Annons:
Etikett03-hälsa-beteende-och-skötsel
Läst 1902 ggr
Friiica
1/8/17, 2:40 PM

Tovor

Hej alla Ragdolls fantaster! 

Jag söker efter lite tips angående tovor. Vår ragdoll hona på 1 år, har extremt lätt för att få tovor. Framförallt under armhålorna och vid "rumpan". Hennes bror (hane, 1 år) har inte alls likadan päls. Har aldrig hittat en tova på hanen. 

De tvättar varandra och efter det har hon alltid tovor, känns det som?  Vi har testat med att "klippa" bort tovorna (hon är sällskapskatt) borsta dagligen m.m. Men känns inte som det hjälper utan de kommer nya hela tiden. De är inte stora och hon verkar inte ha ont av dem men de känns när vi klappar henne. 

Jag har läst att flera rekommenderar balsamspray, men är det inte farligt för katten? Tänker att om vi sprayar och löser upp tovorna, så kommer hon tvätta sig och sedan få i sig balsamet? 

Tacksam för svar.

Annons:
Eliinn
1/8/17, 6:42 PM
#1

Hej där!

För det första som du säkert redan listat ut så har alla ragdolls olika pälskvaliter. Visa får aldrig tovor i pälsen medan andra pälsar är hopplösa!
Det finns en kam som heter mirakelkammen som jag hört många ragdollägare prata gott om för just tovor. Finns kopior av den som inte ska va lika bra som den äkta.  Tror att det här är den äkta ( ska tydligen va av märket hinders):
http://adellshundservice.e.se/produkt/Hindes-Mirakelkam

Min ragdoll har aldrig nånsin haft problem med tovor och jag har därför inte stött på problemet själv :P Har därför inga egna omdömen om mirakelkammen men har som sagt hört mycket bra om den! 

Balsamspray - menar du balsamspray som finns för oss människor eller menar du specifikt för katter ?
Kan inte tänka mig att balsamsprayer för katter skulle vara farligt för katter att få i sig när dem exempelvis tvättar sig. Det skulle va väldigt dumt då en katt gärna tvättar sig när dem inte luktar katt så att säga :P

/Elin
Sajtvärd på Ragdoll ifokus

Lena129
1/12/17, 3:53 AM
#2

Jag har 1 stycke tovkatt och 1 som inte är det. Jag har inte heller hittat något som hjälper. Rakning…. När jag frågar runt verkar många helt sonika raka ner sina katter på vårkanten. Förra året misslyckades jag fullständigt och fick raka ner katten. Nu är tovomgången på väg igen. Jag måste klippa ner honom på undrsidan redan nu. Förra året gick det åt pipan fram i mars när pälsfällningen startade på allvar. I år kommer jag att reagera mycket snabbare. Och raka ner honom.

//

Lena

Lena129
1/21/17, 3:03 PM
#3

Idag har jag klippt ner katten på undersidan. Badat. Klippt bort alla tovor. Fönat torr och kammat bort all lös päls. Ny hoppas jag slippa rakning om ett par månader….

//

Lena

Upp till toppen
Annons: