Annons:
Etikett03-hälsa-beteende-och-skötsel
Läst 1527 ggr
oliviaandersson
2017-09-17 19:03

Förlorade kattunge i FIP, vågar jag köpa ny?

Hej från en bruset hjärta! Jag hann bara ha min sötnos i tre veckor innan jag fick avliva henne då jag fick besked om att hon hade våt FIP. Overkligt och så hemskt sorgligt! Nu till min fundering.. Jag vill så gärna hämta hem en ny pälskling men jag är livrädd, dels för att även denna katt ska insjukna i FIP men även för att viruset kanske finns kvar här hemma, vad tror ni? Om jag väntar 6 veckor och verkligen städar hemmet ordentligt och speciellt rengör kattoa osv, är det säkert att hämta hem en ny då?

Annons:
OberonsMatte
2017-09-17 19:18
#1

Jadå, det är inte FIP som smittar utan ett ofarligt och vanligt förekommande virus (Corona) som hos enstaka individer kan mutera till FIP.

Sajtvärd Katter iFokus

Eliinn
2017-09-17 19:25
#2

beklagar verkligen att du förlorade din älskling  alldeles för tidigt! :(

FIP viruset i sig har inte visat sig vara smittsamt, däremot kan det sprida coronaviruset i tarmform dvs via infekterad avföring.

Viruset kan överleva upp till 6 veckor och är rätt känsligt för vanliga rengöringsmedel… 

Så det borde inte vara några problem tycker jag.

Däremot skulle jag nog nojig som man är köpa en helt ny kattlåda till nya katten för säkerhetsskull även fast det med all säkerhet inte är någon fara då men.

/Elin
Sajtvärd på Ragdoll ifokus

oliviaandersson
2017-09-17 20:46
#3

Tack för svar!! Bör jag slänga hennes leksaker, bara för att vara på säkra sidan?

Junkan
2017-09-18 16:44
#4

Jag kastade allt, torkade alla golv med specialmedel som finns hos granngården och väntade 5 månader. Detta efter att båda mina kattungar dött med drygt en månadsmellanrum.

Djupdal20
2017-09-24 08:54
#6

Det är större risk att den nya katten redan bär corona-viruset, än att den smittas hos dig om du städar ordentligt. Det är ju ett väldigt vanligt virus, som är svårt att undvika. Köper du din nya katt från samma uppfödare så behöver du nästan inte ens fundera på att städa, för den kommer ändå högst sannolikt att ha samma virus med sig i sin ofarliga form. Precis som från väldigt många andra uppfödare. Jag tycker ändå inte att det är något som behöver hindra att man väljer samma uppfödare igen, annat än rent känslomässigt. Men det finns trots allt några riskfaktorer att ta hänsyn till, när det gäller risken för att det ofarliga viruset muterar. En av dem är smittrycket, så om en uppfödare har väldigt många katter och ungar hemma, och är lite mindre noggrann med att hålla rent, så ökar risken. Välj en uppfödare med färre katter och ungar hemma i så fall, om det känns bättre. Sen finns det en viss ärftlig riskfaktor också, så det kan vara bra att undvika ungar efter samma föräldrar. Annars finns nog ingen anledning till oro, annat än den där helt normala som alltid finns. Lycka till! :)

Annons:
Junkan
2017-09-24 14:37
#7

På Irland har man lyckats få bort viruset helt i Birmauppfödning, har tydligen tagit tid och kraft men könns helt rätt.

Upp till toppen
Annons: