Annons:
Etikett03-hälsa-beteende-och-skötsel
Läst 1882 ggr
Monika_Larrson
2017-06-13 21:11

Attackerar och biter.

Jag har en ragdoll hane på 10 månader som attackerar och biter mig hårt. Han gör det i sängen och när jag går upp på morgonen, när vi leker, när han kammas och när han inte får direkt uppmärksamhet. Attackerna på morgonen och när vi leker har blivit färre då jag föröker distrahera och ignorera honom och i värsta fall ge honom en time out. Men jag får ingen förbättring med nämnda metoder när det gäller kamningen. Han bits under hela kamningen och när jag sedan ger honom tillåtelse att gå så hoppar han ner för att sedan vända sig om och flyga på mig. Då hjälper ingen distraktion. Han har en mkt jobbig krusig perseraktig päls så han måste kammas i alla fall varannan dag. Han började med attackerandet när han var ungefär 5 1\2 månad och har sedan fortsatt med det. Är inte roligt att bli biten varje dag… Han kastrerades när han var 6 månader. Han är ensamkatt men jag är pensionär och är hemma med honom varje dag. Han är ensam 2-6 h per vecka. Jag leker med honom 1 1\2 -2 timmar per dag uppdelat på 4-5 gånger. Han har mycket energi men han är svår att leka med. Han gillar inte många leksaker och tröttnar på dem efter att man lekt ett par gånger. Han leker aldrig själv. En del säger att han är underaktiverad och en del överaktiverad. Eller att han är dominant, stressad eller uttråkad. Jag vet inte riktigt vad jag ska tro. Har haft katt i 40 år men inte varit med om detta förr. Någon som har ett bra tips\råd?

Annons:
Eliinn
2017-06-14 22:52
#1

Låter inte alls kul det där och förstår att du är orolig att bli biten, kattbett är inte roliga om dem biter så det går hål.. Det är inte så att han känner obehag vid själva kammen/kardan/borsten du använder vid kamningen? Om det är så att han förknippar kamningen med något obehagligt. Har du testat borsta men en väldigt mjuk borste? En borste som naturligtvis kommer va för mjuk för att reda ut tovor med men som kan va bra för att vänja honom att kamningen inte är så farligt. Min ena katt förknippade tidigare kloklippning med något negativt av nån anledning. Jag gjorde så att jag klippte en klo och nöjde mig med det om det gick bra, då fick hon även en godis. Nästa gång kunde jag klippa två klor och självklart en godis efter det. Det gäller att avsluta när det går bra. Idag är det inga problem alls och hon vet såå väl att efter klorna är klippta får man minnsan godis! Är det något du tror skulle fungera? Men låter som problemet kanske sitter lite djupare ändå..

/Elin
Sajtvärd på Ragdoll ifokus

Eliinn
2017-06-14 22:56
#2

Hur är det förresten när du berör honom överhuvudtaget, bits han då också? Ibland kan ett veterinärbesök bra för att utesluta att han skulle ha ont eller på något sett vara sjuk.

/Elin
Sajtvärd på Ragdoll ifokus

Lena129
2017-06-15 03:25
#3

Om du klipper ner katten nu under sommaren blir det lättare med pälsen tänker jag som är praktisk… Usch så jobbigt att hålla på med en katt som bara bits.

//

Lena

Pia-69
2017-06-15 07:53
#4

Du kanske ska skaffa en katt till så han får en lekkamrat, kanske en hemlös katt från ett katthem? På så vis kanske du kan få lite avlastning och katterna kan leka med varandra! 🙂


Cats are like Potato Chips, You can't just have one!

burmamys
2017-06-15 13:13
#5

Jag har ingen ragdoll utan tre burmakatter, men vi tipsa om att du kan sysselsätta honom med fodergömmor av olika slag. Det låter som att din ungkatt har mycket energi och att trots att du leker så mycket med honom så är han inte nöjd. Dessutom har han svårkammad päls som kan göra honom lite öm i huden.

Förstår att du funderat en del själv och hittat en bra strategi att ignorera och avleda lekaggressionen (när han attackerar för att han vil leka jaktlekar med dina händer och fötter). 

Eftersom han ändå är lite bitig och rastlös kan du få god avlastning om du erbjuder fodergömmor, så han får arbeta för maten. Du kan göra enkla sådana genom att ta av locket på en äggkartong och lägga några godisar i locket, och så lägga botten i locket. Då får han jobba lite för att få isär kartongen och komma åt godiset. Du kan även lägga godis i glasburkar så han får fiska upp godiset med tassen. Det finns även aktiveringsbollar och diverse andra saker du kan köpa och lägga godis i. 

Att han är öm i pälsen kan antingen bero på att han vid något tillfälle blivit ordentligt luggad när han blivit kammad (kan vara länge sedan, hos uppfödaren) så han är på sin vakt och helst inte vill bli kammad alls. Där tycker jag Eliin gav jättebra råd, att kamma med mjuk borste, en liten stund, och så belöna med något gott. Gör detta flera gånger så du ger honom tid att lära om att han kan slappna av när du borstar honom. För att pälsen inte ska tova sig under inlärningen kan du kanske klippa ner pälsen, särskilt på känsliga ställen som lätt tovar sig, t ex armhålorna, mellan benen, m.m. 

Om du vill öka chansen ytterligare att lyckas med omlärningen, kan du ge katten Zylkene under någon vecka när du startar träningen. Det är ett lugnande kosttillskott gjort på kasein (ett protein i mjölk) och är hypoallergent och laktosfritt, utan kända biverkningar. Du kan köpa Zylkene på nätet, t ex här: http://www.veterinarbutiken.se/beteende-och-harmoni-katt/48-zylkene.html 

Det kan också vara bra att se över hans foder. En riktigt välbalanserat och näringsrikt foder ger oftast bättre pälskvalitet, pälsen blir mjukare, starkare, glansigare och därmed mindre frissig/tovig. Allra bäst är att ge rå föda, det behöver inte vara komplicerat utan du kan köpa frysta bollar av färdigblandad rå föda från t ex MUSH vaisto cat: http://www.mushbarf.com/sv/produkter/vaisto-cat 

Tänk på att fasa in det nya fodret, det gäller särskilt om han idag får torrfoder. Du kan hitta MUSH vaisto cat på Granngården och i flera djuraffärer, t ex Arken Zoo brukar alltid ha det i sitt sortiment. Kolla bara att du köper MUSH för katt och inte för hund.

Lycka till!🙂

burmamys
2017-06-15 13:23
#6

Länk till en text av Jackson Galaxy (på engelska) om orsaker till aggression hos katter. Jag tycker han är riktigt duktig på katters beteende!

http://jacksongalaxy.com/blog/2014/08/21/aggression-in-cats

Och här kan du gå in i olika videos eller texter där Jackson Galaxy förklarar hur du kan hantera kattens aggression:

http://jacksongalaxy.com/learnaggression

Annons:
Monika_Larrson
2017-06-16 13:33
#7

Plockade fram hans gamla "babyborste" igår och testade. Gick mycket bättre men han reagerade på svansen och baken så det är nog där skon klämmer. Ska fortsätta att öva med den och köpa en glestandad kam och testa på själva kroppen. Testade även att hålla honom lite annorlunda för han verkar inte gilla när man vänder runt på honom för mycket. Han är ganska känslig för beröring över lag, man måste läsa av honom noga för att hitta rätt tillfälle att kela och kamma på. Annars så slår det lätt över i bitande och attacker. Har testat ganska många olika godisgömmor, oftast är de roliga en gång och inte mer. Har dock en hemmagjord av en toarulle som han rullar ut åtminstonde ett par bitar ur. Ska testa äggkartong, det lät ju toppen! Han har haft problem med sin mage sen ganska lång tid tillbaka och jag börjar att misstänka att det är det som ligger bakom både pälsen och hans humör. Har varit hos veterinären flera gånger och tagit prover och underrsökt men de kan inte hitta något fel på honom. Har fått testa flera vetfoder, suck! Det senaste royal canin hypoallergenic. Visst har det blivit lite bättre, men inte bra och det värsta av allt är ju att det inte finns som blötmat! Ser ut som att maten kommer ut lika dan som den kommer in, som att han inte klarar av att smälta den. Bor ganska avsides så har svårt att få tag i rawfood men kan få tag i spannmålsfri mat som jag skulle vilja testa. Pratade med min veterinär för några veckor sedan och hon tyckte absolut inte att jag skulle göra det utan testa ytterligare ett vetfoder… Så vad gör man? Om jag ändå sätter igång med spannmålsfritt foder, ska jag börja med att lägga till blötmat eller ska jag byta torrfodret först? Han är superkänslig så jag måste vara försiktig.

burmamys
2017-06-16 18:13
#8

Härligt att du redan märker framsteg med mjukare borste! 😃

Jag tror du har rätt, en känslig mage som inte trivs med maten han får kan påverka både humöret och pälsen.  Tyvärr har veterinärer väldigt kort utbildning i näringslära, som genomförs av torrfoderföretag som Royal Canin och Hill´s. Veterinären har dock rätt i att OM din katt har en foderallergi, så vet du inte om det hypoallergena fodret fungerar förrän efter c:a 8 veckor. Om han blir bättre då, då kan du med stöd av veterinären eller ännu hellre med stöd av någon kunnig inom näringslära, utarbeta en uteslutningsdiet där du testar en proteinkälla i taget. Ofta börjar man med något katten inte ätit förut, som t ex lamm eller älg, och så lägger man till en proteinkälla i taget tills kattens allergi blossar upp. 

Men det är inte säkert att han är allergisk, han kan lika väl ha en mage som reagerar negativt på allt spannmål i fodret, felaktig näringsbalans, el.dyl. Om jag vore i din situation och har svårt att få tag i färskfoder, så skulle jag köpa ett bra blötfoder som Mjau eller Bozita. Börja med en burk och bjud på en liten smakbit. En tesked om dagen. Öka sedan successivt och kolla hur han mår. Då vet du att du ger ett hälsosamt foder som är spannmålsfritt och fritt från vegetabiliska protein, och är gjort på svenska råvaror där köttet inte innehåller antibiotika. 

Bra att du redan testat några fodergömmor! Här är äggkartong, glasburkar och aktiveringsboll mest populärt. Läs gärna denna artikel, här har jag samlat information om katters intelligens och inlärning, och jag förklarar hur jag brukar aktivera mina katter. Kanske hittar du något mer som passar?

http://burma.ifokus.se/articles/56769812ce12c431f40013f3-del-4-kattens-intelligens-och-inlarning?discussions-1

Varmt lycka till!❤️

Upp till toppen
Annons: