Annons:
Etikett03-hälsa-beteende-och-skötsel
Läst 1011 ggr
Simson2007
2018-01-24 20:58

Tandsten+ törst

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har en hankatt på 11 år som jag adoptera för 4år sedan. Han har sista tiden bara velat dricka iskallt vatten på balkongen. Såg för några dagar sen i samband med avmaskning att tandköttet var inflammerat ända till framtänderna. Tandsten finns. Undrar om munhälsan kan utlösa törsten då han är torr på tungan? Han äter och sköter toan dvs.

Annons:
Lona
2018-01-24 21:24
#1

Jag skulle kollat njurarna på honom. Njurinsufficiens ger ökad törst men kan även påverka munhälsan med ökad tandsten och parodontit som följd.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Pia-69
2018-01-25 10:48
#2

Jag tycker du ska boka tid för tandstensborttagning och kontroll av munhälsan p.g.a inflammationen i tandköttet. Och som #1 säger så kan det ena ge det andra som följd!


Cats are like Potato Chips, You can't just have one!

OberonsMatte
2018-01-25 21:01
#3

Om katten dricker mer och oftare än vanligt kan det vara tecken på flera sjukdomar, t.ex. njursvikt, diabetes eller överaktiv sköldkörtel.

Att dricka på balkongen kan även vara något som katten helt enkelt tycker är spännande och gott, (min Moltas gör också det). men boka ett veterinärbesök för att utesluta sjukdom.

Blodproverna kan tas i samband med tandstensborttagning, för det ser ut att vara hög tid för det.

Sajtvärd Katter iFokus

Upp till toppen
Annons: