Annons:
Etikett03-hälsa-beteende-och-skötsel
Läst 3094 ggr
UlrikaC
2017-12-06 22:22

Ragdoll i jämförelse med Norsk skogkatt

Hej!

Jag undrar om någon har kunskap om hur skillnaderna är mellan Ragdoll och Norsk skogkatt, det jag främst tänker på är temperament och personlighet. Är det någon av er som kanske har båda eller har varit/är uppfödare som skulle kunna ge lite bra tips. Jag är nyfiken på båda raserna och skulle vilja få lite mer info från någon kunnig Glad.

MVH/Ulrika

Annons:
UlrikaC
2017-12-07 00:57
#1

Fick tips på annan sajt :) så jag lägger upp det här om någon annan också vill veta eller jämföra med andra raser. Intressant länk och det kanske finns fler ;). Tack till ”Pyttelite” :). ”Här finns en översiktlig jämförelse mellan olika kattraser från Pet Breeds; Norwegian Forest Cat vs Ragdoll” http://cats.petbreeds.com/compare/5-25/Norwegian-Forest-Cat-vs-Ragdoll

OberonsMatte
2017-12-07 07:47
#2

#1

Nej usch, ta bort den jämförelseguiden. Inte mycket som stämmer där.

Sajtvärd Katter iFokus

[Vayetsi]
2017-12-07 18:44
#3

Ulrika, jag har haft båda och de är supertrevliga. Lätta att leva med och sköta. Smarta och lättlärda. Har även haft en perserblandning, hon var inte så smart men väldigt söt😍 Sen skiljer det sig givetvis mellan individer, de är ju levande varelser😉Kanske att jag upplever att Ragdoll har mer lättskött päls men det kan säkert också skilja mellan individer. Min skogis var ganska tystlåten av sig och min ena Rag pratar konstant. Jag rekommenderar båda raserna varmt. Lycka till!

Pyttelite
2017-12-07 19:10
#4

#2 Är det inte bättre att bemöta det som är fel än att säga att det ska tas bort? Förstår inte riktigt vad det är som är så upprörande i jämförelsen.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


OberonsMatte
2017-12-07 19:17
#5
OberonsMatte
2017-12-07 19:25
#6

#4  Att den där konstiga amerikanska sidan t.ex. har med lägsta respektive högsta förväntade livslängd säger allt om sidans tillförlitlighet. Särskilt som de genom sina siffror påstår att det är en markant skillnad mellan raserna. För en Norsk skogkatt ska man alltså förvänta sig (enligt sidan) en livslängd på minst 10 år (max 12!) medan en Ragdoll blir minst(!) 18 (max 20)….

Förutom detta är t.ex. färgerna fel,  teckningarna och mönstren fel, hälsoproblemen fel, vikterna fel, pälsbeskrivningarna fel, priserna fel (att raserna skulle ha olika prisnivåer, åtminstone här i Sverige,  är också fel). Att Ragdollen skulle vara en typisk knäkatt är fel, likaså att en Norsk skogkatt inte är det. Att en Ragdoll fäller betydligt mer än en Norsk skogkatt ställer jag mig också frågande till…

Personlighetsbeskrivningarna låter snarare som att de jämför en Bengal med ett gosedjur(!). Fullt så stora är skillnaderna inte.

Sajtvärd Katter iFokus

Annons:
Pyttelite
2017-12-07 19:36
#7

Jag tror att du missbedömer och tror att en kattras är lika över hela världen.

Självfallet finns det skillnader både mellan länder, världsdelar och förbund både avseende hälsostatus, karaktär och färger.

Om pris eller genomsnittlig ålder är rätt ur ett amerikansk perspektiv har jag ingen aning om däremot är det skillnad i hälsoläge mellan raserna.

Ragdollen är dessutom ursprungligen en amerikansk kattras.

Variationen för en katts temperament är stor men den största skillnaden sker inte via rastypiskhet utan hur katten hanteras under de första 12-veckorna.

Länken jag refererade är en av många bilder och den som läser det får ta till sig det som man anser vara passande eller bortse ifrån den helt. Det är säkert ett automatgenererat program som jämför alla typer av kattraser.

Däremot tycker jag att det är konstigt att ta bort saker bara för att man inte håller med.

Saxtat från SVERAK

Ragdoll är en tystlåten och lugn ras som är nyfiken och gärna vill vara med sin familj. Den är ingen "högflygande" ras utan håller sig oftast på lägre nivåer.

Den har en tendens att fullständigt slappna av när man lyfter den och detta har gett den namnet ragdoll (eng: trasdocka).  Gångstilen är också speciell; den rör sig vaggande vilket troligen beror på att den går brett isär med bakbenen.

Norsk skogkatt, skogisen, är en vänlig ras som gärna småpratar - utan att vara högljudd. Många skogisar föredrar att befinna sig högt - på hyllor, skåp och liknande - så ett högt klösträd i ett skogshem är inte fel.

Den passar, trots att det ibland påstås annat, alldeles utmärkt som innekatt.

Ragdoll 

https://www.youtube.com/watch?v=FIdyDUhuLwk


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Pyttelite
2017-12-07 19:43
#8

Filmen om Norsk Skogkatt


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


lexlifespace
2017-12-08 17:52
#9

Norskskogigisen är en av mina drömraser med! 

Jag har ett mål att nån gång i livet ha haft var och en av dem 3 great: Norskskog, Ragdoll och Main Coon. (Kallar dem 3 Great då dem är de största katterna som är godkända av SVERAK).

Än så länge har jag fått ner Ragdoll avkryssad på min kattrasbucket list,

burmamys
2017-12-09 12:29
#10

Jag har läst en studie där de tittat på olika kattrasers typiska beteende, och gjort en sammanfattning på burma. Både ragdoll och norsk skogkatt ingår i studien, så den kanske kan vara intressant för er?

Det är en masteruppsats från Norge; ”Atferdsegenskaper hos rasekatter i Norge” och den är publicerad 2014 av Silja C. Brastad Eriksen.

Studien baseras på ett omfattande frågeformulär på 99 frågor om kattens beteende, och därtill 38 frågor om ålder, kön, om katten är kastrerad eller ej, och dess levnadsförhållanden. Frågeformuläret skickades till uppfödare av 15 olika raser, samt av korthåriga och långhåriga huskatter (se tabellerna nedan). De som svarat har gjort det med en katt i tanken, även om de haft flera katter hemma.

Totalt ingick 1137 katter i studiens resultat, varav hälften av vardera kön. 19% av katterna var fertila. 935 kvinnor och 79 män har svarat på enkäten. Författaren har jämfört sitt resultat med resultat från tidigare studier, däribland Hart & Hart (2013), som baseras på en liknande enkät som skickades ut till veterinärkliniker i U.S.A.

Brastad Eriksen har bearbetat resultatet från enkäten statistiskt med faktoranalys, variansanalys och chi-test. Den statistiska bearbetningen har resulterat i följande kategorier:

1) Socialt beteende med människor, 2) Lekfullhet och aktivitet, 3) Separationsproblem, 4) Aggression mot katter i hushållet, 5) Aggression mot främmande människor, 6) Aggression mot hundar, 7) Socialt beteende med främmande katter, 8) Motvilja mot att hållas fast, 9) Aggression vid beröring, 10) Kontaktsökande beteende med människor, 11) Träningsbarhet, 12) Predationsbeteende, 13) Rädsla för nya föremål, 14) Överdrivet tvättande, 15) Rädsla med okänd orsak , 16) Preferenser gällande kattoaletten, 17) Liggplatspreferenser, 18) Vokalisering riktat mot ägaren, 19) Högt intresse för bytesdjur, 20) Rädsla för främmande hundar och katter, 21) Nattlig aktivitet, 22) Kissande och sprayande utanför kattens toalett. Brastad Eriksen fann signifikanta skillnader mellan olika raser i alla beteenden utom nr 16 och nr 22.

Varje fråga har besvarats med en skattning på en skala enligt följande; 1 = aldrig, 2 = sällan, 3 = av och till, 4 = ofta och 5 = alltid. I formulären finns även alternativ 6, som betyder ”vet ej” och, liksom en fråga som inte blivit besvarad, räknas som noll.

Länk till studien, om ni vill göra en sammanfattning för de raser ni är intresserade av: https://brage.bibsys.no/xmlui/bitstream/id/251973/Masteroppgave

Tusen
2017-12-10 18:19
#11

Vi har en Skogkatt och en Raggdoll och jag tycker de är rätt lika i beteendet. Väldigt sällskapliga även om Skogisen hellre ligger i knät medan Raggisen hellre ligger nära men bredvid.
Matglada är de bägge två (båda är okastrerade honor) De trivs dessutom väldigt bra med varandra då Skogisen är äldre (11 år) och Raggisen är yngre (10 månader). 
Vi har barnbarn som de är lika lugna och tålmodiga mot som mot vuxna. Besökare hälsar båda gärna på efter en kort stund. Båda ligger gärna på golvet och sover (Raggisen gärna inne i badrummet utanför duschen. Förmodligen pga värmeslingor i golvet). Tålmodiga och matglada, sällskapssjuka och lika dyra i inköp. 
Jag är glad för bägge och tycker de är rätt lika i det mesta.
PS. Skogisen var ute och slarvade en gång och fick en unge för 8 år sedan. Den har vi också kvar. Även den en hona. Men hon är kastrerad och vill helst vara ute. Hon är dessutom korthårig och inte alls så kelig. Ha.ha!

UlrikaC
2017-12-11 01:58
#12

:) Ja men det här är ju jättebra, man måste ju få ifrågasätta det som skrivs och ska kallas fakta, det är i alla fall det jag brukar ha i bakhuvudet när jag läser på olika informationssidor och jag letar i flera källor. Och jag håller med Oberons matte att det var vissa betänkligheter med den där länken och jag blev väldigt förvånad över bla åldersjämförelsen, hårfällningen mm, var just därför hag lade upp den då även andra kanske också har tittat på den då den redan finns här på iFokus. Det är det som är så bra när ni ger era synpunkter och erfarenheter :). Och Pyttelite, jag har också läst det där på Sveraks sida och funderat över det :). Personligen tycker jag att den sidan skulle kunna vara lite mer informativ och utbyggd. Det är ju som ni säger, i slutändan handlar det också om olika individer med olika personligheter. Den där undersökningen lät intressant :) Burmamys. Tack för tipset. Jag hade en granne förut som hade en härlig Norsk skogkatt och han brukade komma och lägga sig på vår farstukvistsoffa och mysa och bli kammad. Han pratade rätt ofta, hårade såklart ibland och var rätt social men ingen knäkatt. Och visst måste det sätta din prägel hur de blivit behandlade som ungar. Man får ta allt med en nypa salt när man läser olika information, det är därför det är kul med sådana här forum för då kan man få höra andrs erfarenheter mm så tack för alla tips mm :).

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Lena129
2017-12-11 06:30
#38

Själv skulle jag så gärna vilja ha en sibirisk katt… Tycker dom verkar så häftiga… Men avstår eftersom jag tycker det låter som om dom borde få ha möjlighet att vara ute och inte bara innekatt. Ragdolls kan man verkligen utan minsta dåligt samvete ha som innekatter.

//

Lena

UlrikaC
2017-12-11 16:26
#39

Ja det finns verkligen många fina katter att välja på och det är det som gör det svårt ;). Jag har läst många åsikter kring det där med inne och utekatt och för mig som växte upp i villa med en utekatt som mådde prima med det har alltid haft lite svårt för det här med innekatt. Men det är också något som jag inte heller tyckt varit konstigt i vissa fall då det handlar om raser som inte anses lämpa sig för att vara ute fritt och  sedan det där med stöldbegärlighet, trafik och andra faror. Så jag tycker idag inte heller att det är konstigt med innekatt och då jag funderar på att köpa en ragdoll är det något som jag vant mig vid att det är ämnade som innekatt . Det är många åsikter kring ämnet har jag sett och för mig handlar det alltid om kattens bästa och ibland kan det variera liksom förutsättningarna. Eftersom de flesta säger att ragdollen ska vara innekatt så har jag tagit till mig det och ställt in mig på att den ska ha det så och gå ut i band eller innätat. Vissa andra hävdar att det går hur bra som helst att ha som utekattet men de är inte lika många (i alla fall inte vad man läst), ja inte helt lätt att veta vad som är bäst som novis på rasen. Norsk skogkatt har jag sett många av ute som mår bra av det och även där är det också många som menar att det bör vara en innekatt, inte lätt med varierande info men det måste också baseras på sunt förnuft med ;). Sibirisk katt har jag inte någon erfarenhet av heller (ser också härliga ut) eller sett ute, vad jag vet ska tilläggas. Ja det är därför man frågar, så man gör så bra beslut som möjligt ;). Ja tanken med den här tråden var kanske inte frågan om inne eller utekatt även om det också är intressant utan andra skillnader eller likheter man märkt mellan Ragdollen och Skogkatten. De verkar rätt lika men ändå inte…..;)

UlrikaC
2017-12-11 17:11
#40

Lena 129 :) Ja jag har även varit nyfiken på bengal, de ser så läckra ut med sina mini leopardkroppar men jag får avstå tyvärr för mitt hem skulle inte fungera för den då de är så mycket mer aktiva enligt vad de beskrivs som och jag är övertygad om att de är.

Lena129
2017-12-14 18:28
#41

Bengal har jag haft och det är ingen katt för mig. En ragdoll som håller sig i golvhöjd mer än under taknocken och som är social och alltid vill vara med samtidigt som den är cool och lugn - är en katt som passar mig. Just nu är jag dessutom då förvånad över - efter att ha följt kattsidor på FB ett tag - att folk släpper ut sina katter? Finns hur många bortsprungna och överkörda katter som helst. Världen har blivit farligare - inte minst för katterna.

//

Lena

Annons:
UlrikaC
2017-12-15 22:21
#42

:) Hi hi, ja det var så jag kände med och jag vill gärna ha mina saker kvar på skåp mm ;). Ja det verkar nästan så.

Tusen
2017-12-17 19:46
#43

#41 Vi bor på landet så vi törs släppa ut vår korsning (bondis) eftersom det inte finns någon nämnvärd trafik där vi bor. Vägarna är dåliga, smala och krokiga så de få bilar som kommer förbi hinner inte få upp någon större hastighet. Dessutom bor vi i slutet av vägen. Risken för att katten försvinner är väldigt liten då hon är kastrerad och dessutom född och uppvuxen här. Hon är 12 år i år så jag känner mig trygg då hon är utomhus.

Upp till toppen
Annons: