Annons:
Etikett02-allmänt-ragdollsnack
Läst 4082 ggr
OberonsMatte
2017-11-17 22:50

VARNING!

Såg till min förskräckelse att det ligger en annons på Blocket där man kan köpa huskatter för 7000 kr styck. Både mamman och pappan saknar stamtavla enligt annonsen, men ändå benämns ungarna som "Ragdolltjejer".

Snälla, snälla ragdollspekulanter, stöd inte huskattavel!

Vill ni ha en Ragdoll så köp enbart MED stamtavla, så att ni stödjer rätt saker, dvs ansvarfull och omsorgsfull avel och uppfödning. "Behöver" man ingen stamtavla kan man adoptera katter av alla slag och åldrar från ett katthem.

Att det är viktigt med stamtavla även när det gäller sällskapskatter handlar inte om snobbism, det handlar om att motarbeta den kattsyn och oansvariga huskattavel som är orsak till att vi har över 100.000 hemlösa katter. Hur en katt ser ut spelar ingen roll, även raskatter finns i alla utseenden, så det är inte DET man betalar för. Man betalar för uppfödarens insatser, ansvarstagande, engagemang, utgifter och kostnader.

Sajtvärd Katter iFokus

Annons:
Grodan
2017-11-17 22:57
#1

Det finns flera sådana annonser, där föräldrarna är "renrasiga utan stamtavla"…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

OberonsMatte
2017-11-17 23:03
#2

#1 Ja, och det är för sorgligt att det går att sälja kattungar för hutlösa priser genom att bedriva den sortens förkastliga avel. Det är bara p.g.a. att ungarna går att sälja som enländet fortsätter. En god sidoinkomst för samvetslösa katt-ovänner.

Sajtvärd Katter iFokus

Grodan
2017-11-17 23:55
#3

Kanske något för skattemyndigheten att bita i?

(eller kattemyndigheten…haha)


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

[Vayetsi]
2017-11-19 08:45
#4

Ja jag vet, det är hopplöst. Dessvärre får vi nog leva med det eftersom det inte är olagligt att bedriva den sortens avel. 

Det som stör mig mest är hur nonchalanta folk är när de inte respekterar uppfödarnas önskemål att inte avla på raskatten de köpt. Jag tänker på annonser där det står "mamman/pappan är renrasig och har stamtavla". Kapitalismen i ett nötskal; inte bry sig om hantverket och engagemanget bakom - bara se vad man själv kan tjäna på det. Tragisk.

Jag möts inte helt sällan av "chockade" ansiktsuttryck när jag svarar på vad jag betalat för mina katter - den frågan dyker alltid upp av någon märklig anledning 😉 Har slutat debattera varför en raskatt kostar det den kostar eftersom vissa människor väljer att bara se summan. 

Så, nu fick jag det sagt 😂

Lena129
2017-11-20 12:44
#5

Det är ju faktiskt så att man inte kan ställa några som helst krav på sålda djur. Sålt är sålt. Apripå kastrering. Sen mår jag helt illa när jag ser att föräldrar har stamtavlor men man bryr sig inte om att regga ungarna. På köpet förlorar man ganska många tusenlappar på varje unge. Troligen är då inte föräldrarna hälsoundersökta så att dom uppfyller villkoren för att registreras. Annars kostar dom ju lika mycket i foder etc att föda upp. Så jag håller med - snälla, köp inte oregistrerade kattungar. Eller hundvalpar för den delen. Det finns ändå en säkerhet i att uppfödare följer regler och använder rätt formulär. Ifall något skulle hända. Ansvarsfulla uppfödare är det ni ska leta efter. Inte efter billiga djur. Inköpspriset är ingenting om ni behöver uppsöka veterinär. Det kostar skjortan idag.

//

Lena

MonicaLagerquist
2017-11-22 15:29
#6

Jag har fått många samtal under åren där folk undrar hur de ska göra för att få ut stamtavlor på sina köpta katter.Säljaren har inbillat godtrogna köpare att köparen kan själv fixa stamtavla på katten de köpt för oskäligt dyra pengar.

Stolt ägare till fem La permer

Annons:
UlrikaC
2017-11-22 15:36
#7

Hej! Jag jag har också sett att det florerar en del knepiga annonser. Jag är själv ute och letar efter min framtida sällskapskisse och det är verkligen inte lätt, jag har inte hållit på så länge än men försöker sätta mig in lite mer. Finns så många trevliga säljare/uppfödare men en del annonser undrar man över och ser man inte är som det står i SVERAKS uppfödarregler. Det är inte lätt att hitta den kisse man söker heller för de försvinner fort och så vet man ju inte hur de blir heller när man tittar på den gullig lilla kattungeannons. Jag undrar bland annat över det här med hur man får avla på rasen, hur är det med korsning mot annan ras, säg perser tex.? Jag har farit runt och läst på Scandinavian Ragdoll, Kattförbundet SVERAK och både här och där. Jag kan såklart läsa där igen men jag tycker att jag läst att man inte får (om man ska ha stamtavla) om de ligger för nära den redan etablerade rasen så det inte tillför något för nuvarande ras och  längre ifrån vet jag inte heller. Sedan är det upp till uppfödaren hur den vill avla egenskaperna inom rasen.

Nu funderar jag inte på att avla men kan vara bra att veta för som ni säger så ligger det en del annonser där det uppenbarligen är huskatt det talas om men de kallar det för Ragdoll och kanske vet de inte själva att de inte ska kalla dem för det utan snabbt slänger upp en annons och hoppas på att sälja dyrare. Jag själv tycker att det är helt klart att det blir dyrare om man ska följa uppfödarkodexen men det kostar ju att hyra in hankatten, vaccinering, veterinärbesök och stamtavla mm så för min del är det ok och då vet jag förhoppningsvis ska de värsta problemen kanske vara hittade på lilla kissen även om man naturligtvis inte kan veta framtiden.  Jag själv vill bara försöka hitta den där härliga kissen med K som kommer att utvecklas åt det håll jag tänkt mig  eller hoppas på (och det finns flera varianter där som man gillar) och såklart frisk och mysig. Inte lätt där tycker jag.

OberonsMatte
2017-11-22 19:17
#8

#7 Det är tyvärr inte förbjudet att föda upp huskatter, dvs katter utan stamtavla.

Att katten har stamtavla betyder dock inte nödvändigtvis att den är renrasig. Det är inte det som är det viktiga utan att aveln är registrerad. Utparningar med andra raser förekommer ibland för att bredda genpoolen, men då handlar det som sagt om godkända registrerade utparningar enligt strikta regler.

Att aveln är registrerad innebär att ungarna har stamtavla, men det flesta blandrasannonser är tyvärr bara resultatet av den värsta sortens buskavel, dvs samvetslöst och ignorant utnyttjande av raskatter för att massproducera huskattungar.

Jag tycker att det brukar vara lätt att se om det handlar om raskattuppfödning eller huskattuppfödning, men när någon försöker sälja ragdoll-liknande huskatter för samma pris som jag köpte min registrerade Ragdoll Oberon för (7000 kr), blir även jag förvirrad (men i just den huskattannonsen berättade ju uppfödaren glatt att båda föräldrarna saknade stamtavla 🤪). 

När föräldrarna saknar stamtavla har någon, någonstans på vägen utnyttjat seriöst uppfödda raskatter för att producera oseriöst uppfödda huskatter. Och att det fortsätter i kommande led av köpare är en skam!

Sajtvärd Katter iFokus

OberonsMatte
2017-11-22 19:39
#9

#5 Jag tror att den största anledningen till oregistrerad avel är ointresse. Dessa uppfödare är helt enkelt inte särskilt intresserade  och därför även okunniga när det gäller det mesta som har med katter att göra.

För att katter ska para sig behöver man bara låta bli att kastrera så fixar de det själva och 12 veckor senare kan man håva in X antal tusenlappar per unge för besväret. Köparna är ofta lika ointresserade och dåligt pålästa som uppfödaren själv,  för hur kan man annars gå på det här?

Sajtvärd Katter iFokus

UlrikaC
2017-11-23 11:57
#10

Nej det är trist det där, varje katt förtjänar att man tar bra hand om den och registrering skulle få ordning på en hel del problem med bl.a. sommarkatter och att inte ta hand om och ansvar för dem. Jag kan själv inte förstå att man kan göra så. Nej jag har också sett det, annonser som man tydligt kan se på fotot och ibland texten att det handlar om huskatt.  Om katten har stamtavla kan man ju kolla upp vilka som är föräldrar och borde det då inte stå kattrasen där och dess blandning, man får väl inte stamtavla hur som helst som jag fattat det? Jag har inte sett någon stamtavla för blandras än så därför vet jag inte hur den skulle se ut och om det går. Ragdolls ser man ju att det står tex blå och vilka föräldrar, far- och morföräldrar mm och registrerad EMS-kod har jag för mig, då kan jag väl kontrollera att det inte handlar om renrasig Ragdoll? Sedan är det ju upp till var och en vad man vill köpa, bara man får rätt info. 🙂

burmamys
2017-11-23 13:13
#11

Vilken bra tråd! 👍

#7 Som Oberonsmatte skriver så är det endast tillåtet att para med en annan ras under strikt kontrollerade utparningsprogram, syftet är då att bredda den genetiska variationen. Det framgår i så fall tydligt i annonsen att det är en kull outcross, med väl valda föräldrar, och uppfödaren vill då ofta följa upp kattungarnas utveckling och hälsa när de når vuxen ålder. Jag har inte sett någon sådan annons för ragdoll, däremot minns jag att jag sett en för ocicat parad med abessinnier, den katten sökte de fodervärd åt och ville ta ett par kullar på.

Det är viktigt att göra just det ni gör i denna tråd, att informera sakligt om vad stamtavlan står för, att det inte handlar om utställning utan att det handlar om  registrerad avel som följer reglerna med hälsotester m.m. 

Den söta huskattungen som ser ut som en ragdoll men saknar stamtavla är född av föräldrar som inte är hälsotestade, valda av en person utan kunskap om kattgenetik och härstamning, och detta kan i värsta fall innebära att två föräldrar som båda bär på samma sjukdomsgen får para sig. 

Det är inte alltid sådant märks på en gång hos kattungarna, hjärtfel t ex kan visa sig långt senare, när katten är 2-3 år, likaså allergi eller epilepsi. En av föräldrarna kanske utvecklar hjärtproblem efter att den fått några kullar, och då kan man nästan räkna med att några av kattungarna är drabbade och kommer själva att bli hjärtsjuka, men så länge katterna ses som en inkomstkälla så är det inte säkert att uppfödaren bryr sig om det. 

Det är också respektlöst, som tidigare nämnts, att köpa en raskatt och sedan avla på den utan uppfödarens medgivande. De flesta uppfödare är gärna mentorer åt den som vill avla på ett seriöst sätt, på en katt som är lämplig för avel. Men de kan inte göra annat än uttrycka sin besvikelse om en person som köpt en kattunge väljer att avla trots att de sagt att katten inte är lämplig för avel.

Raskatter är dyra, eftersom det är dyrt att bedriva seriös avel. Det är flera saker som kostar: 

  • Aveskatter är ofta dyrare än sällskapskatter, 

  • raskatter kostar mer i försäkring än huskatter och har ofta både livförsäkring och veterinärvårdsförsäkring

  • hälsotester för rasrelaterade sjukdomar är dyra, många väljer även att ultraljuda hjärtat utöver de tester som tas via blodprov 

  • intyg att katten inte har navelbråck och, för hankatt, att båda testiklarna fallit ner, 

  • test för parasiter, 

  • avmaskning eller iallafall "kolla masken"-test

  • och så resa till hankatten (bil, tåg, ibland flyg), 

  • språngavgift och honkattens uppehälle hos hankatten,  

  • alternativt kostnaderna för att köpa in och hålla en fertil hankatt (dyr avelskatt som försäkras m.m.) som ofta kissmarkerar och behöver ett eget rum en stor del av tiden, blöja för att kunna vara bland de andra, rengöra efter kissolyckor. 

  • Ibland händer något, en hona kanske måste åka till veterinären i samband med förlossning eller måste genomgå kejsarsnitt eller får livmoderinflammation.

Och för kattungarna 

  • besiktning, vaccinationer, 

  • chipmärkning, 

  • registrering, 

  • kvalitetsfoder, 

  • en filt som luktar hemma. 

  • En del företag säljer kattungepaket inklusive en liten instruktionsbok om kattungar som uppfödaren köper in och ger kattungeköparna.

Den som bara köper en raskatt som var tänkt till sällskap och struntar i att kastrera henne och parar med huskatt utan att bry sig om katternas hälsa betalar ju bara för katternas mat och sand, möjligen avmaskar de kattungarna. 

Ofta säljs huskattungarna till olika pris beroende på färg, de som är maskade eller vita brukar vara dyrare än de som fått "huskattfärger" och alltså är tigrerade, tabby eller svarta. Långhåriga kattungar brukar också vara dyrare än korthåriga. 

"Uppfödaren" kan ge ett positivt intryck för en som inte är insatt, i att hen gullar med kattungarna och pratar om hur fina de är, men hen har inte tagit sitt ansvar för katterna i det praktiska avelsarbetet. Jag tycker det är lätt att känna igen annonserna där det skrivs massor om hur fina personligheter kattungarna har, de får söta smeknamn och ibland är texten formulerad som om det var kattungarna själva som pratade. Men de är bara avmaskade. Och när de kostar som en raskatt bara för att de ser ut som en raskatt så kan man räkna med att uppfödningen endast är en inkomstkälla.

Ofta överanvänds ofta honkatterna, och får ett stort antal kullar så de till slut blir slitna. När honan inte går att använda längre säljs hon och en av hennes döttrar får ta över. Rent utnyttjande utan hänsyn för katternas välmående som får mig att må illa.

Ibland dyker det upp annonser med huskattungar som är vaccinerade, chippade och registrerade, och då kan det ju verka som att allt är bra, men det man hoppat över är än en gång hälsotesterna och uppfödaren har ofta ingen aning om de valda föräldrarna är en lämplig kombination. Det kan, som jag skrev tidigare, vara så att de båda bär på samma sjukdomsgen som nu har gått i arv till ungarna. 

Ibland är oseriösa parningar resultat av att den köpta honkatten av uppfödaren bedömts olämplig för avel, för att hon är fletecknad, är döv, bär på en sjukdomsgen, eller är inavlad. Köparen kan då inte avla seriöst som hen kanske planerat, och väljer då att avla oseriöst eftersom hen så väldigt gärna vill ta en kull på sin katt. Och kattungar är ju så söta, så då blir det en kull till, och en till…  

En hel del annonser handlar om kattungar där ena föräldern är ragdoll och den andra helig birma. Det är ren buskavel, man har parat sin sällskapsragdoll med en hane av en liknande ras, för att man inte lyckats hitta en ragdoll att para med. En helig birma är då likvärdig eftersom ungarna ändå blir maskade och kan säljas till högre pris, och de flesta som bara vill ha en billig maskad katt bryr sig inte om skillnaden och förstår inte poängen med registrerad, korrekt avel. 

Det enda sättet att stoppa oseriös avel är genom att ingen längre köper kattungar utan stamtavla, om de inte kommer från ett katthem som tagit in en dräktig honkatt och kastrerar mamma katt och samtliga ungar innan försäljning. En del seriösa uppfödare väljer att kastrera ungarna innan försäljning, just för att förhindra oönskad avel.

[Vayetsi]
2017-11-23 21:00
#12

#6 Gode tid alltså , det är ju bedrägeri.  Stackars köpare. 

#11 Jättebra skrivet! Jag har också noterat det där med olika priser beroende på vilken färg och pälslängd kattungen har. Jag ser att du har burmor - härlig ras! Jag är lite sugen på en sån men de är inte helt lätta att få tag på.  Sen skulle väl den sätta mina ragdollkillar på plats på momangen😃 Min väninna har 2 burmor och honan där är väldigt bossig (men jättetrevlig), hon drar sig inte för att ta plats om man säger så 😉

burmamys
2017-11-24 16:56
#13

#12 Tack så mycket! 😊 Nu handlar tråden om problemet med BYB, så jag ber om ursäkt för OT men vill gärna svara dig: Ja, jag har två burmakatter och är fodervärd åt en tredje, som är en outcross med thailändsk huskatt. Stämmer att burmor ofta har gott självförtroende och tenderar att vara den som bestämmer om de får dela hem med en katt med mildare sinne, det gäller särskilt honkatter, hanarna brukar vara mer laid back. Jag är styrelsemedlem i Burmaklubben och känner till flera av de omkring 40-45 aktiva uppfödarna. På Burmaklubbens hemsida finns en uppdaterad lista över födda kattungar, annars kan jag hjälpa till med hänvisning om du är intresserad 👍Föreslår att vi fortsätter via pm i så fall! 😊

Annons:
Pinpin
2018-01-03 13:58
#14

om alla uppfödare skulle kastrera de ungar som inte skall vara i avel skulle detta snart ta slut , det är uppfödarnas sak att se till att inte fertila djur säljs som inte passar i avel. det blir fler o fler uppfödare som stoppar detta med kastrering av ungar .Enda sättet att få slut på oseriösa uppfödare , ingen blir rik på uppfödning

då skall man ha många djur , ett 15 -tal honor o minst 6-7 hanar o det tar full tid som vilket arbete som helst

Upp till toppen
Annons: