såklart hur det reagerar :)

/Elin
Sajtvärd på Ragdoll ifokus

new2ragdoll
2016-12-19 14:06
#5

I vårt fall tog det ca 1 vecka innan Nelson accepterade Samuel. Idag är de bästisar och Nelson är väldigt generös gentemot sin lillebror - låter honom få den bästa platsen i hängmattan, låter honom äta hans(Nelsons) mat ifall Samuel vill ha mer. Ibland vill dock Nelson visa Samuel var gränserna går och biter tag i hans nackskinn. :)

Upp till toppen
Annons: