Annons:
Etikett03-hälsa-beteende-och-skötsel
Läst 2733 ggr
Kiiwih
8/15/17, 1:41 PM

Välja torrfoder till en känslig kattmage

Hej!

En av mina tre katter kommer från ett dåligt hem där han upplevde matbrist och har problem med att han hetsäter, vilket gör att han strax efter måltiden kräks. Detta händer i stort sett alltid på natten och det verkar som att det generellt är torrfodret som är det jobbiga, inte blötfodret. Jag tror att han sväljer torrfoderbitarna hela, mer eller mindre. Att magen blir galen då är ju inte så konstigt.

Han äter Mjau kladdmat och har fri tillgång av Applaws torrfoder. Jag vill helst ge katterna spannmålsfritt torrfoder, dvs. att Royal Canin, Hill's och andra (enligt min åsikt) löjligt dyra torrfoder med tanke på innehåll, förmodligen inte är på tapeten. Och då jag är student så har jag tyvärr inte råd med vad som helst- I framtiden vill jag ge katterna t.ex. Orijen eller Acana men nu finns inte den möjligheten, tyvärr. Jag har kikat på "Happy Cat Sensitive Grainfree Reindeer" och "GranataPet DeliCatessen Adult Lax" på zooplus. Tydligen ska den sistnämnda ha något större bitar än Applaws.

Har någon där ute haft samma problem? Alt. en katt med en allmänt känslig mage? Vad ger ni era katter? :-)

Annons:
Fridaaaa
8/15/17, 1:45 PM
#1

Måste du ge torrfoder då? kan du inte ge bara blötmaten? =)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Maria
8/15/17, 1:57 PM
#2

Jag håller med Frida. Skippa torrfodret.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Kiiwih
8/15/17, 2:35 PM
#3

De andra katterna äter nästan enbart torrfoder  så det är tyvärr inget alternativ. Jag vet att vissa har synpunkter på det här med torrfoder och huruvida man ska ge eller ej men det funkar i vårt hushåll och ser alltid till att de dricker ordentligt ur vattenfontänen :-)

Monika_Larrson
8/15/17, 2:43 PM
#4

Om du vill fortsätta att ge torrfoder kan du testa att inte ha fri tillgång på torrfodret. Portionera ut all mat på fasta tider. En aktiveringsmatskål är även jättebra att ha till torrfodret då katten inte kan äta så snabbt. Tycker att den här från zooplus är både billig och bra. http://m.zooplus.se/shop/katt/kattskalar_fontaner/aktiverande_skalar/349083 Tycker även att du ska kontrollera kattens tänder om du inte har gjort det så att det inte är något fel. Lycka till!

Kiiwih
8/16/17, 4:01 PM
#5

#1 och #2 jag glömde att skriva: tack för att ni tog er tid att svara! Jag var lite stressad när jag skrev mitt första svar, förlåt! 

#4 tack så jättemycket för tipset, jag ska prova att ge dem mat vid bestämda tider. Jag har en aktivitetsleksak som jag gett godis i innan men kan prova att ge torrfoder i den istället. Jag har inte vågat tidsbestämma maten innan då jag tänker att då Link (katten som hetsäter) får ännu mer panik för att det inte finns någon mat, han tror ju alltid att han aldrig någonsin kommer att få mat igen. Men jag ska ge det en chans :-) jag förstår dock inte kopplingen mellan tandproblem och hetsätande, menar du att han har ont i tänderna och att det är därför han inte tuggar torrfodret? :-)

Pia-69
8/16/17, 8:40 PM
#6

#5 Det var så jag upptäckte att en av mina katter hade Forl och numera även katt nr 2! De får idag endast mjuk/våtfoder!


Cats are like Potato Chips, You can't just have one!

Annons:
Monika_Larrson
8/16/17, 11:44 PM
#7

#5 Katter brukar vara riktiga vanedjur och att ge dem mat på fasta tider kan skapa en trygghet för dem. De lär sig ganska snabbt vilka tider de får sin mat på och att nästa mål mat inte är långt borta. Portionerna blir även mindre så att katten inte kan äta hur mycket som helst. Du får prova dig fram och se om det passar din kisse. Katter som har tandproblem tuggar oftast inte sin mat. De äter då för mycket och för snabbt, vilket i sin tur resulterar i att de kräks upp maten när den sväller i magen. Därför kan det vara bra att se över kattens tänder. #6 Upptäckte också Forl hos en av våra katter när hon slutade att tugga sin mat.

raggis22.telia.com
8/19/17, 5:39 PM
#8

Jag har uppblött torrfoder,

Maria
8/19/17, 5:46 PM
#9

#8 Jag har hört att det fort bildas bakterier i uppblött torrfoder .

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Fridaaaa
8/19/17, 5:46 PM
#10

#8 Uppblött ska man bara ha kort stund, sedan kasta. Det börjar bildas mögesporer rätt snabbt.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Kiiwih
8/24/17, 9:16 PM
#11

#7 tack för svar! Jag har nu hittat ett torrfoder med rejäla bitar och kisen i fråga tuggar det utan problem, vad jag kan se. De större bitarna MÅSTE han ju tugga, vilket verkar ha hjälpt. Jag ser inga varningstecken på att det skulle vara forl, om jag utgår från de symptom som går att hitta om sjukdomen. Jag har kikat på tandköttet och det ser fint ut, han har inte äcklig andedräkt, etc… Han har inte kräkts en enda gång sen foderbytet (en vecka sedan) så jag ser ljust på framtiden angående torrfodret. Nästa problem blir hur vi ska lösa hans blötfoderfixering, så att säga. Han blir så hysterisk när det närmar sig mat (morgon när vi gått upp, kväll klockan 21). Men det är ett något mindre problem :-)

raggis22.telia.com
8/27/17, 11:18 PM
#12

Vilket foder??

Kiiwih
10/14/17, 9:46 AM
#13

#12 Det heter Arion Large Breed. Vi har en vinröd/vit påse som heter Joint Support. Vad syftet med fodret är (exempelvis för päls, leder, känslig mage…) brydde jag mig inte om utan jag köpte för att bitarna var så stora. Det har, som sagt, fungerat utmärkt! Nu är det ju 1,5 månader sedan vi köpte detta foder och vår Link har inte kräkts en enda gång på grund av hetsätning :)

Annons:
Djupdal20
10/15/17, 11:44 AM
#14

Vad bra att du hittat ett foder som fungerar. Jag har också haft en som kräkts, men som inte gör det sedan jag bytte till ett foder med spannmål och mera grönsaker (RC). Har hört flera med liknande erfarenheter. Det är inte alltid som teorier på kattforum om vad som är "naturligt" och vad som är "dåligt" stämmer med verkligheten för alla katter, och så länge katten håller vikten, är bra i magen och fin i pälsen, finns ingen anledning att ha dåligt samvete för att man ger ett "dåligt" foder. :)

Upp till toppen
Annons: