Annons:
Etikett03-hälsa-beteende-och-skötsel
Läst 1181 ggr
BlairLaté
11/7/17, 7:15 PM

Massor med tovor

Hej!

Min ragdoll hona på 2 år har massor med tovor i armhålorna, nedre delen på magen och vid halsen. Jag har försökt att klippa bort de men det är svårt eftersom de sitter nära skinnet och jag vill inte riskera att klippa henne i skinnet. Det går inte att kamma ut de heller. Hon hatar att bli kammad och att bli rörd på magen så det är väldigt svårt att försöka göra någonting åt tovorna när hon säger emot tydligt. Därför kan jag inte raka bort de. Jag bryr mig mest om att hon ska må bra och inte lida så utseendet är inte det viktiga.

Vad ska jag göra för att få bort de?

Annons:
Cottonbasics
11/8/17, 7:37 AM
#1

Har också samma problem med våra katter.

Jag rakade vår katt försiktigt då han hade massor med tovor. Lite åt gången så gick det ganska bra.

Lagavulin
11/8/17, 1:26 PM
#2

Hårtrimmer

Eliinn
11/9/17, 9:13 PM
#3

Om du tycker att hon har väldigt mycket tovor och att hon tycker att det är obehagligt att bli rörd på magen så skulle jag nog lämna in henne på klinik eller hund- och katttrim. Djurkliniken är att föredra om katten tycker att det är obehagligt då dem kan ge lugnande eller helt söva ner katten, men att söva ner katten helt är mer extrem fall.
Men att klippa ner dem helt där dem har tovorna kan ibland underlätta då man får en omstart och dete blir lättare att hålla pälsen tovfri vart efter den växer ut igen.

Men sen är vissa katter svåra att hålla tovfria även fast man är duktig på att kamma.  

Om det inte är väldigt mycket tovor skulle jag som tidigare nämnt försöka lite försiktigt med en trimmer om du känner dig bekväm med att göra det när hon tycker det är lite obehagligt.

Finns även så kallade utredningsprayer  som kan underlätta när man reder ut tovorna :)

/Elin
Sajtvärd på Ragdoll ifokus

Djupdal20
11/10/17, 10:42 AM
#4

Den här är jättebra för att undvika att det bildas tovor, och klarar även av att reda ut en hel del. Det är små knivar som skär isär och drar med sig underull. Ta lite i taget varje dag, så länge hon orkar utan att protestera. Kan gå, och är oavsett bra att ha. Rekommenderas!

https://animail.se/ullkniv-mars-coat-king-fin.html

Upp till toppen
Annons: