Annons:
Etikett03-hälsa-beteende-och-skötsel
Läst 2733 ggr
Kiiwih
8/15/17, 1:41 PM

Välja torrfoder till en känslig kattmage

Hej!

En av mina tre katter kommer från ett dåligt hem där han upplevde matbrist och har problem med att han hetsäter, vilket gör att han strax efter måltiden kräks. Detta händer i stort sett alltid på natten och det verkar som att det generellt är torrfodret som är det jobbiga, inte blötfodret. Jag tror att han sväljer torrfoderbitarna hela, mer eller mindre. Att magen blir galen då är ju inte så konstigt.

Han äter Mjau kladdmat och har fri tillgång av Applaws torrfoder. Jag vill helst ge katterna spannmålsfritt torrfoder, dvs. att Royal Canin, Hill's och andra (enligt min åsikt) löjligt dyra torrfoder med tanke på innehåll, förmodligen inte är på tapeten. Och då jag är student så har jag tyvärr inte råd med vad som helst- I framtiden vill jag ge katterna t.ex. Orijen eller Acana men nu finns inte den möjligheten, tyvärr. Jag har kikat på "Happy Cat Sensitive Grainfree Reindeer" och "GranataPet DeliCatessen Adult Lax" på zooplus. Tydligen ska den sistnämnda ha något större bitar än Applaws.

Har någon där ute haft samma problem? Alt. en katt med en allmänt känslig mage? Vad ger ni era katter? :-)

Annons:
Fridaaaa
8/15/17, 1:45 PM
#1

Måste du ge torrfoder då? kan du inte ge bara blötmaten? =)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Maria
8/15/17, 1:57 PM
#2

Jag håller med Frida. Skippa torrfodret.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Kiiwih
8/15/17, 2:35 PM
#3

De andra katterna äter nästan enbart torrfoder  så det är tyvärr inget alternativ. Jag vet att vissa har synpunkter på det här med torrfoder och huruvida man ska ge eller ej men det funkar i vårt hushåll och ser alltid till att de dricker ordentligt ur vattenfontänen :-)

Monika_Larrson
8/15/17, 2:43 PM
#4