Annons:
Etikett03-hälsa-beteende-och-skötsel
Läst 2175 ggr
BlairLaté
2017-02-14 19:24

Tandsten, inflammation?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Hej!

Min katt har gulbruna fläckar på sin baktand och jag märkte då att hon hade tandsten. Det var även en svag liten röd rand längs tandköttet vid tanden, jag vet inte om det är en inflammation men jag misstänker det. Hennes andedräkt luktar även äckligt och hennes beetende har ändrats när jag t.ex brukar kamma henne. Vad ska jag göra nu, ska jag börja borsta tänderna på henne nu eller ska jag vänta med det och gå till veterinären först, eller så är det inget problem alls?

Tack i förväg för hjälp.

Annons:
Eliinn
2017-02-14 20:17
#1

sköterskan upptäckte en sån röd rand på min ena katt  när vi var där för vaccination (ingår numera att det kostnadsfritt kollar tänderna vid vaccination)

Jag blev ombedd att köpa stomodine som är en gel som kan användas som korttidsbehandnling vid inflammerat tandkött.

Blev det inte bättre efter en veckas användning så skulle vi boka in ett veterinärbesök.

Det blev bättre och  veterinären tyckte det såg fint ut vid senaste kollen :)

Vi köpte den på djurkliniken men hittade den även här:

http://www.veterinarbutiken.se/tandvard-munhygien/309-stomodine-intensiv-mungel-30-ml-tub.html

Den ska "masseras" in kring tandköttet med finger eller mjuk tandborste.
Jag tog på mig ett par vinylhandskar och tog på fingret bara :)

Jag skulle testa denna eller nån liknande, testa och avvakta nån vecka och se om gelen hjälper något :)

/Elin
Sajtvärd på Ragdoll ifokus

Maria
2017-02-14 20:26
#2

Jag hade gått till veterinären i första hand. Att katten luktar illa ur munnen tyder på någon inflammation gissar jag och tandvärk är ju väldigt obehagligt.

Katten kanske t.om har FORL. Det kan vara bra att undersöka med röntgen.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Pia-69
2017-02-18 00:49
#3

Jag hade också gått till vet! Tandstenen måste tas bort och det gör man inte själv! Hoppas inte att det är Forl men risken finns…. 😟😞


Cats are like Potato Chips, You can't just have one!

new2ragdoll
2017-04-04 20:47
#4

#2 Katter brukar väl lukta ganska ofräscht i munnen?

Maria
2017-04-04 21:54
#5

#4 Man känner ju ofta sin katt och luktar katten mer än vad den har gjort innan så är det ju något fel.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Upp till toppen
Annons: