Annons:
Etikett03-hälsa-beteende-och-skötsel
Läst 1308 ggr
Maddilu
1/12/18, 4:14 PM

Matglad katt, hjälp

Hej! Jag har en ragdoll som blir 8 månader på måndag, han kastrerades i början av december och är ett matvrak! Han får 50 gram torrfoder (Royal canin sterilised 37) Och ca 3/4 av en blötmat påse (Royal canin sterilised) (hälften på morgonen o hälften på kvällen) Men han verkar aaaldrig mätt! Vill ha mat hela tiden och tigger så fort man är i köket. Blötmat är det bästa han vet o är man inte tillräckligt snabb med att hälla upp hoppar han upp på bänken för att börja äta direkt ur påsen. Han väger 4,5 kg (+0,6kg sedan kastrering). Hur gör ni med era matglada katter? Ger jag honom för lite mat? Han äter upp torrfodret innan 13.00..

Annons:
Fridaaaa
1/12/18, 4:17 PM
#1

Rekommenderar att bya till ett mer mättande foder. Dvs utan spannmål och högre kötthalt som tex acana, canagan eller orijen :) 

Eller ge bara blötmat: Mjau, bozita.
Mush färdig barf är med bra :) 

Mina får regelbundet mat 3 ggr/dag

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Maddilu
1/12/18, 4:27 PM
#2

Okej, har typ 9 kilo kvar av Royal canin. Va kanske dumt att köpa en 10 kg säck men köpte en liten säck nör han va nykastrerad o de va inga problem men senaste 2 veckorna har vart kaos😂 Men jag kanske kan köra 50/50 med nått av fodren du nämnde? Vad tror du om det?

OberonsMatte
1/12/18, 5:15 PM
#3

Är han bara 8 månader har han inte vuxit färdigt än, så du behöver inte begränsa maten. Mina katter har alltid fri tillgång på mat (det brukar dessutom vara det bästa sättet att bryta ett matfixerat beteende). Utöka andelen blötmat om du är rädd för framtida övervikt.

Sajtvärd Katter iFokus

Fridaaaa
1/12/18, 5:18 PM
#4

#3 Ingen katt behöver egentligen fri tillgång :)  Även växande katter mår bra av regelbunden utfodring, underlättar när de blir äldre med om de är vana vid det :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

OberonsMatte
1/12/18, 5:49 PM
#5

#4 Ja, det finns det olika teorier om. Jag har haft många katter genom åren med samma matrutiner, och av mina nuvarande 4 är det bara 1 som väger några hekto för mycket (och det är Oberon som envisas med att nästan bara äta torrfoder). Ger dem fri tillgång på vanligt torrfoder och blötmat så mycket de vill ha morgon och kväll. När kattungar flyttat in har de vuxna t.o.m. kunnat nalla av  kattungefodret, utan att jag märkt någon större viktförändring.

Den fria tillgången på mat har gjort att de i vuxen ålder aldrig hetsar vid måltiderna utan äter i lugn och ro utan att behöva "passa på medan mat finns". De behöver heller aldrig väcka mig på natten/morgonen bara för matskålen är tom. Har man flera katter är det extra viktigt att försöka undvika alla situationer som kan leda till en känsla av resursbrist och konkurrens.

Sajtvärd Katter iFokus

OberonsMatte
1/12/18, 6:04 PM
#6

Att en växande katt ökat ca 100 gram per vecka i genomsnitt är inte övervikt utan  helt normal tillväxttakt. Jag har en skogishona i samma ålder. Hon är 9 månader och växer så det knakar.

Sajtvärd Katter iFokus

Annons:
Eliinn
1/12/18, 7:02 PM
#7

Säger som  Frida, ge bara blötmat och då gärna spannmålsfritt

Min ena (huskatten) var överviktig men sen vi slutade helt med torrfodret och bara ger blötmat så gick hon stadigt ner i vikt :) Hon var ett matvrak men  upplever det inte alls på samma nivå som när hon åt torrfoder och blötmat ibland. 
Även raggdollen som idag bara äter blötmat (dock inte spannmålsfritt pga att han måste äta veterinärfoder) håller sig stadigare i vikt mot när han åt torrfoder.
Jag har även upplevt och hört av andra att det är lättare både att få en katt att gå upp i vikt och ner i vikt med blötmat :)

Men som det även sägs så växer han ju också fortfarande så tycker inte du behöver sätta honom på nå bantning så, men att du ändå håller koll på hur mycket han får.
Vad jag hört så har foder för steriliserade katter nästan tendens att göra så att katten går upp i vikt.  Kanske för att det innehåller mycket spannmål.

/Elin
Sajtvärd på Ragdoll ifokus

Maddilu
1/12/18, 7:06 PM
#8

Tack för era tankar och tips :) är inte rädd att han är överviktig nu men i framtiden vill jag inte att han blir det :)

Eliinn
1/12/18, 7:19 PM
#9

#8 Det är klokt, mycket lättare att ta tag i det på en gång.

så det inte blir som med min hona som ena sekunden var normalviktig innan kastreringen men sen vet jag inte vad som hände på så kort tid… vips så hade jag en riktig tjockis där hemma. Man blir lite blind som ägare också, därav klokt att väga katten då och då… det var ju jag lite dålig på då kan jag erkänna…

Var min familj som  inte såg henne varje dag som såg det…

/Elin
Sajtvärd på Ragdoll ifokus

Upp till toppen
Annons: