Annons:
Etikett03-hälsa-beteende-och-skötsel
Läst 1326 ggr
Cordata
1/17/18, 4:02 PM

Bada katt inför kastrering

Min Noomi ska kastreras om ett par veckor och jag funderar på om det skulle vara en vettig idé att bada henne innan. Hon har inte tvättats sen jag köpte henne åtminstone, vilket är ca 5 månader sedan nu.  Jag upplever inte att hon är direkt smutsig, förutom tassarna som är en aning gulnade. Å andra sidan vill jag minska risken för att det ska uppstå komplikationer efter operationen till följd av smuts i såren. Så hur tänker ni lite vanare ragdollägare? Borde jag bada henne någon vecka innan vetrinärbesöket och är det över huvud taget en bra idé att tvätta katten på vintern?

Glöm inte att du är älskad och helt underbar!

Annons:
OberonsMatte
1/17/18, 4:09 PM
#1

Alltså, min Oberon blir alldeles snart 10 år och han har aldrig badats. Ändå får han eller kanske jag(!) ofta beröm för hans välskötta och fina päls. Tassarna kan duschas av om han varit ute i lerigt väder, eventuellt rumpan om han haft diarré, men aldrig hela pälsen.

Vad är det som gör din katts tassar gula?

Sajtvärd Katter iFokus

Sarafiaklara
1/17/18, 4:14 PM
#2

Nu är inte jag en ragdollägare men när de kastrerade min exotic rakade de hennes mage och jag gissar att de då också gjorde ren magen med något antibakteriellt. Om de ska raka din katts mage är det kanske onödigt att tvätta pälsen.

SimsBrooke
1/17/18, 4:19 PM
#3

Jag badade aldrig min ragdoll. Har försökt att bada honom vid några tillfällen då han var liten men Han har aldrig gillat det. 

När de kastrerar så tvättar de rent innan de gör snittet =) Har de inte sagt något speciellt om att bada katten så behöver du nog inte göra det.

Medarbetare för The sims ifokus
](http://thesims.ifokus.se/ "The sims ifokus")Personlig blogg Närketjejen
The sims blogg SimsBrooke

OberonsMatte
1/17/18, 4:20 PM
#4

#2 Ja, det stämmer. Den rakade huden desinficeras före ingreppet. Den övriga pälsen och huden bryr man sig inte om vid operationer.

Sajtvärd Katter iFokus

OberonsMatte
1/17/18, 4:22 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

#3 Bad behövs bara inför ev. utställning, för där vill domaren att pälsen ska vara i "show condition". Till vardags räcker det gott med naturligt ren päls som den här:

Sajtvärd Katter iFokus

OberonsMatte
1/17/18, 4:32 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

T.o.m. när han rullat sig i torr jord och ser allt annat än ren ut, fixar han tvätten själv så fort han kommer in:

Sajtvärd Katter iFokus

Annons:
Cordata
1/17/18, 4:33 PM
#7

Tack så mycket för alla snabba svar! Då låter jag bli att bada henne :)

Glöm inte att du är älskad och helt underbar!

Junkan
1/17/18, 6:46 PM
#8

Nä har aldrig badat någon av mina katter under nu mer än 20 år av kattliv.

Silvestris
2/2/18, 10:26 PM
#9

Alltså, det är inte en dålig idé att bada innan ett kirurgiskt ingrepp. Det rekommenderas ofta till hundägare eftersom hundar generellt sett är lite mer samarbetsvilliga än katter. En ordentlig tvätt med klorhexidinschampo kan man absolut köra innan kastrering (eller annat ingrepp).

Upp till toppen
Annons: