Annons:
Etikett04-uppfödning-och-genetik
Läst 2480 ggr
Cottonbasics
2017-11-08 07:45

Ragdoll hona löpning

Vi har en avelshona som är 4 år. Vi har länge väntat på att hon ska börja löpa, men nu först då hon är såhär gammal har hon börjat löpa. 

Vi försökte tidigare på uppfödarens råd att ändå ha henne med en hane, men inget hände.

Nu löper hon väldigt ofta och vi funderar hur vi ska göra.

Nu undrar vi alltså om hon vid 4 års ålder är för gammal för sin första kull?

Annons:
Eliinn
2017-11-09 21:02
#1

Rent generellt brukar man väl säga att honan ska va max 3 år första gången men jag överlåter någon ragdolluppfödare svara på hur det ser ut för just rasen, men skulle tro att det är liknande.  Efter 3 år ökar ju risken för komplikationer.

Jag skulle rådfråga en veterinär och och eventuellt låta katten undersökas. 
Du har inte rådfrågat din uppfödare nyligen vad hon anser ?

/Elin
Sajtvärd på Ragdoll ifokus

Djupdal20
2017-11-10 10:52
#2

Risken för komplikationer ökar med stigande ålder,  delvis pga att bäckenet fixeras. Hur mycket är svårt att säga, eller jag vet helt enkelt inte, men en del iallafall. Sen skulle jag fundera både en och två gånger på hur det är ställt med det hormonella på en hona som inte börjar löpa förrän vid 4 år. Det mesta vid parning, dräktighet, värkarbete, mjölkproduktion, etc styrs ju också av hormoner. Sen tillkommer det faktum att sånt här till en del är ärftligt, så jag skulle ställa mig frågan om en hona som inte löper förrän vid 4 år är avelsmaterial överhuvud taget. Svårt naturligtvis, men tål att funderas över.

Cottonbasics
2017-11-19 10:40
#3

Tack för era svar!

Vi har bestämt att vi inte avlar på henne utan väntar tills vi har en annan hona :)

Pinpin
2018-01-03 13:51
#4

jag lånade ut en hane till en något äldre hona än din o hon fick 2 kullar därefter o det är nu några år sedan o hon mår alldeles prima

Upp till toppen
Annons: