Annons:
Etikett14-ot-off-topic
Läst 2178 ggr
YlvaNoel
1/30/18, 1:10 AM

Vilken färgteckning?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Jag har nu äntligen fått med min 12 veckor gamla ragdoll som heter Noel. Min fråga är nu vilken färg han är? Det står i stamtavla att han är c 03 lila bicolour, men jag tycker inte att han ser ut som en bicolour utan mer en mitted eller colorpoint, har har som "sockar" på framtassarna. Men jag är ingen expert så jag vänder mig hit för att då hjälp:) Hans pappa är n 04 brun colorpoint och hans mamma är a 03 blå bicolour.

Annons:
YlvaNoel
1/30/18, 1:23 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Här är en till lite bättre bild

YlvaNoel
1/30/18, 1:34 AM
#2

Nu när jag googlar lite ser han faktiskt ut som en blåtabby mitted. Är det möjligt med tanke på hans föräldrars färg?

OberonsMatte
1/30/18, 7:32 PM
#3

Ja, när man tittar på bilden ser han inte alls ut som bicolor utan som mitted. Har lite svårt att tro att en uppfödare har så dålig koll på de olika vitfläcksgraderna, så förklaringen är kanske att uppfödaren har sådan stenkoll att han/hon vet vilken sorts bicolor mamman är och att det därför inte är genetiskt möjligt att få något annat än bicolor-avkommor ihop med en colorpoint.

I så fall borde mamman vara en sk. high white bicolor, dvs med väldigt mycket vitt och så stort v att nästan bara öronen är färgade. Ser hon ut så?

Jag tycker det är svårt att skilja på blå och lila utifrån en bild tagen inomhus, men kanske fanns det blå ungar i kullen att jämföra med? Choklad/lila måste ärvas från både mamman och pappan så titta i stamtavlan för att se var närmaste choklad/lila-släkting finns på respektive sida, för att kolla om det ens är möjligt.

Han är inte mönstrad iallafall. Nosspegeln ser för mörk ut och jag ser inga vita öronkanter. Tabby (mönsteranlaget) är dessutom dominant och därför måste minst en av föräldrarna själv vara tabby för att ungarna ska kunna bli det.

Sajtvärd Katter iFokus

[JollyDolly]
1/30/18, 8:19 PM
#4

Pappan: n04 står för brun mitted, inte colourpoint, brun colourpoint är bara n. Kan det ha blivit fel vid registreringen?

OberonsMatte
1/30/18, 8:32 PM
#5

#4 Ja, det såg jag inte ens, men så är det förstås. @YlvaNoel; Kolla igen i stamtavlan vad pappan är.

Sa förresten uppfödaren något om att han är en väldigt feltecknad bicolor?

Sajtvärd Katter iFokus

Djupdal20
1/30/18, 11:16 PM
#6

Jag har svårt att tro att han blivit rätt registrerad, för man behöver veta ganska mycket om katterna bakåt och deras avkommor innan man med säkerhet kan säga att det inte är några av dessa som blivit felregistrerade. Så utgångspunkten bör vara att registrera som det ser ut, och då är det ju en solklar mitted (04) på utseendet. Om han är lila eller blå är nästan omöjligt att se på ett sådant foto, men tabby är han inte. Men dubbelkolla med uppfödaren, och har det råkat bli fel får uppfödaren hjälpa till att fixa det. En gissning är att uppfödaren inte är jätteerfaren, det ser helt enkelt inte ut så, men fel i papperna kan det bli för alla och det är enkelt att rätta till. :)

Annons:
YlvaNoel
1/31/18, 3:08 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#7

#3 I tingningsavtalen som jag fick hem från uppfödaren står det att pappan är a 03 men i stamtavlan står det att han är n 04 brunmaskad-mitted. Lägger in en bild på pappan o en på mamman.

YlvaNoel
1/31/18, 3:28 AM
#8

Noel’s farfar är c 03 lila bicolour Och noels morfars pappa är/var Rag C Det blev 4 stycken kattungar i kullen och 3 av dem står det att de är c 03 och en blev a 03 Hur ska jag kunna reda ut det här?.. jag vill ju som att alla papper osv ska stämma.. även om jag inte kommer använda honom i avel eller utställning så vill jag att allt ska vara rätt. Är det bara uppfödaren som kan Skriva i stamtavlan vilken färg han är eller kan jag ringa och skicka ett intyg eller något för att få allt rätt?

OberonsMatte
1/31/18, 7:11 AM
#9

#7 Oj, vad snurrigt det här var…står det i tingningsavtalet att pappan är a03 (blå bicolor)? Han är n 04 brun mitted. Mamman är a 03, blå bicolor.

Mamman har så litet v att hon inte kan vara high white bicolor, så det är fullt möjligt att få mitted-avkommor, så din katt bör alltså registreras som mitted och inget annat. Det är bara uppfödaren som kan göra den ändringen i stamtavlan.

Har du sett bilder på hela kullen? Om en är blå borde en av dem ha mörkare grå färg på öron och nos. Det är fullt möjligt att han är lila eftersom båda föräldrarna bär på chokladanlaget, men kolla upp färgen också genom att jämföra kullbilderna så att även den blir rätt innan ändringen görs.

Sajtvärd Katter iFokus

[JollyDolly]
1/31/18, 7:51 AM
#10

#8 Klart att det ska vara korrekt, det förväntar man sig när man köper en renrasig katt med stamtavla. Sedan kan alla givetvis göra/skriva fel men då ska det också korrigeras av uppfödaren. Vet du om det är uppfödarens första kull? 

Genetik är jättesvårt men jag tycker nog att man som uppfödare bör ha något så när koll på fenotyp om man ska föda upp och sälja kattungar. Men som sagt, alla kan skriva fel.

YlvaNoel
1/31/18, 8:07 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Uppfödaren har haft 3 kullar innan så jag tycker hon borde ha lite bättre koll.. Det verkar som hon har gjort misstaget på alla 3 kattungar som hon skrev i stamtavlan atr de är lila bicolour, det är ganaka uppenbart att de tre är mitted.

YlvaNoel
1/31/18, 8:12 AM
#12

Noel är han som ligger längst ner till höger som man inte ser ansiktet på. Men bilden är inte rättvis mot färgen, han är mycket ljusare än så.

[JollyDolly]
1/31/18, 8:15 AM
#13

Ehm… ja, det ser till och med jag som varken är uppfödare eller ställer ut. Vad tråkigt 😕 

Säg åt henne att ändra din katts stamtavla så det blir rätt. Är det en SVERAK-stamtavla? 

Supersöta är de i alla fall 😍

Annons:
YlvaNoel
1/31/18, 9:47 AM
#14

Tack så jättemycket för hjälpen allihopa! Jag hörde av mig till uppfödaren men hon sa att de ändrar färg upp till 3 års ålder. Så jag ringde till sverak istället så kommer hon jag pratade med att ändra stambokföringen när hon fått ägarändringsintyget. Tack ännu en gång för hjälpen!! ❤

OberonsMatte
1/31/18, 12:14 PM
#15

#11 Jag tycker att de ser för mörka ut för att vara lila. Den som faktiskt är bicolor (med lite feltecknat vitt på öronkanten) ser mer ut som brun eller choklad…

Sajtvärd Katter iFokus

Belimas
2/17/18, 12:24 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

Jag håller med #15

Min ragdollkille var betydligt ljusare än så på pointsen när han flyttade hem till mig och han var lila. Nu har jag ingen kattungebild på honom kvar men här är en bild på honom som vuxen för jämförelse.

Upp till toppen
Annons: