Annons:
Etikett03-hälsa-beteende-och-skötsel
Läst 803 ggr
burmamys
2017-06-01 18:32

Förebygg tandproblem hos din katt

Jag har insett hur viktigt det är att sköta kattens tänder, även i förebyggande syfte.

http://burma.ifokus.se/articles/5930396ace12c41bd3000031-forebygg-tandproblem-hos-din-katt?discussions-1 

Dela gärna med er av egna erfarenheter och synpunkter!Glad

Annons:
Eliinn
2017-06-01 23:04
#1

Jag funderade faktiskt på att börja borsta tänderna på mina. Frågade veterinären sist och frågade om det gick bra om man borstade några dagar i veckan och inte varje dag. Fick svar att det istället gjorde mer skada än nytta om man bara borstade ibland.. Här tänkte jag att bättre än ingenting men icke. Ska jag börja borsta så måste jag alltså gå in i det helt och hållet, varje dag. Borstade man bara ibland så öppnade man tydligen upp tandköttet och så hann bakterier krypa ner och hinna göra skada innan man borstar igen… Usel förklaring av mig jag vet haha… Veterinären hade bättre ordval ;)

/Elin
Sajtvärd på Ragdoll ifokus

burmamys
2017-06-02 10:22
#2

Ja det tycker jag låter väldigt märkligt, särskilt för att komma från en veterinär!🤔

Jag har uppfattat det såhär, att om man sanerar munnen på katten, och tar bort tandsten som sitter under tandköttskanten, då måste man hålla efter med tandkräm eller klorhexidin under några dagar för att hämma de bakterier som frisätts när man gräver och öppnar upp under tandköttet. 

Men om man bara borstar på tänder och tandkött så är det helt ofarligt! Samtliga de texter jag läst rekommenderar att man borstar tänderna så ofta som man har tid, och att någon gång i veckan är mycket bättre än att inte borsta alls. 👍

Inlärningen blir mer effektiv om du ägnar det en stund varje dag, men sedan är det helt okej att borsta lite då och då, när du hinner, för att förebygga problem.🙂

burmamys
2017-06-03 10:53
#3

Sitter nu och väljer mellan tre olika tandborstar. Kolla tråden i artikeln!🙂

Upp till toppen
Annons: