Annons:
Etikett04-uppfödning-och-genetik
Läst 1803 ggr
Tusen
2017-08-12 18:51

Börja med uppfödning

Jag skulle vilja börja med uppfödning av Ragdoll och undrar lite hur jag går till väga. 
Punkta gärna upp i vilken ordning man bör göra allt också.
Tacksam för svar.

Annons:
Vixxen
2017-08-12 19:06
#1

Börja med att ta kontakt med din katts uppfödare och hör om de kan tänka sig att hjälpa dig och vara mentor!

Eliinn
2017-08-12 20:25
#2

Det framgår inte om du redan har en ragdoll men om så är fallet så tycker jag också att prata med din uppfödare och be om råd :)  Sen är det ju inte självfallet inte säkert att personkemin stämmer alls med sin uppfödare och då får man försöka leta efter en annan uppfödare som skulle kunna tänka sig att hjälpa dig.

Om du har en hona  som du väldigt gärna skulle vilja använda i avel så tycker jag ändå att du ska höra med dennes uppfödare och höra vad denne tycker om att du tänker använda katten i avel.  Du har egentligen ingen juridisk skyldighet att inte avla på honan om uppfödaren misstycker MEN jag tror ändå att det är klokt att inte avla på den honan om uppfödaren misstycker för att undvika en dålig start som ny uppfödare. Dessutom kanske det finns en anledning varför just din hona inte är lämplig för avel.

Om du inte har en hona som du kan ha i avel kanske det vore nåt att söka upp en uppfödare där du kan ta en hona på foder? Du får då känna på hur det är att ha en kull hemma och allt som hör till men att det fortfarande finns en uppfödare som har största ansvaret för kullen och som kan finnas där som stort stöd.
Känner du sen att det här med kattuppfödare verkligen passade dig så är det ju bara att gå vidare och högst troligen så finns den tidigare uppfödaren där för dig som stöd längs vägen :)

Ett tips är också att besöka utställningar där du kan träffa på flera uppfödare och få lite tips!

Det finns även en rad frågor du behöver ställa till dig själv:
* Känner du att du är den tid och ork och engagemang som det kräver att vara uppfödare med allt vad det innebär ?
* Finns ekonomin? En uppfödare tjänar inte många kronor på sin uppfödning, om ens det.
* Hur ser ditt hem ut, finns det möjlighet att kunna avskilja en hona med kattungar från övriga katter eller andra djur?
*Känner du att du har kunskapen att vägleda dina framtida kattungeköpare?
och framförallt…
*Vad är målet med din uppfödning?

Det finns även en del regler och lagar som ska följas, både när det gäller vilken hona som får användas till avel men också hur många kullar som får tas per år.
Även regler kring hur stor inavelsgraden är när man väljer hane till honan.
Mer om det kan du läsa om på SVERAKs kattförbund :)

När du väl valt att starta din uppfödning så behöver du bli medlem i en kattklubb för att sedan registrera ett stamnamn :)

Jag är ingen uppfödare och har ingen erfarenhet av uppfödning utan detta är bara något jag lärt mig och läst mig till genom åren :) Om jag nämnt något galet så får man gärna rätta mig ;)
Tror du hittar mycket bra information på SVERAKS hemsida och ragdollklubbens hemsida om du inte redan kikat in där :) 

Hoppas mitt svar var till någon hjälp! :)

/Elin
Sajtvärd på Ragdoll ifokus

Tusen
2017-08-14 19:47
#3

#2 Tack för ditt svar. Det hjälper en hel del. SVERAKS sida har jag redan läst en del på men jag är lite osäker på i vilken ordning man bör ta det ifrån.

Dock förstår jag inte varför en uppfödare ska hindra en från att ta ungar.  
Jag har tänkt ställa ut katten först och sedan, om det visar sig vara en fin katt, ta ungar.  

Är uppfödarna rädda för konkurrens och dumpade priser eller vad är problemet? 
Inom aveln på andra djur brukar man hjälpas åt så att det blir så bra avkommor som möjligt.

Avlar själv upp hästar redan idag och där hjälps man åt när någon vill börja som uppfödare, aldrig försöka hindra någon ifrån avelsarbetet.

Eliinn
2017-08-16 20:31
#4

#3 
Det finns säkert flera olika anledningar, men framförallt tror jag att uppfödare är måna om kattaveln och hålla den seriös. Man vill inte att den ssk buskaveln ska öka där man korsar raser med varandra. Där personer inte har en åtanke att avkomman kan få defekter och sjukdomar som en seriös uppfödare försöker avla bort.

Sen kan det ibland handla om att mamman eller pappan har använts mycket i avel och man inte anser att det inte ska avlas mer på den linjen pga inavelsgraden.

Det kan också handla om att just den katten inte följer raststandaren så väl och att den därför inte tillför rasens något bra.  Sen kan man alltid diskutera om rasstandarden verkligen är så bra i alla raser… 

I det stora hela tror jag  och hoppas att det handlar om att man är mån om aveln och hälsan på katterna och inte om konkurrens och att priserna sjunker.

Kommer man in med inställning att man är seriös och att man har ett mål och tanke bakom  aveln så tror jag man möts seriöst tillbaka. Sen finns det alltid undantag såklart.  Misstycker uppfödaren ändå att använda den sålda honan i avel så fråga efter anledning till att denne misstycker. Finns det en anledning kanske man bör ta till sig det, om inte så får man ta en funderare om man ska strunta i att uppfödaren misstycker och avla ändå eller gå vidare och faktiskt hitta en uppfödare som har en hona som denne tycker är passande individ för aveln :) Det första alternativet kan innebära en negativ start för den framtida aveln som jag nämnde i tidigare inlägg. Där bör man fundera om det isåfall verkligen är värt risken av det pratas negativt om en bland andra uppfödare. 
 
Jag håller som sagt inte på med avel så jag har inga egna erfarenheter om hur hjälpsamma dem är bland ragdolluppfödarna, men jag tror säkert dem finns! :)
Det är bara ut på utställningar och skapa kontakter :)

Att du håller på med avel inom hästvärlden är ju bara positivt då du iallafall har en insikt i hur avel fungerar och du har säkert koll på att det finns en rad olika anledningar varför en del hästar inte ska gå i avel. 

Jag önskar dig iallafall all lycka till i ditt val! :)  och uppdatera oss gärna :)

/Elin
Sajtvärd på Ragdoll ifokus

Tusen
2017-08-16 22:28
#5

#4 Tack! Det ska jag absolut göra.

Tusen
2017-08-20 00:07
#6

Jag har nu kontaktat uppfödaren som var väldigt tillmötesgående och trevlig och hon kommer nu att hjälpa mig med både utställning och avel på min hona. Fast det kommer nog dröja ett tag innan hon kommer att få ungar, då hon bara är 6 månader än så länge.

När anser ni är bästa åldern på honan, att ta kattungar?

Annons:
Upp till toppen
Annons: