Annons:
Etikett03-hälsa-beteende-och-skötsel
Läst 1615 ggr
ffridak
1/29/18, 10:32 PM

Hur mycket hår fäller en ragdoll?

Jag och min pojkvän ska inom någon månad troligvis köpa ragdolls. Jag är van vid katt men min kille är inte det. Jag har haft två huskatter som båda blev 18 år. Två kattsystrar, den ena fällde inte alls mycket hår medan den andra fällde mycket. 

Så nu är min fråga hur mycket en ragdoll egentligen fäller? Är det hår bara där katten legat under dagen eller överallt?

Annons:
OberonsMatte
1/30/18, 8:36 PM
#1

Ställ in dig på att en Ragdoll fäller massor! Har man vit och ljus inredning syns det mindre, men på mörka tyger ser det INTE fint ut.

Sajtvärd Katter iFokus

Eliinn
1/31/18, 12:54 PM
#2

Min ragdoll fäller i perioder rätt mycket och precis som oberonsMatte säger så syns det direkt om man har mörk soffa och mörka kläder. Jag köpte en ljus soffa nyligen mycket för det med tanken "det som inte syns finns inte" haha…. Den svarta soffan såg aldrig fräsch ut. Gardinerna måste dammsugas regelbundet, filtar, handdukar, sängkläder, skor, bilen, överallt syns det att man har en ragdoll ;) Jag badar min när det är som värst och det får bort mycket av det som ska lossna :) Klädrollers är ens bästa vän ;) Min huskatts päls som är korthårig märker jag knappt av. Men tror man märker av ragdollens päls mycket för att den är ljus och släpper långa mjuka strån som lätt sätter sig i tyger och inte små korta som korthåriga katter. Sen bor jag i en 2a på dryga 50 kvm så det märks nog betydligt mer än om man bor större :) Avskyr man katthår så kommer det bli svårt att acceptera all päls :p

/Elin
Sajtvärd på Ragdoll ifokus

Lena129
1/31/18, 1:20 PM
#3

SÅ mycket och lång och mjuk päls som liksom klistrar ut sig i full längd överallt…. Jag klipper ner min katt på vårarna vilket hjälper. Det blir omöjligt nu i feb-mars att hålla honom tovfri hur mycket jag än kammar. Han har redan tovor men har ju inte börjat riktiga vårfällningen ännu så än kan vi klara det med hjälp av kamning.

//

Lena

Upp till toppen
Annons: