Annons:
Etikett04-uppfödning-och-genetik
Läst 1852 ggr
UlrikaC
11/4/17, 8:31 PM

Hur kommer fina kissen bli tecknad som vuxen?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Jag skulle behöva omgående hjälp med info om ur den här härliga bruna bicolorkissen 😻 kan komma att bli tecknad när han blir stor. Mamma (vänster) mormor (höger) och pappa bruntabby colorpount på ensambild. Han är så söt men jag skulle vilja få råd från er som är proffs och behöver det snabbt tyvärr 😉. Hur mörk kommer han bli i masken och på kroppen? Jag har ingen erfarenhet där. Tacksam för hjälp! 😺 Såklart är det inte avgörande för ett köp då det är en härlig liten krabat men något man gärna vill veta. Med vänlig hälsning, Ulrika

Annons:
OberonsMatte
11/4/17, 8:44 PM
#1

Han är brun bicolor precis som mamma och mormor och kommer ha lika mörk mask. Hans vita V i ansiktet kommer som du ser på bilden bli mittemellan mormors och mammans i storlek (ungefär som min Oberons, som jag har som profilbild, fast Oberon är blå bicolor och alltså ljusare i maskfärgen).

Sajtvärd Katter iFokus

UlrikaC
11/4/17, 10:49 PM
#2

Tack Oberons Matte!! :). Det låter fint det där, din kisse ser ju jättefin ut så då blir jag glad. Spännande att se! Jo jag hade svårt att välja mellan blå eller brun, så fina båda. :) Med vänlig hälsning, Ulrika

UlrikaC
11/5/17, 5:24 AM
#3

Hur vet man om en Ragdoll kommer att utveckla en fin mask? Som i det här fallet ser man en viss tendens till att det börjar mörkna precis som du säger med ett fint v men kommer den bli någorlunda symmetrisk som på din Oberon. Masken är ju även den en egenskap som är så läcker med Ragdollen :).

OberonsMatte
11/5/17, 10:21 AM
#4

#3 När kattungen är så stor att man ser konturerna av det vita i ansiktet ser man hur teckningen kommer bli. Det vita kan alltså varken sprida sig eller minska utan bara framträda tydligare när maskfärgen mörknar. Kattungen på bilden har helt färgade öron och ett symmetriskt och fint V och så kommer det förbli.

Sajtvärd Katter iFokus

UlrikaC
11/5/17, 11:08 AM
#5

Tack Oberons matte :). Det är vad jag anat, svårt när man ska köpa en liten krabat och inte bara ska tänka på att den ser så fantastiskt fin ut som kattunge utan faktiskt blir stor också. Och det är ju kul om den artar sig åt det håll man hoppas på men såklart kommer man ju tycka om den lika mycket för det ;). Det borde finnas mer information om det på ex Ragdollklubben så att man kan informera sig även om det, kanske det finns men har inte hittat.

OberonsMatte
11/5/17, 11:22 AM
#6

#5 Här är den gamla bildtråden "Liten blir stor" där du kan se exempel på hur olika ragdollteckningar ser ut i ung respektive vuxen ålder: https://ragdoll.ifokus.se/discussions/4f2cae6f88f47251ee0005f6-bildtrad-liten-blir-stor?4d712533b9cb4621410489c9-3

Sajtvärd Katter iFokus

Annons:
UlrikaC
11/5/17, 11:54 AM
#7

Ja vad bra den ska jag titta på, tack! :)

UlrikaC
11/5/17, 2:37 PM
#8

Var kul att titta på den länken, :). Härligt att se hur de blev sedan. Jag undrar hur mörk kroppen kommer att bli, han har ju en stor fläck på ryggen så där blir det väl så men sedan undrar jag, kommer han bli mörk som mormor eller mellanvatian av mamma/mormor. Jag har fått lite olika info på annat håll så bra med mer input där ;).

OberonsMatte
11/5/17, 4:58 PM
#9

#8 Hur mörk kroppsfärgen på ryggen blir på en enskild individ är nog omöjligt att säga, men eftersom han är brunmaskad (den mörkaste maskfärgen) kommer den ljusa kroppsfärgen förmodligen bli mer brun om några år när färgen är helt utvecklad, men ändå flera nyanser ljusare än maskfärgen (som ju egentligen är svart där den är som mörkast).

Vitfläcken på ryggen kommer förstås förbli vit. (Min Oberon har också en vitfläck på ryggen och det är jättefint tycker jag).

Anlag, ålder, maskfärg och temperatur påverkar kroppsfärgen. Vistas katten ute mycket i kyla eller om pälsen rakas, blir den mörkare.

Sajtvärd Katter iFokus

UlrikaC
11/6/17, 12:02 AM
#10

Ja det där var intressant! Jag har läst om att färgen påverkas där det är kallare på kroppen men visste inte att den även påverkades av att vistas ute eller av rakning, kul :). Ja visst kan det vara fint med en fläck också. Oberon ser ut att vara en stilig herre :). Fin mask, det är så kul att se alla olika varianter, och det är härligt att det inte bara finns ett utseende som anses rätt. Apropå rakning, är det något som många gör och i så fall i vilket syfte?

OberonsMatte
11/6/17, 7:20 AM
#11

#10 För den som har svårt att acceptera att en ragdoll fäller vita hårstrån överallt eller om katten har en problempäls kan det hända att rakapparaten eller Furminatorn (hu!) kommer fram, men jag har aldrig tagit till så drastiska medel. Mirakelkammen är det enda som behövs!

Angående temperaturkänsligheten hos maskade katter fick min förra Birma en mörk fläck på ryggen när pälsen växte ut igen efter att ha lossnat där p.g.a. ett sår. Det såg lite lustigt ut, men så småningom blev den ljus igen. Får en omönstrad maskad katt ögoninflammation ljusnar pälsen runt ögonen p.g.a. värmen så att det blir som ljusa glasögon.

Sajtvärd Katter iFokus

UlrikaC
11/9/17, 4:48 PM
#12

😃 Furminatorn ja det lät kul. Ja det var intressant,  då får man extra hjälp att se om något inte står rätt till ;), det var bra att veta. Vilken spännande egenskap det där, den har jag inte hört talas om innan jag började läsa på om Ragdollsen och du berättade mer 🙂. Tack för dina bra svar.

Upp till toppen
Annons: