Annons:
Etikett04-uppfödning-och-genetik
Läst 1977 ggr
Temalie
11/13/17, 7:01 PM

Mitted med bläs eller bicolor?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4

Hej!

Till julen ska jag och min sambo hämta hem vår lilla ragdolltjej och det har gått lite fram och tillbaka vilken teckning hon har. Först trodde uppfödaren att hon var bicolor men kom sedan fram till att hon är mitted (som mamman) fast med en bläs. Nu när hennes färger börjar bli mer framträdande börjar jag dock fundera på om hon inte är bicolor ändå.

Jag har nämligen reagerat på att hennes strumpor är väldigt höga och på en ny bild jag fått ser det ut som att åtminstånde ena strumpan på frambenet verkar gå upp på insidan av benet och gå ihop med bröstet/magen. Även hela bakbenen ser vita ut upp till höfterna och det känns också mer som bicolor, eller har jag helt fel?

För mig spelar det ingen roll vad hon är, jag är bara nyfiken på att lösa det här "mysteriet" och lära mig mer om ragdoll-teckningar :)

Annons:
Temalie
11/13/17, 7:03 PM
#1

(Bilden där hon ligger och sover visas inte i helbild för mig, vet inte hur det är för er andra, men det skall vara en helkroppsbild så om man öppnar bilden i ny flik kan man se hela.)

OberonsMatte
11/13/17, 7:18 PM
#2

För mig ser hon ut som en bicolor med lite för mycket färg på benen. Vad har pappan för vitfläcksgrad? Är det genetiskt möjligt att hon är Bicolor?

Sajtvärd Katter iFokus

Temalie
11/13/17, 8:15 PM
#3

Enligt stamtavlan är pappan brunmaskad bicolor (n 03) och vad jag mins av bilden på honom var han otroligt mörk över nästan hela kroppen med vitt kring nosen (såg inte benen). Så allt på honom som inte var vitt hade typ samma mörkbruna, nästan svarta, färg. Men jag gissar då att det är fullt möjligt att hon är bicolor?

Djupdal20
11/21/17, 6:49 AM
#4

Om mamman är mitted och pappan bicolor så kan ungarna bli båda delarna, oavsett om pappan är true bicolor eller high mitted genetiskt. Så man får gissa helt enkelt, och registrera som det som känns bäst, när det blir så här lite mittemellan. Av det man ser skulle jag själv helt klart regga som bicolor, båda frambenen ser ju vita ut en bra bit upp. Men det är svårt att se magen på bilderna, och om den är färgad med bara en smal vit strimma i mitten så blir det knivigare. Men bicolor för mig annars. :)

Upp till toppen
Annons: