Annons:
Etikett03-hälsa-beteende-och-skötsel
Läst 5420 ggr
Honestyisdead
6/30/17, 10:38 PM

Är ragdolls aggressiva?

I den här tråden http://katter.ifokus.se/discussions/595394ce8e0e740ef70000af-ar-det-fel-pa-min-katt?discussions-1

Skriver en medlem att det är vanligt att ragdolls är aggressiva. Eller att många är det. Stämmer det?

Annons:
Monika_Larrson
6/30/17, 10:52 PM
#1

Personen i fråga har skrivit just detta påstående i flera trådar, bland annat i min tråd här. Tydligt att det bara är för att söka provokation. Ragdoll är inte en aggressiv kattras, det finns inte några sådana raser. Alla katter kan bli aggressiva och det finns då alltid ett problem bakom som är lättare eller svårare att hitta och åtgärda.

Aleya
6/30/17, 11:07 PM
#2

Har träffat många raggisar och aldrig sett någon tendens till att det är en aggressiv ras. Så jag tror det är bara gorm och okunnighet.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

OberonsMatte
6/30/17, 11:13 PM
#3

Aggressiv??!  Bara tanken är lite skrattretande faktiskt. 😃

Sajtvärd Katter iFokus

Honestyisdead
6/30/17, 11:35 PM
#4

Som jag misstänkte :)

Har ju själv motsatt uppfattning precis som ni.

[RagdollGbg]1
7/1/17, 1:36 PM
#5

#3 hahaha, ditt svar var klockrent. PRECIS vad jag tänkte! 😂

Eliinn
7/1/17, 4:45 PM
#6

#3  Min tanke också 😃

De ragdolls jag träffat har nästan vart för snälla för sitt eget bästa.

/Elin
Sajtvärd på Ragdoll ifokus

Annons:
Johannizz
7/24/17, 4:52 PM
#7

jag har en ragdoll! han e hur lugn som helst men han e mest lekfull! men kan såklart  gå över till att han bits m.m. men inte aggressiv!!

new2ragdoll
7/27/17, 2:09 PM
#8

Jag tycker inte att ragdolls är aggressiva. Pushar man deras tålamod - jovisst kan de bli sura (t ex kloklippning, långvarig borstning). Jag har nog bara varit med om en aggressiv katt i hela mitt liv. Har varit med om hundar som är argare :)

Ann-Britt.N
11/14/18, 8:59 PM
#9

Samtidigt finns det flera trådar där man kan läsa om Ragdolls som bits ordentligt och ofta. Mina barn och jag vill gärna ha katt och har fastnat för Ragdoll pga deras lynne. Ska jag tolka era svar som att det är ovanligt med dessa utåtagerade katter? I samtliga trådar jag läst förutom en så är det hanar som haft detta beteende - samtidigt har jag läst att hanar ska vara mer tillgivna och lugna i temperamentet….. Jag blir snurrig och velig.

OberonsMatte
11/15/18, 12:45 AM
#10

#9 Ragdoll är en katt, så de KAN både bitas och rivas, men det är extremt ovanligt att någon har anledning att kalla en Ragdoll "aggressiv", för mer godmodig och tillåtande ras får man leta efter och det  är enbart rastypiska temperament som används i vidare seriös registrerad raskattavel.

Jag tror att många som uppfattar kattindivider som aggressiva helt enkelt saknar kunskap om katters naturliga beteenden och misstolkar beteendet som "aggressivt" när katten i själva verket kanske bara leker, är rädd eller markerar att den ogillar något och vill ta sig därifrån.  Eller så hanterar och klappar de katten på fel sätt så att försvarsinstinkten aktiveras. Eller så har de omedvetet förstärkt bitbeteendet genom att tillåta och uppmuntra att kattungen biter i händer och fötter, och sedan är det inte lika roligt och gulligt längre  när katten blir äldre och det börjar göra riktigt ont.

Sajtvärd Katter iFokus

.m.m
11/27/19, 5:21 PM
#11

Vad i hela friden gör de med katten om den blir aggressiv, är min undran. 

Ragdolls är dumsnälla med lååångt tålamod. Finner sig i det mesta. Om en katt har visat nån typ av aggression så är det någon som frekvent är elak mot den. Jag har svårt att se alternativet att det skulle kunna vara genetiskt eller individuellt. Nåt har hänt helt enkelt.

Ragdolls2
1/2/20, 11:03 PM
#12

Min erfarenhet av ragdoll är snarare att de är lite för snälla. Därför väldigt viktigt att tex lära barn att vara snälla mot dem. Gäller såklart alla katter. Är katten aggressiv är det något som inte står rätt till. Antingen något fysiskt att den tex har ont någonstans eller psykiskt att den inte trivs, är stressad, osäker, understimulerad eller liknande.

Upp till toppen
Annons: