Annons:
Etikett03-hälsa-beteende-och-skötsel
Läst 2449 ggr
Goonie
2017-12-19 03:25

Udda beteende bör man vara orolig?

Hej! Min mamma har en huskatt av Ragdoll som hon tog över från en släkting då han var 15 veckor, han är 5 månader nu. Allt gick bra i början, han vande sig snabbt och kändes trygg i sin nya hemmiljö. Lekte med barnen om än försiktigt så var han helt ok med dom. Han reagerade inte något nämnvärt på ljud och hastiga rörelser. Nu har han gjort en helomvändning gällande det mesta. Han kommer inte och hälsar när man kommer, är livrädd för alla typer utav ljud och hoppar högt så fort någon rör sig, han vägrarpppp att leka alls, om man kastar något så är det på sin höjd att han hoppar dit och likgiltig går över leksaken. Han gillar inte att man tar på honom, det har han iof aldrig gjort utan han bits så fort man kommer nära, inte hårt men han markerar. Jag har hört honom spinna en gång och det var nog mest utav chock för att jag tog upp honom. Har aldrig sett honom stryka sig mot något/någon, ingen huvudbuttning, nada! Han äter inte med lika god aptit som han gjorde i början och jag tycker att han känns bening och knotig. Men jag har aldrig haft Ragdoll förut och vet inte hur dom skall kännas?! Han väger drygt 3 kg. Det känns bara som om han har ett enormt stresspåslag och hans pupiller är konstant stora… Nu vankas ju jul med allt som det innebär och jag är orolig för honom (han är min lille älskling), vill inte att han skall bli helt sabbad för tid och evigt. Någon som har råd eller tipps på vad man kan göra, om det är psykiskt och han bara behöver kärlek och tid eller om det kan vara något mer fysiskt och han behöver se en veterinär?

Annons:
Pia-69
2017-12-19 07:19
#1

En katt skall inte kännas benig eller knotig, boka tid hos veterinär genast för en hälsokontroll! Spontant tycker jag det låter som att han har ont nånstans, kanske ont i tänder om han känns mager och dessutom har dålig aptit. Som sagt åk till veterinären det är inte ett normalt beteende som katten visar! Lycka till. ❤️


Cats are like Potato Chips, You can't just have one!

Maria
2017-12-19 07:43
#2

Jag håller med. Det låter som om katten inte mår bra.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Upp till toppen
Annons: